بلاگ, سلامتی, مطالب ویژه

بیماری های عفونی، روده ای,اسهال,میگرن و… در تابستان

تابستان و سرماخوردگی

ویروس های تابستانی تنها ۲۵ درصد به اندازه ویروس های زمستانی شایع هستند، اما به طور معمول موجب نوع متفاوتی از میکروب به نام انتروویروس (Enterovirus) می شوند که می تواند معده درد به همراه علائم تنفسی را موجب شود.

ورزش شدید می تواند شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سازد، از این رو بهتر است در انجام تمرینات خود زیاد سخت نگیرید.

سرماخوردگی ویروسی تابستانی

نکات پیشگیرانه: هشت تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشید. دست های خود را با آب و صابون بشویید و سعی کنید استراحت کامل و ۸ ساعت خواب را حتما داشته باشید.

تابستان و سنگ کلیه

نتایج یک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داد که با افزایش دما، نرخ ابتلا به سنگ کلیه نیز افزایش می یابد. این احتمالا به دلیل عدم تامین آب مورد نیاز بدن در فصل تابستان است. با هیدارته نگه داشتن بدن و کاهش میزان قند و سدیم مصرفی در رژیم غذایی می توانید از این شرایط دردناک پیشگیری کنید.

تابستان و آسم

سطح آلودگی هوا و مه دود به طور معمول در فصل تابستان افزایش می یابد که زنگ خطر را برای افراد مبتلا به آسم به صدا در می آورد. در فصل تابستان پیش از این که خانه را ترک کنید بهتر است ابتدا کیفیت هوا را بررسی کنید و در صورت مواجهه با شرایط نامناسب تا حد امکان از حضور در فضای بیرون پرهیز کنید.

تابستان و بیماری های عفونی

عامل عفونت های گوارشی که به اسهال مسافرتی معروفند میکروب هایی مانند “ایکولای” هستند که علائم آن به شکل تب خفیف، درد شکمی و اسهال غیرخونی بروز می کند. اسهال های ویروسی نیز که در کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله دیده می شود. در فصل تابستان شیوع پیدا می کنند.

این نوع مسمویت ها دو دسته اند:

گروه اول علائم گوارشی فوقانی مانند درد شکم و استفراغ را به همراه دارند و گروه دوم نیز دارای علائمی شبیه اسهال هستند. عامل این مسمومیت ها “استافیلوکوک ها” هستند که به دنبال خوردن آب، سبزی، غذا و گوشت آلوده وارد بدن می شوند.

در فصل تابستان به علت افزایش سفر، مصرف غذا در خارج از منزل متداول تر است و همین امر افراد را بیشتر در معرض بیماری های عفونی قرار می دهد.

تابستان و آکنه روزاسه

ماه های گرم سال می تواند موجب تشدید این بیماری پوستی شود. روزاسه عبارت است از: التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی). در واقع این بیماری آکنه نیست، شرایطی التهابی است که خود را با قرمزی قابل توجه پوست و راش های پوستی نشان می دهد. شعله‌ور شدن بیماری می تواند در ماه های گرم سال با تکرر بیشتر رخ داده و مدت زمان آن طولانی‌تر باشد. آلوئه ورا و پروبیوتیک های موضعی می توانند به تسکین پوست کمک کنند.

تابستان و اگزما

افزون بر گرما و رطوبت، تابستان به معنای تعریق، کلر، و محصولات ضد آفتاب نیز است و اگر پوست حساسی داشته باشید، این شرایط می تواند به معنای بروز مشکل باشد. محرک هایی که موجب اگزما یا تشدید آن در شما می شوند را شناسایی کرده و از آنها پرهیز کنید.

تابستان و میگرن

ممکن است این گونه به نظر برسد که میگرن های شما به صورت تصادفی رخ می دهند، اما آنها اغلب در واکنش به محرک های خاصی شکل می گیرند. گرما یکی از شایع‌ترین محرک های میگرن است.

شیوع میگرن در فصل تابستان و فصول گرم

نتایج یک مطالعه نشان داد که با هر ۹ درجه افزایش دما، موارد میگرن نیز افزایش یافته اند. برای کاهش خطر بدن خود را **هیدراته** نگه دارید.

**هیدراته کردن بدن یعنی رساندن آب کافی به بدن**

تابستان و بیماری های خود ایمنی

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری ام اس متوجه شده اند که گرما می تواند علائم آنها را وخیم‌تر سازد. برای حدود ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به لوپوس نیز نور خورشید می تواند محرک راش های پوستی، خستگی و درد مفصلی باشد.

استفاده از شلوارهای سبک، پیراهن های آستین بلند، کلاه و محصولات ضد آفتاب می تواند به مقابله با این شرایط کمک کند.

تابستان و عفونت های روده ای

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، بیماری های ناشی از غذا، بیماری هایی هستند که ماهیت عفونی یا سمی دارند و عامل آن از راه غذای مصرفی وارد بدن می شود و هر فردی در معرض ابتلا به چنین بیماری هایی قرار دارد.

به عنوان مثال، “عفونت های روده ای” و اسهال از مهم ترین علت های بستری شدن و حتی مرگ و میر کودکان در فصل تابستان هستند و مهم ترین دلیل بروز این نوع از بیماری ها در فصل گرما عدم رعایت موارد بهداشتی می باشد.
به اعتقاد کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی، از آن جا که زیاد شدن باکتری ها در محیط گرم و در غذاهایی با رطوبت بالا مثل غذاهای نشاسته ای یا غذاهای حاوی تخم مرغ با سرعت بالا انجام می گیرد، توجه به سلامت مواد غذایی از زمان خرید تا پخت آن، برای جلوگیری از بروز هر گونه مسمومیت و عفونت روده ای بسیار ضروری است.

نکته: استفاده از آب های جوشیده یا آب معدنی و جوشاندن کنسروهای غذا قبل از مصرف در مسافرت ها، به منظور جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی لازم است. هم چنین میوه و سبزیجات قبل از مصرف باید با مواد شوینده و ضدعفونی کننده شسته شوند.

تابستان و گرفتگی پا

مطالعه ای جدید نشان داده است که تجربه گرفتگی پا و درد ناشی از آن در تابستان حدود دو برابر شایع‌تر از زمان های دیگر سال است. نورون های حرکتی در پاهای انسان ممکن است طی تابستان تغییراتی را تجربه کنند که احتمال وقوع گرفتگی های عضلانی را افزایش می دهند.

گرفتگی عضلات پا در فصول گرم سال

تامین آب مورد نیاز بدن و صحبت با پزشک درباره رژیم دارویی می تواند در مقابله با این شرایط موثر باشد. برخی داروها، مانند ادرارآورها، احتمال تجربه گرفتی های عضلانی را افزایش می دهند.

تابستان و بیماری های پوستی

برخی بیماری های پوستی به طور خودکار در تابستان افزایش می یابند، استفاده از مواد شوینده و محصولات آرایشی غیر استاندارد نیز باعث ایجاد بیماری های مختلف پوستی در میان زنان می شود.

داروها، صابون ها و لوازم آرایشی خاصی، حساسیت ما را به نور آفتاب افزایش داده و موجب بروز درماتیتِ (التهاب پوست) شبیه به آفتاب‌ سوختگی می شود. درماتیت پوستی نوعی التهاب پوستی است که علل مختلفی دارد و به اشکال گوناگونی بروز می نماید.

عموماً درماتیت به التهاب، قرمزی و خارش پوست اطلاق می گردد. درماتیت یک مشکل شایع است، ولی مسری نیست.

بنابراین، مردم باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه اتخاذ کنند. مخصوصا کارگران، ماهیگیران و افرادی که در فصل تابستان زیر نور مستقیم آفتاب کار می کنند باید خیلی مواظب باشند و نکات پیشگیرانه را رعایت کنند.

تابستان و آفتاب سوختگی

۱- پرهیز از قرار گرفتن مستمر و طولانی در برابر آفتاب
بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهرکه زمان شدیدترین تابش اشعه خورشید است، باید حتی الامکان ازمواجهه با آفتاب خودداری نمود .
باید لباس مناسب پوشید. هرچه لباس دارای بافت تنگ تری باشد ، محافظت بیشتری را ایجاد می نماید. استفاده ازعینک آفتابی و کلاه لبه پهن باعث حفاظت بیشتر از چشم و پوست اطراف آن می شود.
باید طی فعالیت های روزانه، حتی الامکان در سایه قرار گرفت زیرا سطوح صاف و صیقلی مانند آب، شن، سیمان و آسفالت مقادیر قابل ملاحظه ای از نور خورشید را باز می تابانند .

۲- استفاده صحیح از ضد آفتاب
ضد آفتاب باید متناسب با نوع پوست (معمولی ، خشک ، چرب ، جوش دار ، مختلط ، حساس ) انتخاب شود. مصرف کرم ضد آفتاب ، در تمامی ۳۶۵ روز سال یعنی در تمام فصول و تمامی شرایط آب و هوایی و اقلیمی ، چه در محیط بیرون ، و چه در فضاهای سربسته، ضروری است.
ضد آفتاب را باید بر روی کل قسمت هائی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند مثل صورت، گوش ها، گردن، بالای سینه، پشت دست ها و قسمت های بی موی سر آقایان استعمال نمود و هر سه ساعت یکبار تکرار کرد . هنگام ورزش و فعالیت های فیزیکی که شدت تعریق بیشتر است ، فواصل تکرار ضد آفتاب را باید از ۳ ساعت نیز کوتاه تر کرد.
در هر نوبت مصرف، باید ۲٫۵ بندانگشت از ضد آفتاب به قطر ۳ میلیمتر ( قطر دهانه خروجی کلیه ضد آفتاب های استاندارد) به صورت و گردن مالیده شود تا محافظت کامل از پوست صورت انجام شود. استفاده نامنظم از ضدآفتاب، بسیار زیانبارتر از زمانی است که اصلا ضدآفتاب استفاده نشود، زیرا با مصرف نامنظم ضدآفتاب ، ابزار محافظت طبیعی پوست یعنی تولید ملانین نیز کم اثرتر خواهدشد.

همچنین اگر ضد آفتاب بصورت یکنواخت بر روی تمامی قسمتهای پوست صورت مالیده نشود، احتمال دارد بخش هایی که کمتر مورد پوشش و محافطت با ضدآفتاب قرار گرفته، بیشتر تحت تأثیر اشعه خورشید قرار گیرد و تیره تر از نواحی دیگر شود، و این تصور بوجود آید که صورتتان مبتلا به لک شده است.

ضمنأ باید به خاطر داشت که عواملی مانند حساسیتهای پوستی ، تغییرات هورمونی ، و عوارض جانبی بعضی از داروها ( مانند قرص ضد بارداری ) می توانند منجر به لک های پوستی گردند که متأسفانه بعضأ به ضدآفتاب ها نسبت داده می شود.

نکته: در تابستان باید آب فراوان بنوشیم تا آبی که با عرق کردن از دست می دهیم موجب انواع بیماری نشود.

 

منبع : مجله با علم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *