بلاگ, بهداشت و سلامتی, سلامتی

آشنایی با انواع دستگاه بخور

دستگاه های بخور چه کاری انجام می دهند؟

دستگاه بخور آب را تبدیل به رطوبت می کند و باعث می شود که هوای داخل محیط در فصل زمستان از حالت خشکی خارج شود و مرطوب شود و همچنین به ما اجازه می دهد که اگر در مناطق بسیار خشک زندگی می کنیم ، از آن استفاده کنیم تا از خشکی هوا رنج نبریم.
بعضی از دستگاه های بخور ممکن است که ما را با مشکلات و چالش هایی مواجه کند ، دستگاه های بخور خوشبختانه راه زیادی را در این سال ها طی کردند و نگهداری از آن ها هم اکنون کار راحتی شده و آلودگی های معدنی که باعث مشکلات تنفسی در افراد می شد، از آن ها حذف شده است.

خشکی و رطوبت

هوای خشک، به‌مرور موجب تبخیر رطوبت پوست و وخیم شدن وضعیت بد سیستم تنفسی افراد می‌شود. افزودن مقداری رطوبت به هوا با کمک دستگاه بخور این مشکلات را مرتفع می‌سازد.

دستگاه بخور به افرادی که گرفتار مشکلات زیر هستند، کمک می‌کند:

خشکی پوست؛
سوزش چشم؛
خشکی گلو یا راه‌های هوایی؛
حساسیت؛
سرفه‌های مکرر؛
خونریزی بینی؛
سردردهای سینوسی؛
لب‌های ترک‌خورده.

آب موجود در دستگاه بخور یکی از اعضای تشکیل دهنده رطوبت می باشد که نمی توان آن را از هوا حذف کرد. دستگاه بخور تا قبل از اینکه آب به زمین برسد ، آن را در هوا خارج می کند و این اتفاق باعث می شود که یک نوع تعادل در محیط منزل فرد ایجاد شود.

بهترین دستگاه بخور برای هر فضای بسته ای می تواند انتخابی مناسب برای بر طرف کردن خشکی هوا و زدودن آلودگی آن باشد. به طور یقین خرید دستگاه بخور گامی موثر در ایجاد فضایی شاد و پویا در خانه و یا محل کار است. استفاده از دستگاه بخور می تواند مایه افزایش بهتر تنفس، کاهش علائم آسم و بیماری های تنفسی، کاهش سرماخوردگی و یا خشکی چشم و دیگر مشکلات می شود.

معمولاً پیشنهاد متخصصان این است که رطوبت داخل خانه در فصل زمستان باید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد و هوای سرد زمستانی معمولاً رطوبت کمی دارد و اگر افراد به یک باره از محیط سرد وارد محیط گرم و خشک خانه شوند ، ممکن است با مشکلاتی مثل خشکی پوست، حمله های سینوسی و خشکی چشم ها روبرو شوند و بنابراین می توان با استفاده از دستگاه بخور مشکلات سرماخوردگی ، آلرژی یا علائم بیماری را در افراد کاهش داد و همچنین رطوبت برای جلوگیری از خونریزی بینی و از بین بردن درد سینوس ها و خشکی پوست لازم است.

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد بخاری هم دما با اتاق را در محیط پخش می کند. این دستگاه دارای دو تکنولوژی مختلف تبخیری و اولتراسونیک می باشد. دستگاه بخوری که مجهز به تکنولوژی تبخیری است، از یک فیتیله داخلی برای جذب آب استفاده کرده و هوا را به میان فیتیله می دمد. این کار باعث می شود که بخار آب خنکی تولید شده و در محیط پخش شود. دستگاه بخور سردی که به تکنولوژی اولتراسونیک مجهز است، از لرزش اولتراسونیک برای تولید بخار آب ریز استفاده می کند و آن را در محیط منتشر می کند.

دستگاه بخور سرد برای محیط های بزرگ مناسب است. این دستگاه می تواند تمام فضای خانه را مرطوب کند. علاوه بر این، چون آب را حرارت نمی دهد، مصرف برق کمتری دارد. همچنین در خانه هایی که کودک حضور دارد، دستگاه بخور سرد ایمن تر است.

نقطه ضعف دستگاه بخور سرد این است که ممکن است ایجاد صدا کند؛ زیرا این دستگاه برای تولید بخار از فن استفاده می کند. همچنین هوای محیط ممکن است کمی خنک تر از حالت عادی شود.

در صورت استفاده از دستگاه بخور سرد، باید همواره آن را تمیز نگه دارید تا عامل تولید باکتری، قارچ و کپک نشود. خالی کردن دستگاه از آب و خشک کردن آن در زمانی که به آن نیازی ندارید، بهترین راه جلوگیری از ایجاد باکتری و قارچ است.

از معایب دستگاه بخور سرد این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ ها و باکتری هاست. لذا توصیه می شود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود. در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می‌شود و به همین دلیل باید مخزن بخور، با آب مقطر پر شود.

دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم دارای یک المنت داخلی است که آب را می جوشاند و بخار ناشی از آن را در محیط پخش می کند. این نوع دستگاه بخور به علت استفاده از دمای بالا برای سلامتی مناسب تر است زیرا باعث از بین بردن باکتری و کپک می شود و آن را به هوا منتقل نمی کند. عدم وجود فن در ساختار دستگاه بخور گرم باعث می شود که کاملا بی صدا عمل کند.

دستگاه بخور گرم مناسب برای فضاهای بزرگ نیست و برای اتاق خواب یا اتاق کار استفاده می شود. همچنین به علت گرم کردن آب مصرف برق بالاتری دارد و رسوبات آب در آن ته نشین می شوند. در صورت امکان استفاده از آب مقطر باعث می شود رسوب کمتری در دستگاه جمع شود.

از جمله معایب دستگاه بخور گرم این است که به دلیل وجود المنت های حرارتی مصرف برق آن بیشتر از دستگاه بخور سرد است. همچنین تمیز کردن مواد معدنی که با تبخیر آب در مخزن رسوب می کنند سخت است.

دستگاه بخور گرم در زمستان های سرد گرمای ملایم و مطبوعی به فضا می بخشد.

بعضی از دستگاه های بخور آب، حجم بسیار کمی دارند و بلند کردن و جابجایی آن بسیار راحت است. در واقع این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که اگر داخل آن ها را با آب پر کنید ، باز هم سنگینی زیادی نخواهند داشت و همچنین دو عدد فیلتر در درون آن ها قرار گرفته که در رطوبت هوا نقش بسیار مهمی دارد.

دستگاه بخور چقدر از فضا را مرطوب می کند؟

هنگام انتخاب یک دستگاه بخور (رطوبت ساز) باید در نظر بگیرید که برای برای یک اتاق یا کل فضای خانه چقدر نیاز به رطوبت متمرکز است. یک دستگاه بخور سرد و گرم می تواند ۱۰۰ متر مربع فضا را مرطوب کند.

دستگاه های بخور سرد یا گرم ابتدا آب را جوشانده و بخار آب را وارد هوای محیط می کنند. بسیاری از مدل ها می توانند تا ۲۴ ساعت قبل از نیاز به پر کردن آب کار کنند. هنگام انتخاب دستگاه بخور (رطوبت ساز) به اینکه آن را کجای خانه و یا محل کار قرار می دهید نیز توجه کنید، اگر می خوایید تمام فضای شما مرطوب شود باید در جایی به صورت متمرکز قرار گیرد تا از منظر پراکندگی رطویت بتوانند تمام فضا را پوشش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *