بلاگ, روانشناسی و موفقیت

وقتی دلتان میگیرد چکار کنید

وقتی دلتان می‌گیرد چه چیزی حالتان را بهتر می‌کند و باعث می‌شود که احساسات منفی را از خود دور نگه دارید؟ هرکسی در زندگی پستی‌ها و بلندی‌های مختلفی را تجربه می‌کند. روزهایی هستند که احساس می‌کنیم در اوج لذت و شادی هستیم و به تناسب آن در روزهایی دیگر احساساتی نظیر غم و اندوه گریبان گیر ما می‌شوند. این نوسانات امری اجتناب ناپذیر هستند. همین تضادها باعث می‌شود تا ما بتوانیم زیبایی‌های زندگی را درک کنیم. در واقع تا زمانی که تجربه تاریکی وجود نداشته باشد زندگی در روشنایی خورشید برای افراد چندان ارزشمند به نظر نخواهد رسید. با این حال ما باید راه‌های درستی را برای مقابله با احساسات منفی بیاموزیم تا بتوانیم هرچه زودتر از آن‌ها عبور کرده و مجدداً هیجانات مثبت را تجربه کنیم. ما در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

وقتی دلتان می‌گیرد چه چیزی حالتان را بهتر می‌کند

هرکسی برای مبارزه با احساس غم و اندوه راهکارهای مخصوص به خودش را دارد. برای مثال ممکن است برخی افراد سراغ موسیقی بروند، برخی برون‌ریزی هیجانی داشته و گریه کنند و برخی به انجام رفتارهای مخربی نظیر سیگار کشیدن روی بیاورند. اما شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که سالم‌ترین و بهترین روش‌ها برای مبارزه با این احساسات کدام‌اند؟ ما در ادامه به بررسی راهکارهای مختلف در این زمینه پرداخته‌ایم.

وقتی دلتان میگیرد چکار کنید

وقتی دلتان میگیرد چکار کنید

۱. راهکارهای هیجان مدار مثبت

هنگامی که دلمان می‌گیرد و احساس اندوه بر ما غلبه می‌کند. ممکن است کاملاً متمرکز بر احساسات و عواطفمان شویم و تنها به دنبال این باشیم که بتوانیم در این لحظه اندکی حالمان را بهتر کنیم. برای مثال گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش، ورزش کردن و دیدن فیلم‌های کمدی برای تغییر روحیه از جمله راهکارهایی هستند که به صورت هیجان مدار به ما کمک می‌کنند تا در آن برهه زمانی بتوانیم کمی خلق خود را بهبود ببخشیم و ناراحتی‌های موجود را فراموش کنیم. البته راهکارهای هیجان مدار تنها روش‌هایی هستند که در کوتاه مدت به ما کمک می‌کنند و نمی‌توانند به طور ریشه‌ای مشکلات موجود را حل‌وفصل کنند.

۲. راهکارهای هیجان مدار منفی

برخی از افرادی که بیش از حد روی احساسات و عواطف خود متمرکز هستند گاهی به دنبال راه حل‌های فوری برای بهبود عواطف منفی خود می‌گردند. آن‌ها در همین راستا به روش‌های ناسالمی نظیر نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف مواد شادی بخش و یا کشیدن سیگار روی می‌آورند. متأسفانه این روش‌ها نه تنها فقط در کوتاه مدت مؤثر هستند بلکه در دراز مدت با ایجاد نوعی شرطی‌سازی روانی در فرد به پیامدهای مخربی نظیر اعتیاد می‌انجامند.

۳. راهکارهای راه حل مدار

افرادی که از مهارت‌های تنظیم هیجان کافی برخوردار هستند، هنگامی که دست خوش احساسات منفی می‌شوند آشفتگی شدید را تجربه نمی‌کنند. آن‌ها راه حل‌های کنترل هیجان را به خوبی آموخته‌اند و در نتیجه می‌توانند تعادل ذهنی خود را حفظ کنند. به همین خاطر این افراد تلاش می‌کنند تا بیشتر به دنبال ریشه‌های احساسات خود بگردند و ببینند که چه چیزی باعث شده که دلشان بگیرد و ناراحت شوند. در واقع این افراد که از مهارت حل مسئله بالایی برخوردارند می‌توانند به خوبی شرایط را تجزیه و تحلیل کرده و راه‌حلی بیابند تا بتوانند با تغییر دادن عوامل بیرونی احساسات خود را نیز بهبود ببخشند.

البته در برخی موارد مثل زمانی که ما فرد عزیزی را از دست می‌دهیم دیگر شرایط برای حل مسئله مهیا نیست. در این موقعیت‌ها این افراد می‌توانند راهبردهای هیجان مدار سالم را به کار بگیرند و به این ترتیب وضعیت سلامت روان خود را در یک حالت بهینه نگه دارند.

وقتی دلتان می‌گیرد چه چیزی حالتان را بهتر می‌کند

همان طور که گفته شد راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند وقتی دلتان می‌گیرد راحت‌تر با هیجانات منفی‌تان کنار بیایید. در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین این موارد اشاره کرده‌ایم.

ورزش کنید

احتمالا تا به حال در مورد تاثیرات مثبت ورزش بر سلامت جسم چیزهایی بسیاری شنیده‌اید اما تاثیرات ورزش در زمینه سلامت روان اغلب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که فعالیت‌های بدنی به خصوص ورزش‌های هوازی در بهبود روحیه تاثیر بسزایی دارند. ترشح آدرنالین هنگام ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک روز بد را راحت‌تر پشت سر بگذارید و با وجود همه ناراحتی‌ها احساس نشاط را در خود حفظ کنید.

موسیقی مناسبی را انتخاب کنید

گوش دادن به موسیقی زمانی که دلتان گرفته است می‌تواند تا حد بسیاری به شما کمک کند. البته بسیاری از افراد هنگامی که غمگین هستند با گوش دادن به آهنگ‌های غمگین حال خود را بدتر می‌کنند. درنتیجه نوع موسیقی که انتخاب می‌کنید بسیار اهمیت دارد. اگر حوصله گوش دادن به یک موزیک شاد و پرانرژی را ندارید گوش دادن به یک موسیقی بی کلام و آرامش بخش می‌تواند گزینه مناسبی باشد و تاثیر شگفت انگیزی روی خلق شما داشته باشد.

با یک دوست صحبت کنید

گاهی اوقات افراد تنها به یک گوش شنوا نیاز دارند. کسی که بتواند کنار او احساس امنیت کنند و نگرانی‌ها ودغدغه‌هایشان را آزادانه با او در میان بگذارند. در این شرایط حتی اگر فرد مقابل هیچ راهکاری نیز ارائه ندهد همین فرایند صحبت کردن به فرد کمک می‌کند تا بتواند احساس بهتری داشته باشد. به همین خاطر زنگ زدن به یک دوست صمیمی می‌تواند فکر خوبی در جهت تغییر روحیه شما باشد.

از جملات انگیزشی استفاده کنید

استفاده از جملات انگیزشی به شما کمک می‌کند تا مثبت اندیشی بیشتری داشته باشید و بتوانید فرصت‌های بیشتری را در زندگی خود خلق کنید. از آنجایی که روانشناسان معتقدند تمام رفتارها و احساسات ما ریشه در نوع افکار و نگرش ما دارند جملات انگیزشی با تغییر دادن نگاه و طرز فکر ما نسبت به زندگی می‌توانند کمک کنند تا بتوانیم کمتر خلق غمگین را تجربه کنیم و زمان‌هایی که دلمان می‌گیرد راحت‌تر شرایط را تغییر دهیم.

گاهی برای دل خودتان بنویسید

تحقیقات نشان می‌دهد نوشتن هیجانات روی کاغذ حتی اگر هرگز آن‌ها را نخوانید می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند. این موضوع در مطالعات مختلفی آزمایش شده و نتایج نشان می‌دهد که نوشتن احساسات حتی می‌تواند در درمان افسردگی و کاهش احساسات منفی عمیق نیز تاثیرگذار باشد. در نتیجه می‌توانید زمانیکه دلتان می‌گیرد گاهی دست به قلم ببرید و آنچه در درونتان می‌گذرد را به رشته تحریر در بیاورید.

اینکه دائماً دلم می‌گیرد می‌تواند نشانه افسردگی باشد؟

احساس غمگینی یکی از اجزای اصلی افسردگی است با این حال به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شما لزوماً به این اختلال مبتلا شده‌اید چرا که در افسردگی فرد مشکلات دیگری را در زمینه‌های نظیر خواب، اشتها، حافظه و… نیز تجربه می‌کند. با این حال اگر دائماً با این مشکل مواجه می‌شوید و عملکرد روزمره‌تان تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته لازم است که به یک روانشناس مراجعه کنید تا بتوانید تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

 

منبع : honarehzendegi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *