بلاگ, بهداشت و سلامتی

چگونه از افسردگی در قرنطینه جلوگیری کنیم؟

آمار نشان می‌دهد که ۲۰ درصد مردم آمریکا حداقل یک بار در زندگی‌شان با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. راستش را بخواهید آمار دقیق و جدیدی مورد کشور خودمان پیدا نکردم اما به خاطر دلایلی که خودتان بهتر از من می‌دانید، این آمار اگر بیشتر نباشد، بعید می‌دانم کمتر باشد. افسردگی انواع مختلفی دارد و ممکن است عوامل متفاوتی باعث شوند تا این سگ سیاه متاسفانه برای مدتی مهمان خانه ذهن‌تان شود. اما این روزها با شیوع ویروس کرونا و ضرورت قرنطینه خانگی، تقریبا همه ما به نوعی با آن مواجه شده‌ایم. برخی از ساده‌ترین تفریح‌ها و عادت‌های روزمره‌مان چون دیدن دوستان و بیرون رفتن با آن‌ها به آرزوهایی بزرگ تبدیل شده‌‌اند و احتمال دارد این شرایط برای مدت قابل توجهی ادامه پیدا کند.

ویروس کرونا با آسیب بر روح ، ذهن وجسم به صورت بسیار تهدید آمیزی امنیت روانی خانواده را نیز به خطر انداخته و ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری به شرح ذیل برای آینده جامعه داشته باشد :

اضطراب، نگرانی یا ترس

سه واکنش اضطراب، نگرانی و ترس براثر این عوامل پدید می‌آیند:

وضعیت سلامتی خودمان؛

وضعیتی سلامتی دیگرانی که ممکن است به‌خاطر تماس با ما دچار بیماری شده باشند؛
خودخوری و احساس گناه، اگر دوستان یا اعضای خانواده به‌خاطر تماس با ما مجبور به خانه‌نشینی یا قرنطینه شوند؛
زیرنظرگرفتن خود برای بررسی وضعیت پیشرفت علائم و نشانه‌های بیماری (یا قرارگرفتن در شرایطی که دیگران ما را زیر نظر قرار می‌دهند)؛
منع از حضور در محل کار و تحت‌الشعاع قرارگرفتن امنیت شغلی و درآمد ماهانه؛
چالش‌های پیش رو برای فراهم‌کردن مایحتاج روزانه و شخصی.

افسردگی در قرنطینه

مهم نیست چه سنی دارید یا شغل‌تان چیست. دانشجو یا کارمند هستید. اولین ضربه‌ای که احتمالا این قرنطینه خانگی به من و شما زده، از بین رفتن نظم و روتین روزمره و بهم ریختن ساعت خواب است. دورکاری و کار از خانه بدون شک مشکلات خودش را دارد و مدرسه و دانشگاه رفتن هم هر چقدر شاید خوشایند نباشند اما به زندگی روزانه ما نظم خوبی می‌دهند. یک سرچ ساده نشان می‌دهد که ظاهرا هنوز متخصصین در مورد اینکه آیا بیدار ماندن تا صبح و دیر بلند شدن از خواب ضرر دارد یا خیر، اختلاف نظر دارند و البته که بیشتر تحقیقات چنین رابطه‌ای را نشان می‌دهند. اما مهم‌تر از ساعت خواب، دا‌شتن برنامه‌ای مشخص و منظم است.

سرگرمی‌های درستی را انتخاب کنید

همه ما سلیقه‌های خاص و منحصر به فردی داریم و البته هم که چرنوبیل مینی‌سریال بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای است. اما بعید به نظر می‌رسد که تماشای سریالی تاریک و غم‌انگیز که حال و هوایش هم بی‌شباهت به این روزها نیست، کمک زیادی به بهتر شدن حالمان کند. اما اگر هم واقعا می‌دانید که مشکلی با تجربه بازی‌ها و تماشای فیلم‌های این شکلی ندارید و اتفاقا سرگرمتان می‌کنند، پس لازم نیست خودتان را با دیگران مقایسه کنید و هر چه زودتر به سراغشان بروید.

اما در هر صورت با تجربه‌ای که خودم داشتم، پیشنهاد می‌کنم به سریال‌های کمدی در این ایام فرصت بیشتری دهید و سراغ بازی‌هایی بروید که یا مدت‌هاست به فکر تمام کردنشان هستید یا کاملا جدید اما کوتاه هستند. بازی‌، سریال، فیلم و کتاب‌هایی هم که به هر شکلی شرایط شما یا این روزها را یادآوری می‌کنند اما در انتها پیغام‌هایی مثبت و تاثیرگذار از خود باقی می‌گذارند، به نظرم می‌توانند بسیار مفید باشند.

ارتباط با دیگران

داشتن ارتباط با کسانی که مورداعتمادمان هستند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش نشانه های اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی و بی حوصلگی ناشی از قرنطینه یا خانه‌نشینی است. برای این منظور، به این توصیه‌ها توجه کنید:

افسردگی در قرنطینه

آنچه برای برقراری ارتباط با دوستان یا اعضای خانواده نیاز دارید از قبل فراهم کنید (تلفن، موبایل، لپ‌تاپ و …)؛
با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند اسکایپ با عزیزانتان تماس ویدئویی برقرار کنید؛
اگر پزشک متخصص منع و محدودیتی وضع نکرده بود، از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید هرازچندگاهی برایتان روزنامه، کتاب و فیلم بیاورند؛
ایمیل یا شماره تلفن همراه خود را در خبرگزاری‌ها و منابع اطلاع‌رسانی ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آخرین به‌روزرسانی‌های اخبار و وقایع مطلع شوید؛
از اینترنت، رادیو و تلویزیون برای کسب آگاهی از آخرین اخبار داخلی و خارجی استفاده کنید؛
اگر به نوشیدنی‌های الکلی یا موادمخدر اعتیاد داشته‌اید و دوران ترک و بهبودی را سپری می‌کنید، شماره تلفن یکی از مراکز خدماتی را داشته باشید تا در شرایط بغرنج روحی از حمایت درمانگران محروم نشوید.

استفاده از راهکارهایی برای حفظ آرامش روحی و کنارآمدن با شرایط

تنفس عمیق، انجام حرکات کششی، تمرین‌های مدیتیشن، دعاکردن یا انجام هر فعالیتی که از آن لذت می‌برید، به حفظ آرامش روحی کمک می‌کند.
به‌هنگام انجام فعالیت‌های تنش‌زا شرط آهستگی و پیوستگی را رعایت کنید و با عجله‌کردن خود را خسته نکنید. بعد از پایان هر کار دشوار، فعالیت موردعلاقه‌تان را انجام دهید.
اگر حالتان را بهتر می‌کند، با عزیزان و دوستانتان درددل کنید.
امیدوار بمانید و مثبت اندیشی را فراموش نکنید. دفترچه‌یادداشتی همراه داشته باشید که در آن راجع‌به اتفاق‌های خوب و نعمت‌های خداوندی بنویسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *