بلاگ, رژیم و تغذیه

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه ساعتی است؟

اگر یک قهوه‌ دوست هستید و به شوق نوشیدن یک فنجان قهوه راحت‌تر از خواب صبحگاهی دل می‌کنید، باید بدانید بهترین زمان برای خوردن نوشیدنی مورد علاقه‌تان چه زمانی است. در ادامه مقاله بهترین زمان نوشیدن قهوه را به شما خواهیم گفت.

فواید قهوه برای سلامت انسان

همان‌طور که اکثر افراد می‌دانند، شواهد علمی بسیاری ثابت می‌کند که قهوه برای سلامت بدن انسان و داشتن زندگی طولانی‌تر بسیار مفید است. براساس یک فراتحلیل با بررسی ۱۲۷ تحقیق، مشخص شده است نوشیدن قهوه می‌تواند:

  • خطر ابتلا به سرطان را تا ۲۰ درصد کاهش دهد؛
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۵ درصد کاهش دهد؛
  • خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۳۰ درصد کاهش دهد؛
  • خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

علت این تأثیرات قابل‌توجه این است که قهوه آنتی اکسیدان های طبیعی را وارد جریان بدن می‌‌کند، دی‌ان‌ای انسان را ترمیم می‌کند، التهابات ناشی از استرس را آرام می‌کند و کارایی آنزیم‌های تنظیم‌کننده انسولین و گلوکز را افزایش می‌دهد.

بنابراین جای تعجب ندارد که، به‌طور میانگین، افرادی که قهوه می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که چنین لذتی را از خودشان دریغ می‌کنند، طول عمر بیشتری دارند.

بهترین زمان نوشیدن قهوه

زمان نوشیدن قهوه رابطه مستقیم با میزان کورتیزول دارد. منظور از کورتیزول تنها هورمون استرس نیست بلکه با مقدار هوشیاری بدن نیز مرتبط است. برای این که قهوه صبحگاهی بیش از حد انتظار حالتان را جا بیاورد، باید بین ساعات ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ نوشیده شود.

در واقع بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ساعت ۱۰:۳۰ صبح است. چرا که در این زمان میزان کورتیزول در کم‌ترین مقدار خود قرار دارد. اگر غیر از زمانی که میزان کورتیزول پایین است قهوه بنوشید، بدنتان نسبت به کافئین مقاومت نشان داده و مقدار انرژی و هوشیاری اضافه‌ای که دریافت می‌کنید را هدر می‌دهید.

بین ۱۲ ظهر تا ۱ بعدازظهر و ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ غروب نیز دیگر ساعاتی از شبانه‌روز هستند که میزان کورتیزول بدن زیاد می‌شود. بنابراین بهتر است در این ساعات نیز از نوشیدن نه تنها قهوه بلکه هر نوشیدنی کافئین‌دار دیگری جدا خودداری کنید.

به عقیده متخصصان مغز و اعصاب کسانی که به محض بیدار شدن و قبل از ساعت ۹:۳۰ قهوه می‌نوشند، برای رسیدن به نتیجه دلخواهشان باید یک فنجان قهوه بسیار غلیظ نوش جان کنند.

باتوجه‌به چرخه شبانه‌روزی بدن، بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی است؟

سطح هورمون کورتیزول در بدن از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید شروع به افزایش می‌کند؛ پس اگر بهترین زمان مصرف قهوه خود را درحین صبحانه یا در مسیر رفتن به محل کار قرار دهید، حداکثر استفاده را از آن نمی‌برید و ممکن است برای خودتان استرس بی‌دلیل به وجود آورید.

به همین شکل، اگر بهترین زمان مصرف قهوه خود را وقت ناهارتان تعیین کنید، تأثیر قهوه محدود می‌شود؛ چون در این زمان مقدار کورتیزول‌تان بالا است.

با آنکه از مقدار کورتیزول در بعدازظهر کم می‌شود، ولی نوشیدن قهوه در این زمان نیز فکر خوبی نیست. براساس مقاله‌ای که در وب‌سایت WebMD منتشر شده است، کافئین در بدن شما تا حداکثر ۱۲ ساعت باقی می‌ماند و می‌تواند باعث بی خوابی شود؛ همین بی‌خوابی خودش یک علت بسیار مهم برای ایجاد استرس و عامل مخرب جدی برای سلامتی است. نوشیدن قوه در شب نیز همین تأثیر را دارد (گرچه قهوه بدون کافئین احتمالا اشکالی ندارد).

نوشیدن قهوه هنگام ناشتایی

بهتر است قهوه را با شکم خالی مصرف نکنید. زیرا خاصیت اسیدی آن باعث تحریک شدن ترشحات معده می‌شود. از طرفی مصرف قهوه هنگام ناشتایی در طولانی مدت باعث ورم، سوزش و حتی زخم معده می‌شود.

نوشیدن قهوه بعد از وعده‌های غذایی

بر خلاف تصور یکی از بهترین زمان‌های نوشیدن قهوه بعد از وعده‌های غذایی است. زیرا برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید است.

قهوه قبل و بعد از ورزش

طبق مطالعات انجام شده نوشیدن قهوه قبل از ورزش، انرژی لازم برای انجام تمرین‌های دشوارتر را فراهم می‌کند. البته قهوه بعد از ورزش نیز بی‌تاثیر نیست. اگر بعد از ورزش قهوه بنوشید، اسپاسم عضلانی ناشی از ورزش کردن کاهش پیدا می‌کند و کم‌تر احساس درد خواهید کرد.

قهوه قبل از خواب

کافئین از عملکرد یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین جلوگیری می‌کند. آدنوزین (Adenosine) با اتصال به گیرنده‌های مخصوص خود حس خواب آلودگی و بی‌حالی را در فرد ایجاد می‌کند. کافئین با اشغال این گیرنده‌ها باعث اختلال در سیستم خواب می‌شود.

نتیجه گیری

بنا بر آنچه گفتیم، بهترین زمان مصرف قهوه دارای کافئین برای یک فرد معمولی (یعنی کسی که نه خیلی زود از خواب بیدار می‌شود نه دیر می‌خوابد) بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح است.

همچنین برای اینکه بیشترین استفاده را از نوشیدن قهوه ببرید، باید در طول بازه زمانی‌‌ای که گفتیم، بین ۴ تا ۶ فنجان قهوه (حدود ۲۲۷ گرم) مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *