بلاگ, بهداشت جنسی

پاسخ به سوالات جنسی نوجوان ها

دغدغه بسیاری از والدین به ویژه مادرها در پاسخ به سوالات جنسی نوجوان و جوانشان می باشد در این بخش به چرا و چگونه های مسائل و سوالات جنسی این عزیزان پاسخ داده می شود. والدین عزیز همواره در بخش های بعدی با ما همراه باشید تا تربیتی سالم برای فرزندانتان داشته باشید.

یک روانشناس با بیان اینکه “والدین نمی‌توانند حق نیاز جنسی را در نوجوانان خود نادیده بگیرند”، به آنها توصیه کرد تا برای پیشگیری، رفع و حل مسائل و مشکلات ناشی از بلوغ، توانایی صحبت از احساسات شخصی نوجوان را در محیط های خانوادگی افزایش دهند.

مهدی بیاتی افزود: در حال حاضر به دلیل دسترسی نوجوانان به انواع اطلاعات در قالب فیلم و عکس در موبایل و کامپیوترهای شخصی اغلب شاهد بلوغ زودرس در آنها هستیم؛ این درحالیست که نمی توانیم در دنیای ارتباطات نوجوان را برای استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا منع کنیم؛ به ناچار باید این واقعیت را پذیرفته و در جهت سرکوب آن عمل نکنیم زیرا منع استفاده از این وسایل تنها باعث حریص‌تر شدن نوجوان می‌شود.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه متاسفانه مسائل و کنجکاویهای جنسی نوجوان که بخشی از مراحل طبیعی رشد وی است، همواره در فضاهای پنهان خانوادگی قرار می گیرد افزود: خانواده‌ها باید بپذیرند که نیاز و کنجکاویهای جنسی مانند هر فرد دیگری در نوجوان آنها نیز وجود دارد به همین دلیل باید در این رابطه نگاهی احترام آمیز و عاری از اتهام به نوجوان داشته باشند.

این روانشناس افزود: بداخلاقی والدین با نوجوان در این سنین و به ویژه در خصوص مسائل و کنجکاویهای جنسی آنان نتیجه عکس داشته و باعث بدبینی آنها در بزرگسالی می‌شود که این خود مقدمه بروز بسیاری از مشکلات در زندگی آینده نوجوان است.

بیاتی همچنین با اشاره به افراط و تفریط های خانوادگی در این خصوص اظهار کرد : گاهی شاهد آن هستیم که خانواده‌ها بسیار ساده با این مسئله برخورد کرده و به راحتی در جمع‌های خانوادگی برخی فیلمها و تصاویر را مشاهده می کنند؛ در مقابل خانواده هایی نیز وجود دارند که با سخت گیری و یا حیای بی‌مورد در این زمینه حتی اجازه گفت و گو با نوجوان در ارتباط با این مسائل را نمی دهند که هردو این رفتارها برای نوجوان بسیار آسیب زاست و عاملی برای انحراف نوجوان می‌شود.

مسائل و کنجکاویهای جنسی نوجوان که بخشی از مراحل طبیعی رشد وی است

وی افزود: زمانی که والدین عدم گفت‌وگو و سکوت در این مسائل را در دستور کار خود قرار می‌دهند نوجوان در جهت رفع کنجکاویهای خود راه اشتباه را انتخاب می‌کند.

بیاتی در ادامه ضمن اشاره به آنکه خانواده‌ها گاهی از رشد کودک خود و قرارگیری وی در دوران نوجوانی غافل می‌شوند گفت: نوجوانی دوره‌ایست که نباید از آن غفلت کرد و خانواده‌ها همواره باید متوجه تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک نوجوان خود باشند.

وی تصریح کرد: در این دوره به مادران و دختران خانواده‌هایی که دارای نوجوانان پسر هستند توصیه می شود تا از پوشیدن لباس‌های نیمه عریان و تنگ خودداری کنند.

این روانشناس همچنین با تاکید بر حیای بی‌مورد خانواده‌ها در خصوص مسائل جنسی نوجوانان و اینکه در بسیاری از مواقع خانواده‌ها گمان می‌کنند که اگر با نوجوان در این مورد گفت و گو کنند به اصطلاح چشم و گوش آنها باز می‌شود اظهار کرد: صحبت والدین در جهت دهی و هدایت فرزندان موثر است؛ این درحالیست که اکنون خانواده ها حتی با ادبیات نوجوان خود آشنا نیستند و بعلت عدم تجربه مسائل این چنینی در دوران نوجوانی خود، قدرت مدیریت اوضاع را نداشته و به این ترتیب همواره سعی در سرکوب و یا آزادیهای بی مورد دارند که هردو آسیب زا هستند.

بیاتی هم چنین گفت: بهتر است در این سن پدران با پسران و مادران با دختران گفت و گو کنند و با ارائه برخی نکات، زمینه اقدامات پیشگیرانه را برای آنها فراهم کنند.

وی در پایان اظهارکرد: والدین باید ادبیات نوجوان را شناخته، توانایی گفت‌وگو را در خود افزایش دهند تا بتوانند از آسیبهای نوظهور ناشی از رشد تکنولوژی در نوجوان خود پیشگیری کنند، زیرا نوجوانی مانند راه رفتن برلبه دیواری باریک بوده و چنانچه نتوان فرد را به درستی در این دوران هدایت کرد، هرلحظه ممکن است فرد به دره‌ای پرتاب شود که بازگشت از آن گاه بسیار دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *