مراقبت از بدن

سه اصل طلایی تا تجربه یک سونای بی‌خطر (۱)

اختصاصی مجله اسپا:

سه اصل طلایی تا تجربه یک سونای بی‌خطر (۱)

سالن‌های سونا یکی از مراکز محبوب در مجموعه‌های ورزشی و اسپاها بوده است. سونا یک راه حل عالی برای باز کردن گرفتگی عضلانی، گرم شدن و استراحت به صورت دسته جمعی در کنار دوستان است. از دیگر مزایای سونا باعث کاهش دردهای ناشی از آسیب‌دیدگی ورزشی و بهبود عملکرد افراد در تمرینات ورزشی می‌شود.

اما مانند سایر چیزهای خوب، در صورت عدم آگاهی، حفظ تعادل و استفاده غلط، استفاده از سونا ممکن است منجر به بروز خطراتی شود. سه اصل طلایی برای تجربه یک سونای بی‌خطر اقدامات احتیاطی قبل از سونا، در حین سونا و بعد از سونا می‌باشند. در ادامه به بررسی مفصل هر یک از سه اقدام خواهیم پرداخت.

۱- اقدامات احتیاطی قبل از سونا

  • در سلامت کامل باشید.

معمولا سونا برای افراد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند ولی اگر تحت درمان هستید و دارو مصرف می‌کنید، گرمای زیاد سونا ممکن است برای شما ایجاد مشکل کند. پس بهتر است قبل از رفتن به سونا، با پزشک خود مشورت کنید. افراد دارای بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی، زنان باردار، کودکان و افرادی که قرص‌های ضد تعریق مصرف می‌کنند، می‌توانند در معرض خطر قرار گیرند.

  • نوشیدن ۲ تا ۴ لیوان آب قبل از سونا

سونا با ایجاد گرما، باعث تعریق می‌گردد و در صورت کافی نبودن ذخیره آبی بدن افراد، همین تعرق به دهیدراته شدن بدن می‌انجامد. عدم وجود ذخیره آبی کافی در بدن انسان باعث خطراتی چون سکته می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از سونا، به مقدار کافی آب بنوشید.

  • حوله تمیز با خود ببرید.

برای حفظ نظافت خود و سونا، یک حوله تمیز و خشک با خود به سونا ببرید تا هم خودتان راحت روی آن بنشینید و هم از ریختن لوسیون‌های بدنتان روی صندلی‌های سونا محافظت کرده‌اید.

  • از کرم، لوسیون و جواهرات استفاده نکنید.

به دلیل تعرق زیاد، در صورت استفاده از انواع کرم و لوسیون‌ها منافذ پوست بسته می‌شود. همچنین انواع جواهرات فلزی مانند گردنبند یا گوشواره در مجاورت گرما، بسیار سریع داغ می‌شوند و سوختگی‌های شدیدی برای پوست شما به همراه می‌آورند.

  • استراحت کافی؛ بله – معده پر؛ خیر!

بعد از خوردن یک وعده غذایی حجیم، بدن انرژی زیادی صرف عمل هضم و گوارش می‌کند. یا پس از یک تمرین ورزشی، ضربان قلب افزایش می‌یابد و انرژی فرد تحلیل می‌رود. از سوی دیگر بدن شما در سونا انرژی زیادی می‌سوزاند. بنابراین به علت نیاز به سطح انرژی بالا در سونا، بهتر است حداقل یک تا دو ساعت قبل از سونا وعده غذایی سنگین میل نکنید و به میزان کافی استراحت کرده باشید.

درباره نویسنده

Related Posts

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید