تغذیه

رژیم غذایی سالم (قسمت سوم)

اختصاصی مجله اسپا:

رژیم غذایی سالم:

در دو مقاله پیشین خواندیم که برای رسیدن به یک رژیم غذایی سالم نیاز است که چه گام‌هایی برداشته شود. در این مقاله به آخرین مرحله برای رسیدن به یک برنامه غذایی صحیح می‌پردازیم. این مرحله چیزی نیست جز، تغییر نگرش نسبت به تغذیه روزمره! فراموش کنید هر تغییری، از فکر شما باید شروع شود.

در مورد تغذیه خود احساس مسئولیت کنید.

حتما شنیده‌اید که برخی وقتی تحت فشار و استرس هستند، دست به پرخوری می‌زنند یا خودتان جزو این گروه افراد هستید. یا برعکس؛ تحت شرایط سخت روحی و عاطفی، از خوردن غذا پرهیز می‌کنید. فرقی نمی‌کند عضو کدام یک از این دو گروه هستید، باید به خاطر داشته باشید که افراط و تفریط در هرکاری جز ضرر، چیزی با خود به همراه ندارد. بنابراین به دنبال یک راه‌حل جایگزین باشید. زمانیکه احساس تنش می‌کنید، فعالیتی مثل صحبت با یک دوست، پیاده‌روی، تماشای برنامه مورد علاقه و … را به صورت خودآگاه و عامدانه جانشین کم یا پرخوری کنید. در هنگام خوردن یک قاشق از هرغذایی، از خود بپرسید که آن غذا برای شما چه سود یا ضرری دارد. البته این روش در همه‌ی افراد سازگار نیست. اختلالات خوردن با طبقه‌بندی متنوع، ریشه‌های روانی مختلفی دارد که تشخیص آن تنها با مشورت با یک پزشک متخصص میسر می‌شود.

اندازه‌گیری میزان کالری روزانه.

میزان کالری مورد نیاز بدن برای هر شخص، با توجه به جنس، متابولیسم و فعالیت‌ جسمی او متغیر است. به صورت یک قائده کلی هر چه قدر عضله بیشتری داشته باشید، بدن شما کالری بیشتری احتیاج دارد و در صورت عدم دریافت کالری به اندازه، بدن شروع به شکستن بافت‌های عضلانی برای تامین انرژی و سوخت‌وساز خود می‌شود. اگر شما از آن دست افراد هستید که به قول خودشان، فقط با بوئیدن یک تکه پیتزا، به وزنتان اضافه می‌شود، شمردن کالری می‌تواند کمک شایانی به شما در کنترل وزن بکند.

صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی.

با وجود تاکید کارشناسان و پزشکان متخصص تغذیه، هنوز عده‌ای تصور می‌کنند با نخوردن صبحانه کمک به کم شدن وزنشان می‌کنند. این کار نه تنها باعث کاهش سطح انرژی شما در طول صبح تا ظهر می‌شود، بلکه به بدن اجازه گرسنگی شدید و انتظار برای وعده نهار را می‌دهد. نخوردن صبحانه به دلیل عجله برای محل کار، دانشگاه یا مصاحبه شغلی، باعث کاهش پتانسیل برای فعالیت مغزی و در نتیجه از دست دادن آن موقعیت می‌شود. بهتر است حتی‌المکان صبحانه کامل بخورید و اگر نتوانستید یک نان تست با مقداری آب نیز کفایت می‌کند.

آرام غذا بخورید.

غذا خوردن سریع می‌تواند به معده و عمل گوارش آسیب وارد ‌کند. سعی کنید غذای خود را آرام بجوید. در حین میل غذا، کم‌کم آب بنوشید. این عمل به شما احساس سیری می‌دهد. بین هر لقمه، قاشق خود را کنار بشقاب بگذارید. این کار یک یادآوری فیزیکی است برای اینکه تا لقمه بعدی غذا را بیشتر و با حوصله‌تر بجوید.

برچسب ها
نمایش بیشتر
محصولات پوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن