بلاگ, دانستنی ها, سبک زندگی, سلامتی

عوامل مهم برای انتخاب تشک مناسب کمر درد و دیسک کمر

آیا به کمردرد مبتلا هستید و گمان می‌کنید باید روی سفت‌ترین تشک بخوابید؟ این گمان اشتباه است. البته عقل سلیم این گزینه را انتخاب می‌کند، اما تاکنون هیچ تحقیق قابل‌اطمینانی این ایده را ثابت نکرده است. پس بهترین تشک برای بهبود کمر درد چه ویژگی‌هایی دارد؟ این روزها متخصصان سلامتی معتقدند همه افراد، از جمله کسانی‌ که به کمر درد مزمن مبتلا هستند، باید تشکی را انتخاب کنند که روی آن احساس راحتی داشته باشند. گاهی انتخاب تشک مناسب برای کمر درد سخت می‌شود. در بازار انواع‌واقسام تشک خواب به فروش می‌رسد. هنگام خرید باید به یک سری از موارد توجه کنید تا بتوانید تشک مناسب خود را بخرید.

عوامل مؤثر بر انتخاب تشک مناسب برای کمر درد

سفتی

ممکن است به حالت قرارگرفتن بدنتان روی تشک خواب توجهی نداشته باشید؛ اما هنگام خواب، خیلی مهم است که بدن در بهترین حالت قرار بگیرد. وقتی در خواب هستید، باید ماهیچه‌ها و رباط‌‌‌های (بافت‌هایی که مفاصل را به هم متصل می‌کنند) موجود در کمر در وضعیت آرام و مناسبی قرار داشته باشند. تشک بسیار سفت ـ یا برعکس، بسیار نرم ـ نمی‌تواند ستون فقرات قسمت گردن و همین طور کمرتان را صاف و در یک راستا نگه دارد. همچنین همیشه تشک سفت نمی‌تواند فرم مناسب ستون فقراتتان را حفظ کند و موجب افزایش درد در کمرتان می‌شود.

حالت بدن هنگام خواب

فرقی نمی‌کند روی پهلو، به پشت یا روی شکم بخوابید؛ تشکی که روی آن می‌خوابید باید بتواند حالت بدنتان را به‌خوبی حفظ کند. متخصصان روی ارتباط بین حالت خواب و کمر درد تأکید کرده و برای کاهش درد در هر حالت پیشنهادهایی دارند. اگر سفتی تشک‌ها را از ۱ تا ۱۰ در نظر بگیریم (۱۰، سفت‌ترین آنها)، با توجه به نوع حالت خوابتان باید یکی از انواع تشک‌های زیر را برای خود تهیه کنید:

اگر به پهلو می‌خوابید، باید تشکی را بخرید که کمی نرم‌تر است. سفتی تشکتان باید بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ باشد؛
اگر به پشت می‌خوابید، سفتی تشک باید در حد متوسط باشد و بنابراین به‌دنبال تشکی با سفتی ۶ تا ۷ باشید؛
اگر به‌روی شکم می‌خوابید، تشکی با سفتی بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ مناسبتان است.

آزمایش تشک موردنظر

یکی از روش‌های خرید تشک مناسب، خوابیدن روی یکی از انواع تشک‌هاست. اگر شبی را در خانه یکی از دوستان خود یا در هتل گذراندید و خواب شبانه بسیار راحتی داشتید، مدل تشکی را که روی آن خوابیده بودید در ذهن داشته باشید یا شماره آن مدل را یادداشت کنید و سپس در بازار، نمونه‌ای از آن تشک را بخرید.

همچنین بهتر است از شرکتی تشک بخرید که امکان پس فرستادن داشته باشد. این روزها شرکت‌های بسیاری، که روزبه‌روز به تعدادشان هم اضافه می‌شود، به شما اجازه می‌دهند تشک خریداری‌شده‌ را آزمایش کنید. می‌توانید پس از استفاده از تشک، اگر از آن راضی نبودید، تشک را پس بفرستید. فقط هنگام خرید به دوره تضمین کیفیت تشک توجه کنید.

تشک‌های نو با قیمتی متوسط

محققان دانشگاه اوکلاهما با روش تصادفی، ۶۲ داوطلب انتخاب کردند و از آنها خواستند به‌مدت ۲۸ روز روی تشک‌های نویی بخوابند. نتیجه نشان داد که تقریبا همه داوطلبان راحت‌تر خوابیده بودند. البته این موضوع ربطی به مدل خاصی از تشک‌ها نداشت. مهم‌ترین چیزی که اینجا به چشم می‌خورد نو بودن تشک‌ها بود. متوسط عمر تشک‌های قدیمی داوطلبان شرکت‌کننده در تحقیق ۹٫۵ سال بود. محققان به این نتیجه رسیدند که کیفیت خواب ممکن است با تعویض به‌موقع تشک‌ها ارتباط مستقیم داشته باشد.

مورد دیگری که توجه محققان را به خود جلب کرد قیمت تشک‌ها بود. افرادی که روی ارزان‌ترین تشک‌ها خوابیده بودند در مقایسه با آنهایی که روی تشک‌هایی با قیمت متوسط یا گران‌تر خوابیده بودند کمر درد بیشتری داشتند.

بنا بر نتایج بررسی فوق، اگر ۹ یا ۱۰ سال (یا بیشتر) روی یک تشک خوابیده‌اید، زمان آن رسیده که یک تشک جدید تهیه کنید. تشک‌های نو بسیار بهتر از تشک‌های قدیمی و کهنه هستند. در ضمن بهتر است به‌جای خرید تشک ارزان‌قیمت، حداقل تشکی با قیمت متوسط بخرید.

چه تشکی برای دیسک کمر مناسب است؟

تشک‌ها از جنس و مواد مختلفی (طبیعی یا مصنوعی) تولید می‌شوند. محبوب‌ترین نوع تشک تشک‌هایی‌اند که از موادی مانند مموری‌فوم، لاتکس، بادی، فنردار یا ترکیبی (که به هیبریدی هم معروف‌اند) ساخته شده‌اند. تمام این تشک‌ها برای افراد مبتلا به کمر درد عالی‌اند. البته برخی از این تشک‌ها ویژگی‌های بهتری برای کاهش دردهای کمر دارند.

بهترین تشک‌های طبی

آیا می‌دانید تشک مناسب می‌تواند وضعیت بدن‌تان را در حالت استاندارد نگه‌ دارد و از درد کمر و گردن جلوگیری کند. معمولا دردهای افرادی که به دردهای استخوانی و عضلانی مبتلا هستند، با خوابیدن روی تشک‌های معمولی و غیراستاندارد بیشتر می‌شود. بنابراین هنگام خرید بهترین تشک باید بسیار دقت کنید و نوع مناسب آن را بخرید.

تشک هلیکس (Helix)

تشک هلیکس (Helix)

تشک طبی هلیکس، نوعی تشک‌ طبی است که می‌تواند خواب راحتی برای افراد مبتلا به کمردرد فراهم کند. این تشک در انواع متفاوت هیبریدی و همچنین بدون فنر تولید شده است. این تشک از سفتی متوسطی برخوردار است و می‌تواند فرم بدن‌تان را موقع خواب، به‌درستی حفظ کند.

تشک هلیکس از نوع هیبریدی، از چهار لایه -دو لایه فوم، یک لایه میکروفنرهای پاکتی و یک لایه هم پلی‌فوم- تشکیل شده است. هوا در آن به خوبی جریان دارد و شما را خنک نگه‌می‌دارد. مموری فوم به‌کار رفته در انواع تشک‌های هلیکس مناسب تمام حالت‌های خواب، به پشت، پهلو و به روی شکم است.

تشک طبی نکتار اسلیپ (Nectar Sleep)

تشک طبی نکتار اسلیپ (Nectar Sleep)

متخصصان سایت sleepreports، با بررسی تشک‌های متنوع بازار، این نوع تشک طبی را بسیار مناسب کمردرد می‌دانند. این تشک همچنین برای افرادی که وزن بالایی دارند، مناسب است. از ۵ لایه فوم مجزا تولید شده اشت که هر کدام در تسکین درد به‌تنهایی موثرند.

مهم‌ترین ویژگی این تشک ،نوع فوم آن است که از جنس Lush است. این نوع فوم مانند یک لایه ژل‌مانند عمل می‌کند و حرارت را پراکنده کرده و در همان حال شکل طبیعی بدن‌تان را به خود می‌گیرد. هر زمان هم که از روی آن بلند شدید، دوباره به حالت قبل خود بازمی‌گردد. این تشک برای هر نوع حالت خواب (پشت، پهلو و روی شکم) مناسب است.

تشک‌های از نوع ژل، چندان شناخته شده نیستند. اما این تشک‌ها به مراتب بهتر از تشک‌های مموری فوم می‌توانند دما را تنظیم کنند. لایه ژل این تشک می‌تواند گرما را به خود جذب کرده و موجب خنک شدن فرد شود.

هر ۵ لایه فوم ژل‌مانند به کار رفته در این تشک، تنفسی هستند و مانند فوم‌های قدیمی‌تر حرارت را در خود نگه ‌نمی‌دارند. همچنین هوا در این تشک به خوبی جریان دارد.

تشک طبی کسپر (Casper)

تشک طبی کسپر (Casper)

اگر از آن دسته افرادی هستید که به پهلو می‌خوابید و البته کمردرد هم دارید، این تشک مناسب‌تان است. تشک طبی کسپر می‌تواند ستون فقرات‌تان را در وضعیت مناسبی قرار دهد. بدین ترتیب صبح‌ها پس از یک خواب طولانی شبانه با کمردرد از خواب بلند نمی‌شوید.

تشک کسپر یکی از مدل‌های بهترین تشک طبی بازار است و از چهار لایه مموری فوم تشکیل شده که می‌تواند فرم بدن‌تان را به خوبی حفظ کند و شما روی آن احساس راحتی داشته باشید. هوا در این تشک به خوبی جریان دارد و به همین دلیل احساس گرما نمی‌کنید. در واقع در این تشک از فوم‌های سلول‌باز (open-cell) استفاده شده و در کل شب خنک می‌ماند.

همچنین در قسمت شانه‌هایتان، تشک کمی نرم‌تر می‌شود و اجازه می‌دهد وقتی به پهلو می‌خوابید، شانه‌هایتان کمی درون تشک فرو رود. اما قسمت‌های دیگر تشک سفت‌تر است و ستون فقرات‌تان را بدون انحناء نگه‌می‌دارد.

تشک لوسید (Lucid)

تشک لوسید (Lucid)

این تشک دارای دو لایه از مموری فوم است که ضخامت تشک را به ۲۵ سانتی‌متر می‌رساند و از تراکم بسیار بالایی برخوردار است.

درون لایه مموری فوم رویی این تشک ژل گذاشته شده است که باعث می‌شود تهویه هوا از درون تشک به‌خوبی انجام شود. از طرفی تراکم بسیار بالای فوم این تشک می‌تواند بدن‌تان را در حالت مناسب و بدون انحناء نگه‌دارد. این تشک برای هر نوع حالت خوابیدن، به پشت، پهلو یا روی شکم، مناسب است و تجربه خواب خوبی فراهم می‌کند.

پارچه مورد استفاده برای روکش این تشک، می‌تواند میزان رطوبت و دما را کنترل کند. همچنین لایه‌ای از هوا درون تشک ایجاد شده که باعث می‌شود، خواب بسیار مطلوب و راحتی تجربه کنید.

اما با وجود تمهیداتی برای عبور جریان هوا از درون تشک، تشک طبی لوسید، حرارت را در خود محبوس می‌کند و موجب گرم شدن فرد می‌شود. استفاده از این تشک برای روزهای سرد زمستان خوب است.

تشک زینوس (Zinus)

تشک لوسید (Lucid)

این تشک ساختار سه لایه‌ای از مموری فوم با تراکم بالا دارد و می‌تواند از شکل و فرم بدن به‌خوبی مراقبت کند. هیچ نقطه از بدن فرد بر اثر فشار، درون تشک فرو نمی‌رود. تشک زینوس، سفتی متعادلی دارد و بسیار راحت است و برای خوابیدن در حالت‌های مختلف مناسب است.

درون فوم این تشک، روغن کرچک و چای سبز تزریق شده و بدین ترتیب از رشد باکتری‌ها و بوی بد طبیعی آن پیشگیری می‌کند. در ضمن با وجود ژل درون مموری فوم این تشک، نباید نگران گرمای بیش از حد در شب باشید. این تشک شما را خنک نگه ‌می‌دارد.

خوشبختانه این تشک با قیمت مناسبی در اختیار خریداران قرار گرفته است.

تشک طبی کلاسیک (Classic)

تشک لوسید (Lucid)

این تشک، ترکیبی از چهار لایه فوم متفاوت است. در این تشک دو لایه فوم ژل‌دار و دو لایه مموری فوم که روی هم ۳۵ سانتی‌متر ضخامت دارند، به‌کار برده شده است. این تشک با وجود چنین ترکیبی بسیار سنگین و حدود ۷۰ کیلوگرم است.

این لایه‌های مموری فوم ژل‌دار می‌توانند از نقاط فشار روی بدن بکاهند و سطح تشک به‌راحتی هوا را عبور دهد و خواب مطلوبی برای فرد فراهم کنند. مقدار تراکم بالای لایه‌های تشک، از فرم بدن به‌خوبی مراقبت می‌کند و جلوی انحناء بدن و در نتیجه کمردرد را می‌گیرد.

مقدار سفتی این تشک در حد متوسط است و آنقدر سفت نیست که موجب بدن‌درد شود و در عین حال، آنقدر نرم نیست که بدن درون آن فرو رود.

استفاده از چهار لایه مموری فوم، این تشک را بسیار مطلوب کرده است و وجود ژل هم باعث خنکی آن می‌شود.

تشک طبی ایت (eight)

تشک طبی ایت (eight)

تشک طبی ایت که البته در بازار ایران با نام «هشت» معرفی شده است، سه لایه دارد. اولین لایه آن از جنس فوم با ضخامت ۱۵ سانتی‌متر است که برای حفظ فرم و شکل بدن در تشک کار گذاشته شده است. لایه بعدی آن، ۵ سانتی‌متر ضحامت دارد و این لایه می‌تواند جلوی تکان خوردن‌های تشک، ناشی از حرکت فرد را بگیرد. لایه سوم هم از نوع فوم واکنشی است که آن هم ۵ سانتی‌متر ضخامت دارد. این نوع فوم به تغییر دما و حالت بدن فرد، به سرعت واکنش نشان می‌دهد و خود را با تغییرات سازگار می‌کند.

در ضمن این تشک مناسب افرادی است که به پشت می‌خوابند و البته بیشتر مواقع از کمردرد شاکی هستند.

تشک طبی بامبو

تشک طبی بامبو

تشک طبی بامبو یکی از پرطرفدارترین تشک‌ و جزو بهترین تشک طبی بازار است. این نوع تشک می‌تواند بدن‌تان را هنگام خواب در بهترین حالت ممکن نگه‌ دارد. بامبو نوعی گیاه طبیعی است که تشک ساخته شده از آن می‌تواند برایتان خواب خوب و مطلوبی رقم بزند. در واقع بیشتر خریداران تشک‌های بامبو را یکی از راحت‌ترین تشک‌های طبی بازار می‌دانند.

گیاه بامبو بسیار متنوع است و از آنجایی‌که بیش از پنبه یا چوب درختان، به محیط اطراف خود اکسیژن وارد می‌کند، دوستدار محیط است و هر کجا که باشد کیفیت هوای محیط را بالا می‌برد.

تشک‌های بامبو در مقایسه با تشک‌های پنبه‌ای عاری از مواد شیمیایی سمی هستند و برای افراد مبتلا به آسم یا حساسیت، مانند حساسیت‌های پوستی مناسب‌اند. در ضمن این تشک‌ها در برابر مایت‌ها مقاوم و ضدباکتری هستند.

همچنین این تشک‌ها در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند و به‌راحتی می‌توانید نوع دلخواهتان را خریداری کنید. این نوع تشک برای افرادی که به کمردرد مبتلا هستند، ایده‌آل است.

تشک لینن‌اسپا (Linenspa)

تشک لینن‌اسپا (Linenspa)

این تشک، نوعی تشک هیبریدی و ترکیبی از تشک‌های فنری قدیمی و مموری فوم جدید است و می‌تواند خواب بسیار خوبی برایتان رقم بزند. سفتی این تشک متعادل است و با کمک فنرها و همچنین فوم به‌کار رفته در آن می‌تواند شکل بدن‌تان را به خوبی حفظ کند و از نقاط فشار روی بدن‌تان بکاهد. این تشک با وجود اینکه فنردار است، هرگز سروصدایی ندارد و حرکت‌تان روی تشک موجب تکان خوردن تشک نمی‌شود. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که موقع خواب بسیار تکان می‌خورید و البته متاهل هستید، همسرتان از بودن کنار شما بدخواب نمی‌شود.

البته لبه‌های این تشک کمی نرم هستند و اگر در وسط تشک بخوابید، بهتر است تا از خطر افتادن از روی تشک به صفر برسد.

تشک طبی لیو اند اسلیپ (Live and Sleep)

این تشک طبی یکی از بهترین تشک‌ها برای افرادی است که به کمردرد مبتلا هستند و البته ارزان‌ترین هم به حساب می‌آید. تشک Live and Sleep، از سه لایه مموری فوم ساخته شده است. روی این تشک از پارچه نخی باکیفیت استفاده شده است که از فوم‌های تشک به‌خوبی مراقبت می‌کند و همچنین برای تمیز کردن تشک، می‌توان آن را درآورد.

در این تشک از بهترین مواد نرم استفاده شده تا فرد با هر نوع حالت خواب، بتواند به راحتی روی آن بخوابد و به دردهای استخوانی و عضلانی مبتلا نشود. در واقع چیزی که این نوع تشک را خاص کرده است این است که دردهای کمر را تسکین‌ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *