تغذیهمراقبت از بدن

چرا و چگونه باید آب بنوشیم؟

اختصاصی مجله اسپا:

چرا و چگونه باید آب بنوشیم؟

درباره اهمیت آب آشامیدنی و فایده آن برای سلامتی شاید آن چنان که باید نمی‌دانیم؛ چرا که نوشیدن آب، بعد از حمام، شنا و فعالیت بدنی اهمیت دارد. وقتی ورزش می‌کنید، آب بدن را از طریق عرق کردن از دست می‌دهید و این آب است باید به اندازه کافی و برای سلامت مطلوب شما جایگزین شود.

حدود ۷۵٪ وزن بدن شما از آب تشکیل شده است. این آب بیشتر در سلول‌ های ما وجود دارد و بقیه آن در رگ‌ های خونی و فضا های بین سلول‌ ها وجود دارد. هنگامی که شما احساس خشکی می‌کنید این نشانه‌ای این است که بدن شما آب زیادی از دست داده است و نیاز به نوشیدن آب دارید.

وقتی ورزش می‌کنید، بیشتر فرایند از دست دادن آب بدن از طریق تعریق است. هنگامی که عرق می‌کنید، بدن شما می‌تواند مقدار زیادی  آب از دست میدهد، زیرا بدن تلاش می‌کند خود را خنک کند. به عنوان مثال، در اثر یک پیاده‌ روی سریع در آب و هوای گرم، نیم‌ لیتر آب بدن از دست می‌رود، زیرا بدن تلاش می‌کند دمای طبیعی خود را از سر بگیرد.

برای ورزش‌ های شدید و فعالیت‌ های ورزشی، طبق نظر پزشکان، شما باید ۲ ساعت قبل از ورزش مایعات کافی بخورید و باید آب را به همان میزانی که از طریق عرق از دست می‌دهید، بنوشید.

how-to-drink-water (1)
نشانه‌ های کم آبی چیست؟

از علائم کمبود آب در هنگام ورزش این موارد را می‌توان برشمرد:

نیاز به نوشیدن آب، واضح‌ ترین مکانیسم تشنگی است. اگر تشنه‌اید پس بدن شما نیاز به آب دارد و آب خالص و ساده بهترین نوشیدنی است. هنگامی که بدن خشک شود، تلاش می‌کند با کاهش میزان تولید ادرار، آب را ذخیره کند. در موارد کم آبی، ممکن است متوجه شوید که ادرار شما زرد رنگ است.

سایر علائم و نشانه‌ های کم آبی بدن هنگام ورزش:

احساس سنگینی روی سینه و  قلب، گرفتگی عضلات، تهوع کاهش عرق کردن، خشکی چشم و دهان است. همچنین احساس سردرگمی و ضعف ناشی از گردش نامناسب خون و خون‌ رسانی ضعیف به مغز و سایر اعضای بدن است.

how-to-drink-water (4)

بهترین راه برای محافظت در برابر احتمال کمبود آب، پیش‌ بینی و برنامه‌ ریزی است. اگر تمرینات شدید انجام می‌دهید، در طول روز آب بنوشید تا مطمئن شوید بدن شما دارای ذخایر کافی است.

همیشه بعد از تمرین، هنگامی که عرق می‌کنید، بدن‌تان سدیم و پتاسیم از دست می‌دهد و باید این مواد مغذی را جایگزین کنید. علاوه بر آب آشامیدنی، می‌توانید نوشیدنی‌ های ورزشی را بررسی کنید تا ببینید کدام  یک برای شما مناسب‌تر است. همچنین می‌توانید بعد از تمرین در وعده‌ های غذایی، این مواد مغذی را جایگزین کنید.

یکی از پارامتر هایی که برای نوشیدن آب و مایعات مهم است دمای آن است. طبق نظر پزشکان نوشیدن مایعات چه خیلی سرد و چه خیلی گرم مضر است.

زیان‌ های نوشیدن آب سرد

۱- هضم غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهد: نوشیدن آب یخ یا آب سرد باعث می‌شود روند هضم غذا تشدید شود زیرا باعث کاهش فعالیت رگ‌ های خونی می‌شود.

۲- ذخیره‌ سازی انرژی را کاهش می‌دهد: درجه حرارت بدن ۳۷ درجه سانتیگراد است و وقتی چیزی در دمای بسیار پایین می‌نوشید، بدن شما باید انرژی خود را برای تنظیم دمای آن صرف کند.

۳- احتمال بروز گلو درد را افزایش می‌دهد: مصرف آب سرد می‌تواند موجب ایجاد اختلال در مخاط تنفسی شود، که یک لایه محافظ دستگاه تنفسی است. هنگامی که این لایه بیش از حد سرد می‌شود، دستگاه تنفسی در معرض آلودگی‌ های مختلف قرار می‌گیرد و به این ترتیب احتمال گلو درد زیاد می‌شود.

how-to-drink-water (3)

۴- کاهش ضربان قلب: مصرف آب یخ یا آب سرد موجب کاهش ضربان قلب می‌شود. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب یخ  عصب واگ را تحریک می‌کند. عصب واگ ۱۰ عضله جمجمه‌ای است و بخش مهمی از سیستم عصبی مستقل بدن است که فعالیت‌ های زیادی بدن را کنترل می‌کند. تحریک عصب واگ باعث کاهش میزان ضربان قلب می‌شود و دمای پایین آب سرد به عنوان یک محرک برای عصب عمل می‌کند که موجب کاهش ضربان قلب می‌شود.

۵- آب سرد باعث آسیب رسیدن به دندان‌ ها می‌شود: چرا که جنس دندان سخت است و انقباض و انبساط ناشی از آب سرد باعث بروز آسیب‌ های جدی در بافت آنها می‌شود.

۶- نوشیدن مایعات و آب سرد باعث تشدید و بروز بیماری‌ هایی مانند صرع، میگرن، سر درد، آسیب و اسپاسم پرده دیافراگم می‌شود.

 

کالاهای پیشنهادی:
برچسب ها
نمایش بیشتر
محصولات پوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن