بلاگ, مراقبت از پوست و مو, مطالب ویژه

جوانسازی پوست با روش درم ابریژن

درم ابریژن، یک روش زیبایی پوست است که در آن پوست سرد شده و سپس یک غلطک مخصوص پر سرعت برای صاف کردن پوست استفاده می شود. این عمل ساییدن در درم ابریژن کانتور پوست را بهبود می بخشد و با جایگزینی لایه پوستی جدید موجب صاف تر و شاداب تر شدن پوست می گردد. روش درم ابریژن می تواند اسکارهای آکنه و اسکارهای ناشی از جراحت ها یا بیماری را بهبود بخشد. درم ابریژن پوست موجب پوسته ریزی پوست می گردد و زمانی برای ریکاوری آن در نظر گرفته می شود. زمانی که پوست بعد از ۱ هفته از گذشت درم ابریژن ترمیم می شود، همانند حالتی که بعد از پیلینگ شیمیایی، لایه برداری لیزری یا سایر روش های لایه برداری اتفاق می افتد، قرمز می شود. روش درم آبریژن همچنین در درمان سایر مشکلات پوستی مانند اسکارهای تتو، چروک ها، لکه های پیری و سایر ضایعات پوستی به کار می رود.

آمادگی برای درم ابریژن

چه افرادی کاندید مناسبی برای درم ابریژن هستند؟

درم آبریژن پوست اغلب به منظور بهبود زیبایی پوست انجام می گیرد، اما این روش برای برداشتن توده های پوستی پیش سرطانی، صاف کردن اسکارهای آکنه صورت و حتی کنترل آکنه نیز به کار می رود. خانم ها و آقایان در هر سنی می توانند از روش درم ابریژن استفاده کنند. بهترین راه برای تعیین این که شما کاندید مناسبی برای درم ابریژن پوست هستید یا خیر، مشاوره با پزشک متخصص پوست است.

روش درم آبریژن گزینه مناسبی خواهد بود، اگر شما:

از لحاظ جسمی سالم هستید.
دچار پیری پوست خفیف تا متوسط شده اید.
دارای توده های پوستی، اسکارهای آکنه صورت هستید و دچار آسیب ناشی از نور خورشید شده اید.
اهداف خاص و معقول از بهبود ظاهر خود با درم ابریژن دارید.

آمادگی برای درم ابریژن

آمادگی برای روش درم ابریژن به نوع روش انتخابی بستگی دارد. اگر می خواهید درم ابریژن پوست انجام دهید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون برای ۱ هفته قبل از درم ابریژن
ترک سیگار حداقل ۱ هفته قبل از درم ابریژن پوست
مصرف داروهای ضد ویروس اگر مستعد ابتلا به تبخال هستید.
پرهیز از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی به علت افزایش خطر خونریزی
عکاسی از صورت قبل و بعد از روش درم آبریژن

آمادگی برای درم ابریژن

روش انجام درم ابریژن

روش درم ابریژن عموما در یک مرکز جراحی سرپایی انجام می شود. قبل از درم ابریژن، داروهایی برای آرامش بیشتر به شما داده می شود. ناحیه مورد نظر با یک ماده ضد عفونی کننده کاملا تمیز می شود و سپس پزشک از یک اسپری مخصوص برای سرد کردن پوست استفاده می کند.

در درم ابریژن، از یک غلطک با سرعت بالا با یک براش سایشی برای برداشت لایه های خارجی پوست استفاده می شود هرگونه ناهمواری در سطح پوست برطرف می شود. عموما این روش یک روش سریع است که بسته به ناحیه تحت درمان ظرف ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام می گیرد. اگر پوست به اصلاح بیشتری نیاز داشته باشد و یا ناحیه مورد نظر وسیع باشد، پزشک ترجیح می دهد که روش درم ابریژن را در چندین مرحله انجام دهد.

انواع درم ابریژن

دو نوع روش برای درم ابریژن وجود دارد:

در یک نوع از درم آبریژن، خارجی ترین لایه پوست با یک براش سیمی زبر یا وسیله دارای ذرات الماس تراشیده می شود. این تراشیدن پوست در درم ابریژن تا زمانی ادامه پیدا می کند که پزشک به سطح ایمنی برسد که در آن اسکار یا چروک پوستی کمتر دیده می شود. این روش به طور چشمگیری می تواند اسکارها و چروک های پوستی را برطرف سازد. از طرفی امکان بروز خونریزی با درم ابریژن پوست وجود دارد.

در درماپیلینگ پزشک از یک ابزار دستی به نام درماتوم استفاده می کند که شبیه به یک تیغ الکتریکی یا تیغ جراحی است. درماتوم دارای یک تیغه است با حرکت به سمت جلو و عقب لایه سطحی پوست را که اسکار عمیق و یا سایر ضایعات پوستی را احاطه کرده است، برمی دارد. این عمل تا پایین ترین حدی که اسکار یا چروک پوستی با پوست اطراف خود هم سطح شوند، ادامه پیدا می کند و بدین ترتیب به کمک این نوع درم آبریژن پوست صاف تر می شود. بعد از این روش پوست سفت تر شده و ظاهر چروک ها و اسکارها بهبود می یابد.

جوانسازی پوست

نتایج درم ابریژن

روش درم ابریژن بهبودی های چشمگیری را در سطح پوست شما ایجاد می کند، اما مشاهده نتایج نهایی این روش به اندکی زمان نیاز دارد. پوست برای مدتی بعد از درم ابریژن دچار ترشحات و پوسته ریزی می شود. بهبودی بعد از درم آبریژن پوست به ۱ هفته زمان نیاز دارد که در این مدت پوست شما قرمز است و این حالت ممکن است بسته به عمق درمان ۱ تا ۳ ماه ادامه پیدا کند. زمانی که پوست جدید به رنگ طبیعی خود بازمی گردد، رنگ باید همانند پوست نواحی اطراف بوده و ظاهری صاف تر و شاداب تر پیدا کرده باشد.

بعد از درم آبریژن پوست، داروهای ضد درد برای کمک به کاهش ناراحتی ناشی از این روش تجویز می شوند. ترمیم معمولا ظرف ۷ تا ۱۰ روز حاصل می گردد. به طور کلی، بیشتر افراد ظرف ۷ تا ۱۴ روز بعد از روش درم آبریژن می توانند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند. شما باید ۳ تا ۶ روز بعد از درم ابریژن در تماس مستقیم و غیر مستقیم با نور خورشید بپرهیزید و به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید.

منبع : دکتر سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *