بلاگ, بهداشت و سلامتی, دانستنی ها, سبک زندگی, سلامتی

راهنمای کامل خرید سوتین؛ هرآنچه لازم است بدانید

انتخاب لباس زیر استاندارد از جنبه‌های مختلف مثل اندازه، فرم و جنس پارچه اهمیت بسیاری دارد، چرا که نادیده‌گرفتن این فاکتورها و در نظر گرفتن صرف زیبایی لباس می‌تواند تبعات نامطلوبی برای سلامتی به‌دنبال داشته باشد. این نکته در ارتباط با سوتین‌ یا سینه‌بند اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که پوشیدن سوتین‌های نامناسب از نظر اندازه برای ساعات طولانی می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان سینه را بیشتر کند یا انتخاب پارچه‌ی نامناسب ممکن است منجر به حساسیت‌های پوستی در یکی از حساس‌ترین اعضای بدن زنان شود.

بنابراین داشتن آگاهی کافی درباره‌ی سوتین نه تنها برای زیبایی بیشتر، بلکه برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها ضروری‌ست. در این نوشتار قصد داریم به راهنمای خرید سوتین بپردازیم و به نکات که در خرید سوتین و استفاده از آن حائز اهمیت هستند اشاره کنیم.

راهنمای خرید سوتین یا سینه‌بند مناسب از نظر اندازه

همه‌ی زنان می‌دانند که سوتین تنگ یا گشاد از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی‌ست که می‌تواند در طول زندگی روزمره دردسرساز باشد. سوتین تنگ یا گشاد نه فقط قفسه‌ی سینه که شانه‌ها، دست‌ها، گردن و کمر فرد را درگیر می‌کند، درست مثل یک کفش تنگ. اگرچه بعضی از تحقیقات اصرار بر اثبات عدم وجود ارتباط بین استفاده از سوتین و سرطان سینه دارند، بسیاری از آن‌ها ارتباط مستقیم بین افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و استفاده از سوتین برای بیش از ۱۲ ساعت در شبانه‌روز را تأیید می‌کنند.

به‌عنوان نمونه یک تحقیق انجام‌شده در دپارتمان بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی برزیل که در سال ۲۰۱۶ در مجله‌ی تحقیق و درمان آنکولوژی (Journal of Oncology Research and Treatment) منتشر شده نشان می‌دهد پوشیدن سوتین تنگ برای ساعات طولانی در شبانه‌روز با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است.

اولین گام برای انتخاب سینه بند مناسب است، اندازه نوار (نوار پشت یا نوار زیر سینه) عددی است که اندازه زیر سینه را مشخص می‌کند.

بنابراین بهتر است خانم‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که مجبور به سپری‌کردن ساعاتی طولانی در خارج از منزل هستند، به‌جای توجه به زیبایی ظاهری سوتین به اندازه و فرم آن توجه کنند. البته خوشبختانه امروزه تنوع طرح سوتین‌ها آن‌قدر زیاد است که حتی با سخت‌گیری بسیار درباره‌ی اندازه و فرم باز هم بتوان سوتینی مناسب با سلیقه‌ی خود پیدا کرد.

بسیاری از خانم‌ها حتی با سال‌ها تجربه‌ی خریدن سوتین باز هم دقیقاً نمی‌دانند چه سایز سوتینی برای‌شان مناسب است و بیشتر براساس راهنمایی فروشندگان یا با تخمین اندازه‌ی سوتین دست به انتخاب می‌زنند. این در حالی‌ست که به‌دست‌آوردن سایز مناسب سوتین کاری بسیار آسان است و از عهده‌ی هر فردی به‌تنهایی برمی‌آید.

برای به‌دست‌آوردن سایز مناسب سوتین لازم است ابتدا سایز سینه و سایز کاپ سینه را محاسبه کنید. دقت داشته باشید که سایز کاپ سینه و سایز سینه با هم برابر نیستند و همیشه در بدن یک زن بالغ با آناتومی طبیعی سایز کاپ سینه از سایز سینه بیشتر است.

نحوه‌ی اندازه‌گیری سایز سینه (زیر سینه)

منظور از سایز سینه اندازه‌ی دور سینه در پایین‌ترین قسمت آن است. سایز سینه به ما نشان می‌دهد که بند پشتی سوتین باید چه اندازه‌ای داشته باشد. برای محاسبه‌ی سایز سینه‌ی خود باید با استفاده از متر قفسه‌ی سینه، درست زیر سینه‌ها، را اندازه بگیرید. برای این کار بهتر است از آینه استفاده کنید تا مطمئن شوید متر کاملاً مستقیم و بدون تاب‌خوردگی روی بدن‌تان قرار می‌گیرد.

از آن‌جا که معمولاً تولیدی‌های لباس زیر اندازه‌ی بند سوتین را با واحد اینچ روی آن درج می‌کنند، بهتر است شما هم از متری استفاده کنید که دارای تقسیم‌بندی براساس واحد اندازه‌گیری اینچ باشد. البته درصورتی‌که به چنین متری دسترسی ندارید، تنها کافی‌ست بعد از به‌دست آوردن اندازه‌ی دور قفسه‌ی سینه به سانتی‌متر آن را با استفاده از فرمول زیر به اینچ تبدیل کنید.

تبدیل واحد اندازه‌گیری اینچ به سانتی‌متر

هر اینچ برابر با ۲.۵۷ سانتی‌متر است، بنابراین درصورتی‌که اندازه‌ی دور قفسه‌ی سینه‌ی خود را به سانتی‌متر حساب کرده‌اید باید آن را بر عدد ۲.۵۷ تقسیم کنید تا اندازه‌ی دور قفسه‌ی سینه‌ی شما بر اساس اینچ به‌دست آید. به‌عنوان مثال اگر سایز دور سینه‌ ۷۸ سانتی‌متر باشد با تقسیم ۷۸ بر ۲.۵۷ عدد ۳۰ (بدون درنظرگرفتن اعشار) به‌دست می‌آید.

انتخاب مناسب‌ترین سوتین از نظر اندازه‌ی باند یا دور سوتین براساس سایز دور سینه

بعد از محاسبه‌ی سایز دور سینه می‌توانید بهترین سوتین از نظر اندازه‌ی باند یا دور سوتین را انتخاب کنید. منظور از اعدادی که به‌عنوان سایز سوتین استفاده می‌شوند همین سایز سینه یا سایز زیر سینه است. البته توجه صرف به سایز سینه برای انتخاب سوتین، بدون درنظرداشتن سایز کاپ سینه، ممکن است به انتخاب سوتینی نامناسب منتهی شود، بنابراین بهتر است جدول زیر را همراه با جدول مربوط به سایز کاپ سوتین که در ادامه به آن خواهیم پرداخت مورد استفاده قرار دهید.

واحد اندازه‌گیری بیشتر سوتین‌های موجود در ایران، مثل اکثر کشورهای اروپایی، سانتی‌متر است، اما سوتین‌های تولیدشده در کشورهایی مثل آمریکا یا انگلستان با واحد اینچ عددگذاری شده‌اند. بهترین سوتین‌ها برای افرادی مختلف بر اساس سایز دور سینه در جدول زیر مشخص شده‌اند:

سایز دور سینه بین ۵۸ تا ۶۲ سانتی‌متر: سوتین سایز ۶۰ اروپایی یا ۲۸ انگلیسی
سایز دور سینه بین ۶۳ تا ۶۷ سانتی‌متر: سوتین سایز ۶۵ یا ۳۰ انگلیسی
سایز دور سینه بین ۶۸ تا ۷۲ سانتی‌متر: سوتین سایز ۷۰ یا ۳۲ انگلیسی
سایز دور سینه بین ۷۳ تا ۷۷: سوتین سایز ۷۵ یا ۳۴ انگلیسی
سایز دور سینه بین ۷۸ تا ۸۲: سوتین سایز ۸۰ تا ۳۶ انگلیسی
سایز دور سینه بین ۸۳ تا ۸۷: سوتین سایز ۸۵ یا ۳۸ انگلیسی
سایز دور سینه بین ۸۸ تا ۹۲: سوتین سایز ۹۰ یا ۴۰ انگلیسی
سایز دور سینه بین ۹۳ تا ۹۷: سوتین سایز ۹۵ یا ۴۲ انگلیسی
سایز سینه بین ۹۸ تا ۱۰۲: سوتین سایز ۱۰۰ یا ۴۴ انگلیسی
سایز سینه بین ۱۰۳ تا ۱۰۷: سوتین سایز ۱۰۵ یا ۴۶ انگلیسی
سایز سینه بین ۱۰۸ تا ۱۱۲: سوتین سایز ۱۱۰ یا ۴۸ انگلیسی

اندازه گیری دقیق سایت دور سوتین و اندازه گیری کاپ های سوتین

نحوه‌ی اندازه‌گیری سایز کاپ سینه (دور سینه)

برای اندازه‌گیری سایز کاپ سینه از همان روش قبل استفاده کنید، تنها این بار به‌جای زیر سینه، دور سینه را از برجسته‌ترین قسمت اندازه بگیرید. اندازه‌گیری سایز کاپ سینه یا سایز دور سینه به دقت بیشتری نیاز دارد. توجه داشته باشید که متر را در حالتی نگاه دارید که نه آن‌قدر به بدن‌تان چسبیده باشد که به آن فشار آورد و نه آن‌قدر شل که از بدن فاصله داشته باشد.

نحوه‌ی محاسبه سایز کاپ سوتین

بعد از اندازه‌گیری سایز دور سینه و سایز کاپ سینه می‌توانید سایز کاپ سوتین مناسب خود را محاسبه کنید. دقت داشته باشید که سایز کاپ سینه برابر با سایز کاپ سوتین نیست. سایز کاپ سوتین از تفریق سایز دور سینه از سایز کاپ سینه به‌دست می‌آید. به‌عنوان مثال اگر سایز دور سینه ۳۲ اینچ و سایز کاپ سینه ۳۰ اینچ باشد، سایز کاپ سوتین برابر با ۲ اینچ (یا حدود ۵ سانتی‌متر) خواهد بود.

راهنمای خرید سوتین از نظر اندازه‌ی کاپ با توجه به سایز کاپ سوتین

اندازه‌ی کاپ سوتین یکی از مهم‌ترین راهنماها برای انتخاب مناسب‌ترین سوتین از نظر اندازه است. تولیدکنندگان سوتین به‌جای استفاده از اعداد از حروف برای مشخص‌کردن سایز کاپ سوتین استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال به‌جای استفاده از عدد ۲ اینچ از حرف B استفاده می‌کنند.

پس از به‌دست‌آوردن سایز کاپ سوتین مناسب خود با کمک‌گرفتن از جدول زیر می‌توانید بهترین سوتین از نظر اندازه‌ی کاپ را انتخاب کنید:

کمتر از ۱ اینچ (کمتر از ۲.۵ سانتی‌متر): سایز کاپ سوتین AA
۱ اینچ ( حدود ۲.۵ سانتی‌متر) : سایز کاپ سوتین A
۲ اینچ ( حدود ۵ سانتیمتر) : سایز کاپ سوتین B
۳ اینچ (حدود ۷.۵ سانتی‌متر) : سایز کاپ سوتین C
۴ اینچ (حدود ۱۰ سانتی‌متر) : سایز کاپ سوتین D
۵ اینچ (حدود ۱۲.۵ سانتی‌متر) : سایز کاپ سوتین E یا همان DD
۶ اینچ (حدود ۱۵ سانتی‌متر) : سایز کاپ سوتین F
۷ اینچ (حدود ۱۷.۵ سانتی‌متر) : سایز کاپ سوتین G
۸ اینچ (حدود ۲۰.۵ سانتی‌متر): سایز کاپ سوتین H
۹ اینچ (حدود ۲۳ سانتی‌متر): سایز کاپ سوتین I
۱۰ اینچ (حدود ۲۵.۵ سانتی‌متر): سایز کاپ سوتین J
۷- راهنمای خرید سوتین با درنظرداشتن هر دو فاکتور سایز سینه و سایز کاپ با استفاده از سایز خواهر
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در خرید سوتین مورد توجه قرار گیرند اما در بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود، سایز خواهر (Sister Size) است. مسلماً این‌طور نیست که دو فرد با یک اندازه‌ی سایز سینه اندازه‌ی کاپ سینه برابری داشته باشند. بنابراین نمی‌توان گفت که سوتین مناسب برای فردی با سایز سینه‌ی ۷۰ دقیقاً کدام است. از سویی چنین نیست که درصورت کوچک‌بودن یک سوتین از نظر سایز سینه بتوان با انتخاب سوتین دیگر با یک سایز بزرگ سینه به انتخاب مناسب رسید، چرا که سوتینی که سایز سینه‌ی بزرگ‌تری دارد کاپ بزرگ‌تری هم خواهد داشت و این در حالی‌ست که همان‌طور که گفتیم چنین نیست که سایز کاپ سوتین هر فرد متناسب با سایز سینه‌اش افزایش یا کاهش داشته باشد.

به‌عبارت دیگر در شرایطی که فرد مثلاً یک سوتین با سایز سینه‌ی مناسب اما با کاپ کوچک انتخاب کرده، باید به‌جای انتخاب سوتینی با یک شماره کاپ بزرگ‌تر سراغ سوتینی برود که یک شماره کاپ بزرگ‌تر و یک شماره سایز سینه‌ی کوچک‌تر دارد. جدول زیر می‌تواند در انتخاب بهترین سوتین با در نظرداشتن هر دو فاکتور دور سینه و کاپ سینه کمک کند:

منظور از sister size یا همان سایز سوتین خواهر آن است که هر مدل سوتینی که شما انتخاب می‌کنید یک سایز خواهر هم داد که از نظر سایزبندی ممکن است کمی باهم تفاوت داشته باشند اما اندازه آن‌ها یکسان است.

تمامی خانه‌های افقی موجود در یک سطر جدول سایزهای خواهر هم خوانده می‌شوند. با استفاده از این جدول می‌توان تشخیص داد که درصورت مغایرت سایز سینه، یا همان سایز بند سوتین، با سایز کاپ سوتین، بهترین انتخاب کدام است. به‌عنوان مثال فرض کنید مناسب‌ترین سوتینی که با تخمین چشمی انتخاب کرده‌اید سایز سینه ۳۴ (معادل ۷۵) و سایز کاپ E باشد، اما بعد از پرو سوتین متوجه شوید سایز سینه یا سایز بند سوتین مناسب اما سایز کاپ کوچک است. در این شرایط باید با توجه به مقدار تنگ‌بودن کاپ به‌سراغ سوتین ۳۲ F یا ۳۰ G بروید، نه سوتین ۳۶ E. با استفاده از این جدول راهنما می‌توانید اندازه‌ی دقیق سوتین مناسب خود را پیدا کنید.

دقت داشته باشید که در این جدول از اندازه‌ی دور سینه با واحد انگلیسی استفاده شده که با توجه به جدول مربوط به سایز سینه می‌توانید معادل ایرانی آن را پیدا کنید.

راهنمای انتخاب بهترین سوتین از نظر سایز با توجه به نشانه‌های ظاهری

با توجه به نحوه‌ی قرارگرفتن سوتین روی بدن‌تان می‌توانید تشخیص دهید که سایز آن سوتین برای شما مناسب است یا خیر. نکات زیر در این ارتباط به شما کمک می‌کنند:

  • درصورتی‌که بند پشت سوتین به بدن‌تان فشار می‌آورد و یا جا می‌اندازد باید سوتینی با سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که بند پشتی سوتین باید به‌صورتی باشد که بتوان دو انگشت را به‌راحتی زیر آن، بین بند و پوست بدن، جای داد.
  • بند پشت سوتین باید کاملاً دور سینه قرار بگیرد و حالت آویزان و شل نداشته باشد. چنان‌چه بند پشتی سوتین چنین حالتی دارد، باید سوتینی با سایز کوچک‌تر انتخاب کنید.
  • درصورتی‌که قسمتی سینه از بالا یا کنار کاپ سوتین بیرون باشد باید سوتینی با کاپ بزرگ‌تر، و البته با بند کوتاه‌تر با توجه به سایز خواهر، انتخاب کنید.
  • اگر بند پشت سوتین به‌جای ثابت‌ماندن به سمت بالا کشیده می‌شود احتمالاً سایز سوتین مناسب نیست.
  • درصورتی‌که حاشیه‌ی کاپ سوتین کاملاً روی بدن منطبق نباشد باید سوتینی با کاپ کوچک‌تر و با دور سینه‌ی بزرگ‌تر انتخاب کنید.

سخن آخر

در این نوشتار به راهنمای خرید سوتین پرداختیم و به مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام انتخاب بهترین سوتین از نظر سایز مورد توجه قرار دهید اشاره کردیم. همان‌طور که گفتیم سایز سینه یا سایز باند، سایز کاپ سینه، سایز کاپ سوتین و سایز خواهد مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که لازم است در انتخاب یک سوتین مناسب لحاظ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *