مراقبت از بدن

سه اصل طلایی تا تجربه یک سونای بی خطر (۳)

اختصاصی مجله اسپا:

سه اصل طلایی تا تجربه یک سونای بی خطر (۳)

۳- اقدامات احتیاطی پس از سونا

  • به مرور سرد کنید. (Cool down)

برخی مردم ترجیح می‌دهند تا پس از سونا  قبل از لباس پوشیدن یک دوش آب گرم داشته باشند. اما برخی دیگر به دنبال یک تجربه متفاوت، دوش یا حوضچه آب سرد را امتحان می‌کنند. در این مورد باید بگوییم که تغییر درجه ناگهانی بدن از گرمای زیاد سونا به آب سرد، به بدن شوک وارد می‌شود و چندان پیشنهاد خوبی برای افراد و به خصوص بیماران قلبی به نظر نمی‌رسد. پس ابتدا با آب گرم شروع کنید، بعد از اینکه عرق از بدن شما پاک شد، کم‌کم آب را سردتر کنید. همچنین فراموش نکنید که سونا منافذ پوست شما را باز می‌‌کند. در صورت استفاده از صابون، از یک نوع ملایم و طبیعی آن استفاده کنید. زیرا انواع دیگر صابون می‌تواند برای پوست شما ایجاد حساسیت کنند.

 

  • ده دقیقه بعد از سونا، استراحت کنید.

فراموش نکنید که بعد از سونا ضربان قلب شما بالا می‌باشد و مقداری انرژی از دست داده‌اید. بنابراین بلافاصله بعد از سونا، تمرین ورزشی بعدی مثل شنا را شروع نکنید. در عوض مکانی خلوت و آرام پیدا کنید و ده دقیقه دراز بکشید و استراحت کنید سپس کار بعدی را شروع کنید.

  • آب بنوشید.

در حین سونا، بدن شما مقدار زیادی آب از طریق عرق کردن از دست می‌دهد. بهتر است بلافاصله پس از سونا برای پر شدن دوباره ذخیره آبی بدن خود، دو تا چهار لیوان آب بنوشید.

  • خوراکی‌های نمکی بخورید.

با تعرق در سونا، بدن شما فقط آب از دست نمی‌دهد، بلکه سدیم نیز از آن خارج می‌شود. بنابراین خوردن خوراکی‌های کم کالری اما نمکینی چون چوب شور، پنیر و … را فراموش نکنید.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر
محصولات پوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن