بلاگ, رژیم و تغذیه

همه چیز درباره فواید کره بادام زمینی برای بدن

کره بادام زمینی محبوبیت زیادی در بین بزرگسالان و کودکان دارد. اگرچه خوشمزه است اما بسیاری از افراد در مورد خواص کره بادام زمینی چیزی نمی دانند. بادام زمینی و کره بادام زمینی حاوی مواد مغذی هستند که ممکن است سلامت قلب فرد را تقویت کرده و قند خون را بهبود بخشد.

وجود میزان زیاد چربی‌های غیراشباعِ تک‌ زنجیره و مواد مغذی دیگر، کره بادام زمینی را به یکی از خوراکی ها و میان وعده های مناسب برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. اما کره بادام زمینی چطور سبب کاهش وزن می‌شود و چه تأثیراتی بر بدن‌تان دارد؟

برخی کره بادام زمینی را بر روی نان تست مالیده و به عنوان صبحانه میل می‌کنند و برخی در خمیر کیک و کلوچه از آن استفاده می‌کنند، به هر شکلی که استفاده شود غذای بسیار جذاب و پرطرفداری است که اگر یک‌بار آن را خریداری کنید، بعدازآن همیشه یک بسته کره بادام‌زمینی در آشپزخانه خود خواهید داشت.

ارزش غذایی کره بادام زمینی

ارزش غذایی کرده بادام زمینی در وعده های غذایی

 کره بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین و ویتامین B-6 است.

کره بادام زمینی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، پتاسیم و روی و مقدار زیادی پروتئین را تأمین می کند.

نکته قابل توجه این است که هر ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی خالص مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین های زیر را تأمین می کند:

پروتئین کره بادام زمینی حاوی ۷.۰۲ گرم پروتئین در هر ۲ قاشق غذاخوری است. این مقدار به میزان دریافتی توصیه شده (RDA) برای زنان ۴۶ گرم و ۵۶ گرم برای آقایان است که از نظر سن و میزان فعالیت متفاوت است.
منیزیم با داشتن ۵۷ میلی گرم منیزیم، هر وعده به تامین ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم توصیه شده در مردان و ۳۱۰ تا ۳۲۰ در زنان کمک می کند. منیزیم برای سلامتی ضروری است و در بیش از ۳۰۰ فرآیند شیمیایی در بدن نقش دارد.
فسفر هر وعده حاوی ۱۰۷ میلی گرم فسفر است که حدود ۱۵.۳ درصد از ۷۰۰ میلی گرم میزان توصیه شده برای بزرگسالان است. فسفر به بدن در ساخت سلول ها و استخوان های سالم کمک می کند و به سلول ها در تولید انرژی کمک می کند.
فلز روی یک وعده کره بادام زمینی ۸۵/۰ میلی گرم روی را در اختیار شما قرار می دهد. این ۷.۷ درصد از میزان توصیه شده روزانه ۱۱ میلی گرم برای آقایان و ۱۰.۶ درصد از ۸ میلی گرم توصیه شده برای خانم ها است. روی برای ایمنی، سنتز پروتئین و تشکیل DNA ضروری است.

فواید کرده بادام زمینی در وعده های غذایی

نیاسین کره بادام زمینی حاوی ۴.۲۱ میلی گرم نیاسین در هر وعده است که به میزان مصرف ۱۴ تا ۱۶ میلی گرم توصیه می شود. نیاسین از هضم و عملکرد عصب بهره می برد و به تولید انرژی کمک می کند.
ویتامین B-6 کره بادام زمینی با ۰.۱۷ گرم ویتامین B-6 در هر وعده، تقریبا ۱۴ درصد از میزان توصیه شده ۱.۳ میلی گرم بزرگسالان را تأمین می کند. ویتامین B-6 در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی در بدن نقش دارد و ممکن است برای سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن لازم باشد.
با این وجود، اگر فرد بیشتر از مقدار توصیه شده کره بادام زمینی بخورد نیز مضرات غذایی را به همراه دارد.

کره بادام زمینی دارای کالری بالا، چربی های اشباع و سدیم است.

هر وعده حاوی ۳.۰۵ گرم چربی اشباع است که ۲۳.۵ درصد از حداکثر توصیه شده روزانه انجمن چربی اشباع برای کسانی است که روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف می کنند. افراد باید روزانه کمتر از ۱۳ گرم چربی اشباع شده را هدف قرار دهند.

این ماده همچنین حاوی ۱۵۲ میلی گرم سدیم است که ۱۰.۱ درصد از مصرف روزانه ایده آل سدیم بالغ بر ۱۵۰۰ میلی گرم است.

ایجاد احساس سیری

خواص کرده بادام زمینی در احساس سیری طولانی مدن

اسید چرب تک‌ زنجیره و پروتئینِ موجود در کره بادام زمینی سبب ایجاد احساس سیری می‌شود. مصرف کره بادام زمینی همراه با نان تست یا بدون آن به‌ عنوان صبحانه‌، برای ناهار یا به‌ همراه سیب به‌ عنوان میان‌وعده می‌تواند باعث جلوگیری از پرخوری شما می‌شود. اما همیشه در مصرف کره بادام زمینی میانه‌روی کنید. بهترین مقدار مصرف کره بادام زمینی دو قاشق غذاخوری است.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

مصرف کره بادام زمینی می‌تواند خطر پیشرفت دیابت را کاهش دهد. براساس مطالعه‌ای که توسط جکوبسون (Jacobson) در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، مصرف ۳۱ گرم آجیل یا کره بادام زمینی (در حدود ۲ قاشق غذاخوری)، حداقل ۵ روز در هفته می‌تواند خطر گسترش دیابت را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان و سنگ های صفراوی

بیایید به داستان موفقیت دیگری در زمینه تحقیق بازگردیم. دانشمندان دریافتند افرادی که حدود ۵ بار یا بیشتر وعده های غذایی دارای بادام زمینی را در هفته مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که مایل به خوردن بادام زمینی نیستند، احتمال ابتلا به سنگ های صفراوی بسیار کمتری دارند. این افراد تا ۳۰٪ کمتر دچار شدند زیرا بیشترین میزان بادام زمینی را می خوردند.

فواید کره بادام زمینی در پیشگیری از انواع سرطان ها

بادام زمینی و سرطان روده بزرگ چه ارتباطی دارند؟ خوردن کره بادام زمینی می تواند شانس ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. مؤلفه های مهم آجیل در اینجا رسوراترول، اسید فیتیک و اسید فولیک هستند. گذشته از پیشگیری، آنها همچنین می توانند به شما در محافظت در برابر آن کمک کنند.

تقویت انرژی

پروتئین، فیبر و اسیدهای چربِ موجود در کره بادام زمینی کمک می‌کنند تا انرژی لازم را از شروع روز تا نیمه‌ی شب حفظ کنید. همچنین در پایدار نگه داشتن قند خون مؤثرند و از افت ناگهانی آن جلوگیری می‌کنند.

کاهش وزن

اگر می‌خواهید یک رژیم کم کالری بگیرید، مصرف آجیل می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کره بادام زمینی،‌ پروتئین بیشتری نسبت به سایر آجیل‌ها دارد و این مقدار در دو قاشق غذاخوری چیزی در حدود ۸ گرم است. همچنین به دلیل داشتن چربی و فیبر بالا می‌تواند به‌ عنوان میان‌وعده، برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد. درنتیجه میزان کالری دریافتی درطول روز کاهش پیدا می‌کند. مصرف ۲۰۰ کالری از کره بادام زمینی در مقایسه با مصرف ۲۰۰ کالری نان پرتزل ‌(pretzels)، بیشتر قادر به سیر نگه داشتن شماست.

افزایش سرعت روند لاغری با مصرف کرده بادام زمینی

براساس مطالعاتی که در نشریه‌ی بین‌المللی «چاقی و اختلالات سوخت‌وساز مرتبط با آن» منتشر شده است، بادام زمینی می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود. براساس این تحقیق زمانی که افراد به‌طور روزانه ۵۰۰ کالری کره بادام زمینی را به مدت ۱۹ هفته مصرف می‌کنند، میزان سوخت‌و‌ساز آنها تا ۱۱ درصد افزایش می‌یابد

افزایش بهره‌ی هوشی

مطالعات نشان می‌دهند که چربیِ غیراشباعِ تک‌ زنجیره که در غذاهایی مانند آجیل یا روغن زیتون وجود دارد، به حفظ سلامت و عملکرد مغز کمک می‌کند. ویژگی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آجیل به کاهش استرس (یا آسیب اکسیدانی) مغز کمک می‌کند.

هشدارها

با وجود تمامی فواید یاد شده، بادام‌زمینی جزء مواد غذایی آلرژی‌زا (حساسیت زا) است. حساسیت به بادام‌زمینی می‌تواند شدید باشد، طوری که مصرف مقدار کمی از‌ آن می‌تواند به شوک آنافیلاکسی منجر شود. در نتیجه افراد مبتلا به آلرژی باید از مصرف هر گونه غذای حاوی بادام‌زمینی خودداری کنند، حتی خوردن کره بادام‌زمینی هم به دلیل داشتن ذرات پروتئین درست نیست.

بنابراین در دو سال اول زندگی نباید از بادام زمینی و فرآورده‌های آن برای تأمین انرژی کودک استفاده کرد، ولی بعد از آن در صورت نداشتن حساسیت، می‌توان آن را در برنامه غذایی گنجاند.

از سوی دیگر، گاهی پزشک به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند، توصیه می‌کند از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله بادام زمینی و کره‌ ی آن خودداری کنند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز این سنگ‌ها را بالا می برند.

یادتان نرود که کره بادام‌زمینی طبیعی را می‌توان برای یک یا دو هفته در هوای آزاد و دو ماه در یخچال‌ نگه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *