بلاگ, بهداشت و سلامتی

روش های خانگی برای از بین بردن جرم و پلاک دندان

همه ما دوست داریم یک لبخند زیبا و دندان های سفید و خیره کننده داشته باشیم .ولی این کار اصلا آسان نیست . مراقبت اصولی از بهداشت دهان و دندان چیزی است که اکثرا به آن اهمیت زیادی نمی دهیم. پلاک دندان لایه‌ی نرم و چسبناکی از باکتری است که روی دندان‌ها، لثه، زبان و حتی دندان‌های مصنوعی تشکیل می‌شود. هنگامی‌ که چندین لایه پلاک با ترکیبات معدنی بزاق دهان ترکیب می‌شود، به‌صورت ماده‌ی گچی سفید رنگ و آهکی رسوب می‌کند و خوب است بدانیم این رسوب محیط مناسبی برای رشدونمو باکتری‌هایی است که از قند موجود در مواد غذایی تغذیه می‌کنند. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به صورت اصولی و دقیق می تواند باعث رشد باکتری ها و ایجاد پلاک و جرم دندان شود .

جرم دندان از باکتری هایی تشکیل شده است که از مواد قندی و غذایی که مصرف می کنیم ، تغذیه کرده و رشد می کنند تا جایی که باعث پوسیدگی دندان و ایجاد حفره بین دندان ها می شوند.

روش های خانگی برای از بین بردن “جرم دندان” و پلاک دندان

اگر دوست دارید از زردی و جرم دندان خلاص شوید و بوی بد دهان تان از بین برود ، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید . نکته اول اینکه برای حفظ بهداشت دهان و دندان باید:

دندان هایتان را با خمیر دندان خوب و مسواک مناسب روزی حداقل ۲ بار به روش صحیح و اصولی مسواک بزنید.
حتما زبان خود را نیز تمیز کنید . اگر دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید ولی زبان خود را تمیز نکنید ، همان باکتری ها بر روی زبان رشد کرده و به دندان های شما منتقل می شوند .

دقیقا دلیل اینکه گاهی بعضی ها می گویند با اینکه به صورت مرتب دندان های خود را تمیز می کنند ولی بازهم دچار پوسیدگی دندان می شوند ، همین تمیز نکردن زبان است.

سعی کنید از نخ دندان استفاده کنید

توجه داشته باشید که جلوگیری از ایجاد پلاک و جرم دندان بسیار آسان تر از درمان و از بین بردن جرم دندان است .
از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.
اگر جرم دندان ایجاد شده است، می توانید از خمیر دندان های جرم گیر و ضد پلاک دندان استفاده کنید.
فراموش نکنید که زاویه مسواک زدن باید ۴۵ درجه باشد.

روش های خانگی برای از بین بردن جرم دندان

جرم گیری دندان با استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص بسیار زیادی دارد .برای از بین برن جرم دندان و جلوگیری از ایجاد آن می توانید از روغن نارگیل اصل و طبیعی استفاده کنید . این روغن گیاهی به دلیل داشتن اسید لوریک دارای اثرات ضد التهابی بالایی است . برای این منظور :

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه نگه دارد ( روغن را در دهان حرکت دهید تا به همه دندان ها برسد ) سپس آن را بیرون بریزید و مثل همیشه مسواک بزنید . همچنین می توانید از روغن کنجد هم برای این منظور استفاده کنید .

برای از بین برن جرم دندان و جلوگیری از ایجاد آن می توانید از روغن نارگیل

از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید

فلوراید مینای دندان را قوی می کند و باکتری هایی که باعث ایجاد پوسیدگی و جرم دندان می شوند را از بین می برد همچنین حساسیت دندان ها به سرما و گرمای مواد غذایی را کاهش می دهد .

از خمیر دندان های جرم گیر استفاده کنید

خمیر دندان های جرم گیر برای از بین بردن پلاک و جرم دندان های بسیار مفید هستند . این خمیردندان ها حاوی آنتی بیوتیک هایی هستند که باکتری های دهان و دندان را از بین می برد

استفاده از جوش شیرین

بی‌کربنات‌ سدیم یا همان جوش شیرین یکی از موادی است که به عنوان یک روش خانگی عالی برای از بین بردن جرم دندان‌ها بسیار مؤثر است. از آنجایی‌ که این پودر سفید رنگ اسید‌های دهان را خنثی می‌کند، میزان باکتری‌های مضر در دهان را کاهش می‌دهد و دندان‌هایتان را به سفیدی مروارید می‌کند.

طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی دندان‌پزشکی بالینی بر اساس مطالعات به‌دست آمده از چندین تحقیق پزشکی منتشر شد؛ پودر یا خمیر جوش شیرین نسبت به سایر محصولات فاقد جوش شیرین، تأثیر بهتری در حذف پلاک دندانی داشت.

کمی جوش‌ شیرین روی مسواک مرطوب‌شده‌ی خود بریزید و دندان‌هایتان را با آن مسواک کنید. سپس دهان‌تان را با آب ولرم بشویید؛
می‌توانید، یک قاشق چای‌خوری نمک را با دو قاشق چای‌خوری جوش‌ شیرین مخلوط کنید. مسواک‌تان را خیس و به این پودر آغشته کنید، سپس دندان‌ها را با آن مسواک بزنید؛
روش دیگری که می‌توانید به‌کار ببرید این است که یک قاشق چای‌خوری جوش‌ شیرین را با مقدار کافی آب اکسیژنه ترکیب کنید تا یک خمیر چسبناک درست شود. سپس از آن به‌جای خمیر دندان برای مسواک زدن دندان‌ و لثه‌ها استفاده کنید. دقت کنید که بعد از مسواک زدن با این ترکیب دهان‌تان را خوب بشویید.
هر کدام از این روش‌ها را می‌توانید یک تا دو بار در هفته انجام بدهید. حواس‌تان باشد در استفاده از جوش شیرین افراط نکنید چون استفاده‌ی مداوم آن به مینای دندان آسیب می‌رساند.

استفاده از آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی است که برای مقابله با آسیب‌های لثه‌ای ناشی از پلاک دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه همه فن‌حریف به عنوان یک آنتی‌بیوتیک، باکتری‌های به‌وجود‌آورنده‌ی پلاک دندان را از بین می‌برد. از طرفی با بوی بد دهان هم مبارزه می‌کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی دندان‌پزشکی و بهداشت دهان منتشر شد، نشان می‌دهد؛ آلوئه‌ورا تأثیری مشابه دهان‌شویه‌‌ی کلرهگزیدین روی پلاک دندان دارد.

ماده‌ی ژله‌ای آلوئه‌ورا را جدا کنید؛
این بخش آلوئه‌ورا را که در واقع گوشت گیاه است مستقیم روی دندان‌ها و لثه‌هایتان بمالید؛
۱۰ دقیقه مکث کنید، سپس آن را با آب سرد بشویید؛
این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

ژل آلوئه ورا و جوش شیرین خاصیت ضد میکروبی دارد

 جرم گیری دندان با استفاده از پوست پرتقال

تنها چیزی که در این روش مورد نیاز شماست فقط پوست پرتقال تازه است . پوست پرتقال را ۲ الی ۴ دقیقه روی دندان های خود بمالید .سپس ۵ دقیقه صبر کرده  و دندان های خود را با آب خالی ، بشویید . از این روش می توانید دو یا سه بار در هفته استفاده کنید . پوست پرتقال میکروارگانیسم های دهان را از بین می برد .

 جویدن سبزیجات و خوردن میوه

این روش یک روش طبیعی و عالی برای تمیز کردن دندان و از بین بردن پلاک و جرم دندان است . خوردن سیب ، کرفس و هویج یک ساعت بعد از هر وعده غذایی می تواند به صورت طبیعی دندان های شما را تمیز کند . این کار می تواند لثه های شما را نیز قوی کند .

 جرم گیری دندان با استفاده از کنجد

۱ قاشق غذاخوری کنجد را خوب بجوید ولی قورت ندهید . سپس با استفاده از مسواک مرطوب (بدون خمیردندان) دندان های خود را مسواک بزنید به صورتی که دانه های جویده شده کنجد به دندان های شما مالیده شود . این کار را می توانید یک الی دوبار در هفته انجام دهید . دانه های کنجد به عنوان اسکراب در دهان عمل می کنند و به از بین رفتن جرم ها کمک می کنند .

انجیر بخورید

روزی دو الی ۳ عدد انجیر را خوب بجوید و بخورید . مصرف انجیر یکی از روش های تمیز کردن دندان ها و تقویت لثه است . همچنین خوردن انجیر ترشح بزاق را افزایش میدهد .

 از مسواک برقی استفاده کنید

دندان پزشکان توصیه می کنند که برای از بین بردن جرم دندان و جلوگیری از ایجاد جرم ، از مسواک برقی استفاده کنید .

 از دهان شویه های ضدعفونی کننده و هیدروژن پراکسید استفاده کنید

۱ قاشق غذاخوری دهان شویه ضدعفونی کننده را با ۳ قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پراکسید ۳ درصد مخلوط کرده و به مدت دو دقیقه در دهان بچرخانید. سپس محلول را از دهان بیرون ریخته و با آب خالی ، دهان خود را بشویید .هرگز این محلول را قورت ندهید .این محلول ها و هیدروژن پراکسید ، ضد میکروب و باکتری هستند و می توانید هفته ای دوبار این کار را تکرار کنید . به صورت روزانه نباید از دهان شویه استفاده شود .

 میوه های حاوی ویتامین c

یک توت فرنگی و یک عدد گوجه فرنگی کوچک را خرد کرده و باهم له کنید تا بصورت خمیر در آید . این خمیر را روی دندان های خود بمالید و ۵ دقیقه صبر کرده و دهان خود را بشویید . این کار را می توانید دوبار در هفته انجام دهید . گوجه فرنگی و توت فرنگی خاصیت ضدباکتری و ضدمیکروبی دارند و به از بین رفتن و پیشگری از ایجاد جرم دندان کمک می کنند .

 غذاهای تند بخورید

خوردن غذاهای تند می تواند ترشح بزاق را بیشتر کرده و به تمیز کردن دهان و دندان کمک کند .

 از لیمو استفاده کنید

مسواک خود را به آبلیموی طبیعی آغشته کنید و به آرامی دندان ها ، لثه و زبان خود را بشویید . یک دقیقه صبر کنید و سپس دهان خود را با آب معمولی بشویید . شما می توانید این کار را هر روز به مدت ده روز انجام دهید . لیمو حاوی اسیدهایی است که خاصیت ضدباکتری دارد و به حذف جرم دندان کمک می کند . همچنین این روش باعث سفیدتر شدن دندان ها می شود .

استفاده از اسانس رزماری

اسانس رزماری نوعی ضدعفونی کننده قوی برای از بین بردن باکتری های دهان و دندان است . همچنین این اسانس می تواند بوی بد دهان را درمان کند . دو الی ۳ قطره روغن رزماری را با ۱ قاشق غذاخوری آب و یا روغن نارگیل مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دهان و دندان های خود را بشویید . این مخلوط را قورت ندهید و بیرون بریزید . سپس با آب معمولی دهان خود را بشویید . این کار را می توانید هفته ای یک الی دوبار انجام دهید .

اسانس رزماری نوعی ضدعفونی کننده قوی برای از بین بردن باکتری

 از چای سیاه استفاده کنید

چای سیاه می تواند باکتری های دهان را کنترل کند و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان و ضدعفونی کننده ، از ایجاد جرم دندان جلوگیری کند . یک چای کسیه ای را در یک فنجان آب جوش قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه چای کسیه ای را  از آب خارج کرده و فشار دهید تا چای آن کاملا خارج شود . پس از خنک شدن چای ، دهان و دندان خود را با آن بشویید . ۵ دقیقه صبر کنید و بعد دهان خود را با آب معمولی بشویید . این کار را می توانید هفته ای ۴ بار انجام دهید.

جرم گیری دندان با استفاده از میخک

کمی روغن زیتون را به مقداری پودر میخک اضافه کنید و خمیر به دست آمده را روی دندان های خود بمالید . میخک خاصیت ضدباکتری دارد و به از بین بردن جرم دندان و جلوگیری از تشکیل جرم کمک می کند .

توصیه هایی برای جلوگیری از ایجاد جرم دندان و پلاک دندان

۱ – به صورت منظم و دوره ای به دندانپزشک مراجعه نمایید

۲ – از مسواک مناسب و نرم استفاده کنید

۳ – سیگار نکشید

۴ – از خوردن بیش از حد غذاهای حاوی نشاسته و قند خودداری کنید . این خوراکی ها باعث رشد بیشتر باکتری ها در دهان می شوند و به ایجاد جرم کمک می کنند.

۵- بعد از هر وعده غذایی آب بنوشید تا ذرات غذایی در دهان باقی نمانند .

۶ – یک ساعت بعد از هر وعده غذایی ، هویج و یا سیب بخورید . این میوه ها به تمیز کردن طبیعی دندان کمک کرده و لثه را تقویت میکنند .

۷  – میوه های حاوی ویتامین c مصرف کنید .

چرا جرم و پلاک دندان مضر است ؟

جرم دندان اگر درمان نشود ، باعث آسیب رسیدن به دندان ، ایجاد حفره بین دندان ها ، ایجاد مشکلات لثه و بیماری های لثه ، و سایر بیماری های دهان و دندان می شود . همچنین جرم دندان می تواند با ایجاد دژنراسیون استخوانی ، به استخوان های بدن آسیب برساند . در برخی موارد ، جرم دندان با ایجاد بیماری های لثه ، می تواند منجر به بیماری های قلبی و عروقی شود .

آیا استفاده از پوست موز برای جلوگیری از جرم دندان مفید است ؟

بله . پوست موز حاوی مواد معدنی مانند منگنز ، منیزیم و پتاسیم است که به از بین بردن جرم و پلاک دندان کمک می کند . پوست موز را به آرامی روی دندان خود بمالید و ۱۰ دقیقه صبر کنید . سپس دهان و دندان خود را با آب معمولی شستشو دهید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *