بلاگ, مد و زیبایی, مراقبت از پوست و مو

دانستنی های مورد نیاز برای استفاده صحیح از لوازم آرایش

مقاله ایی رو در دو بخش برای شما آماده کردیم در موضوع لوازم آرایش! نکاتی مفید که دانستن آن ها برای افرادی که از لوازم آرایشی زیاد استفاده می کنند توصیه می نماییم این پست قسمت اول آن می باشد.

محصولات آرایشی و بهداشتی با برچسب ضدحساسیت و ضدآلرژی باعث ایجاد آلرژی نمی شوند؟

(FDA) هنوز استاندارد مشخصی برای درج این برچسب روی محصولات مشخص نکرده است.

به همین دلیل تولیدکنندگان می توانند معیارهای متفاوتی برای درج «ضدآلرژی» داشته باشند! اما یادتان باشد هیچ یک از محصولات آرایشی نمی تواند صددرصد ضدآلرژی باشد.

به طور کلی لوازم آرایشی و بهداشتی از چه ترکیباتی ساخته شده است؟
لوازم آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی متعددی است و انواع این اقلام آرایشی ساخته شده از رنگ‌ها، اسانس‌ها،‌فیلترهای رنگی و…. است که باعث می‌شود پوست صورت تغییر رنگ دهد، همچنین در خوشبو‌تر کردن، براق شدن و یا مات شدن پوست صورت تأثیرگذار است.
برخی از ترکیبات لوازم آرایشی، طبیعی و یا به صورت مصنوعی است که هر کدام در جایگاه خود مشکلات خاصی را برای پوست صورت ایجاد می‌کنند. افلاتوکسین‌ها مواد تولید شده توسط قارچ‌ها به شمار می‌روند که سمی و خطرناک هستند.
وجود سرب و افلاتوکسین‌ها در ترکیبات آرایشی صدماتی به پوست وارد می‌سازد اگر این دو ماده خطرناک در ترکیبات مواد آرایشی بیش از حد وجود داشته باشد و زنان به طور مداوم و در دفعات متعدد از لوازم آرایش استفاده کنند ممکن است پوست‌شان تحریک شده و به مشکلات پوستی دچار شوند.وجود این ماده سمی در مواد آرایشی نامرغوب جذب می‌شود.

تاریخ مصرف لوازم آرایشی را فراموش نکنید

لوازم آرایشی، عطرها و کرم‌های پوستی که تاریخ مصرف‌ شان سپری شده باشد و همچنان استفاده شوند، احتمال بروز التهاب و عفونت را در شما افزایش می‌دهند. محققان علت بروز این مشکل را وجود هوا و باکتری در این محصولات می‌دانند.

برخی از ترکیبات لوازم آرایشی، طبیعی و یا به صورت مصنوعی است که هر کدام در جایگاه خود مشکلات خاصی را برای پوست صورت ایجاد می‌کنند.

لوازم آرایشی که استفاده چندمنظوره دارند مثل فرچه‌هایی که رژلب یا سایه را روی پوست پخش می‌کنند، می‌توانند اثرات این پدیده را تشدید کنند چون میکروب‌ها را بین پوست لب و چشم‌ها منتقل و ایجاد آلرژی و حساسیت را تشدید می‌کنند. جالب است بدانید ۶۰ درصد بانوانی که دچار آلرژی و حساسیت شده بودند لوازم آرایشی خود را به دوستان‌شان قرض داده بودند.

کدام محصولات آرایشی باعث جذب بیشتر نورخورشید و نفوذ نور به درون لب ها می شود؟
رژهای مایع براق و اکلیلی به راحتی نورآفتاب را از خود عبور می دهند و حتی باعث جذب بیشتر نور می شوند. اگر می خواهید از رژهای مایع براق استفاده کنید، قبل از آن یک رژ مات روی لب های تان بمالید و سپس روی آن رژمایع بزنید. اگر از برق لب استفاده می کنید حتما اطمینان حاصل کنید که spf۳۰ را داشته باشد.

کرم‌ پودر تاریخ گذشته ، عامل جوش و آکنه می باشد.

اگر در کرم‌ پودرتان را هنوز باز نکرده‌اید، می‌توانید تا ۲ سال آن را نگه دارید اما بعد از باز کردن، باید نهایتا بین ۶ تا ۱۲ ماه از آن استفاده کنید، چراکه بعد از این تاریخ دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

همچنین یادتان باشد کرم‌ پودر خود را دور از فضاهای مرطوب(مثل حمام)، گرم و پر نور نگهداری کنید چون این محیط‌ها رشد باکتری‌‌ها را بیشتر می‌کنند و باعث می‌شوند کرم‌پودر و به طور کلی تمام لوازم آرایشی شما سریع‌ تر فاسد شوند.

تاریخ انقضای کرم پودرها برای مصرف روزمره بسیار مهم است.

استفاده بیش از حد از لوازم آرایش چه مشکلات و بیماریهای پوستی را ایجاد میکند؟‌ 
برخی زنان نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر در یک محصول آرایشی حساس هستند، از این رو در تماس با آن ماده شیمیایی پوست صورت‌شان واکنش نشان می‌دهد، اگر مواد آرایشی بیش از ۶ ساعت روی پوست صورت بماند علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و تاول‌های زیر پوستی ایجاد می‌کند.

برخی عوارض کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند که معمولاً در تماس پوست با مواد گیاهی یا شیمیایی آلوده واکنش‌های پوستی یا عفونی بروز پیدا می‌کند.

توصیه مهم این‌که زنان بهتر است از لوازم آرایش‌های استاندارد که برچسب وزارت بهداشت دارد و مورد تایید آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت است استفاده کنند، زیرا اکثر لوازم آرایش‌هایی که وارداتی هستند از ترکیبات موادی چون سرب،‌مایع پرده جنینی،هورمون‌های پروژسترون و استروژن تشکیل شده‌اند که در ابتدا نشاط و شادابی موقتی به پوست صورت می‌دهند اما در درازمدت مشکلات را تشدید می‌کند.

آیا درست است که بدون پاک کردن آرایش چشم بخوابید؟
حتما باید قبل از خواب، صورت تان را خوب بشویید و چشم های تان را با شیرپاک کن تمیز کنید. ریمل می تواند به راحتی هنگامی که پلک های تان را بسته اید وارد غشای چشم تان شود و عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

پاک کردن آرایش پیش از خواب اقدام بسیار مهمی برای سلامت پوست است.

نفوذ کردن ریمل به داخل چشم، می تواند باعث ایجاد خارش، التهاب و در موارد خاص عفونت چشم ها شود. محصولات آرایشی و بهداشتی با برچسب ضدحساسیت و ضدآلرژی باعث ایجاد آلرژی نمی شوند؟

با چه شیوه‌ای می توان متوجه شد پوست صورت به مواد شیمیایی حساسیت دارد؟
یکی از شایع‌ ترین مشکلات ایجاد حساسیت‌های پوستی است برخی اوقات به زنانی که آلرژی بالایی دارند توصیه می‌شود قبل از مصرف لوازم آرایش آن را تست کنند.

در این روش قسمتی از ماده آرایشی را روی بازوی خود امتحان کرده و چون پوست بازو مانند پوست صورت حساس و نازک است و از لحاظ بافتی شبیه به هم هستند اگر ظرف مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت واکنش نشان داد مشخص خواهد شد که پوست صورت شان در تماس با مواد آرایشی ممکن است دچار التهاب و واکنش پوستی شود.

کدامیک از موارد زیر احتمال رشد باکتری را افزایش می دهد؟ 

  • استفاده مشترک از محصولات آرایشی
  • قرار دادن لوازم آرایشی در معرض مستقیم نورآفتاب
  • استفاده از لوازم آرایشی هنگام وجود عفونت

فرچه ها، پدها و براش های لوازم آرایش می توانند به راحتی باکتری های روی سطح پوست را جذب کنند، از این رو استفاده مشترک از این لوازم می تواند باعث رشد باکتری ها شود.

همچنین قراردادن محصولات آرایشی در معرض نور آفتاب می تواند، محیط را برای رشد باکتری ها فراهم کند. از طرف دیگر، اگر عفونتی وجود داشته باشد استفاده از لوازم آرایش می تواند آن را تشدید کند. اگر از لوازم آرایشی استفاده کردید که بعد از آن دچار عفونت شدید حتما آن را دور بیندازید.

کدامیک از اجزای صورت در تماس با لوازم آرایش و استفاده بیش از حد آسیب بیشتری می‌بیند؟
چشم یکی از حساس‌ترین اجزای صورت به شمار می‌رود بنابراین قبل از انتخاب به نوشته‌های روی لوازم آرایشی باید توجه کرد. اغلب زنانی که پوست چرب دارند اگر از لوازم آرایشی که حاوی روغن زیاد است استفاده کنند چون پوست چرب مستعد جوش زدن است از این رو آکنه و جوش‌های زیر پوستی را تشدید می‌کند.

لوازم آرایش ایمن و سلامت را بشناسید و استفاده کنید

استفاده زیاد از کرم‌های آرایشی دهانه غدد چربی پوست را می‌بندد و جوش‌های زیر پوستی،‌واکنش‌های پوستی و حساسیت را ایجاد می‌کند و به مرور زمان لک‌های تیره رنگی روی پوست گونه بروز پیدا می‌کند همچنین تورم پلک، ریزش اشک و سوزش در چشم را به وجود میآورد.

اگر نمی‌خواهید چشم‌هایتان قرمز شوند هر ۳ ماه یکبار سایه چشم‌ تان را عوض کنید
اگر چشمانی حساس دارید یا به سلامت چشم‌های‌تان اهمیت فراوانی می‌دهید و نمی‌خواهید قرمز شوند یا به خارش بیفتند هر ۳ ماه یکبار سایه چشم‌تان را عوض کنید هرچند سایه‌ها تقریبا فرمولی شبیه باقی پودر‌ها مثل پنکیک و رژگونه دارند ولی از آنجا که با حساس‌ترین قسمت بدن سروکار دارند بنابراین انتقال باکتری‌ها به آنها و بعد سرایت‌شان به چشم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

با توجه به نظر کارشناسان، کدام محصولات آرایشی باید هر ۳ ماه یک بار جایگزین شود؟
به دلیل خطرات ایجاد عفونت چشم، محصولات آرایشی چشم باید زودتر از سایر محصولات جایگزین شوند. محصولات آرایشی چشم که مایع هستند مانند ریمل می تواند محیط مناسب تری برای رشد باکتری باشد.

به همین دلیل باید سریع تر از سایر محصولات آرایشی مانند انواع پودرها و سایه های جامد عوض شوند. کارشناسان براین باورند که ریمل باید هر ۳ ماه یک بار عوض شود که اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هنگام خشک شدن ریمل تان در آن آب می ریزید از ادامه دادن این کار جدا بپرهیزید. زیرا با این کار محیط را برای رشد باکتری ها فراهم می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *