بلاگ, مراقبت از پوست و مو

هر آنچه درباره پارافین تراپی باید بدانید

پارافین تراپی چیست؟

پارافین تراپی یا پارافین درمانی، یک روش درمانی جدید است که در بعضی مراکز زیبایی و درمانی انجام می شود و همان طور که از خاصیت پارافین برمی آید، مربوط می شود به حرارت و گرما زایی آن که می تواند در تسکین درد دست ها، پاها، مفاصل و عضلات موثر باشد، ضمن اینکه همین گرم شدن، می تواند پوستی زیبا، نرم و صاف را هم ایجاد کند و به همین خاطر مصارف غیر درمانی هم دارد.

این کار بسیار ساده انجام می شود و خودتان هم می توانید آن را در خانه ایجاد کنید، اما انجام آن در یک سالن زیبایی حرفه ای و یا کلینیک های زیبایی می تواند راحتی بیشتری برایتان فراهم سازد. با زیبامون دات کام همراه باشید تا هرچه که لازم است درباره پارافین درمانی بدانید را به شما بگوییم.

فواید پارافین تراپی

فواید پارافین تراپی

پارافین خواص بهداشتی و آرایشی متنوعی دارد. مثلا در زمینه‌ی آرایشی، چنین کاربردهایی دارد:

از پارافین تراپی معمولا برای بهبود وضعیت پوست دست و پاها استفاده می‌شود. پارافین نوعی نرم‌کننده‌ی طبیعی است و به نرمی و انعطاف‌پذیر شدن پوست کمک می‌کند. استفاده از آن برای پوست باعث ایجاد رطوبت می‌شود و بعد از پارافین تراپی هم، رطوبت ایجادشده در پوست حفظ می‌شود. علاوه‌براینها، در باز کردن منافذ پوستی و از بین بردن سلول‌های مرده هم نقش مهمی ایفا می‌کند و پوست را شاداب‌تر و یک‌دست‌تر نشان می‌دهد.

مزایای درمانی پارافین هم کم‌تعداد نیست:

درمان آرتروز؛
رماتیسم مفصلی؛
فیبرومیالژیا؛

سایر مشکلات حرکتی مفاصل.
پارافین درمانی مانند حرارت‌درمانی عمل می‌کند و به افزایش گردش خون، تسکین ماهیچه‌ها و کاهش سفتی مفاصل می‌انجامد. ضمن اینکه اسپاسم یا گرفتگی عضلات و التهاب ناشی از رگ‌به‌رگ شدن و پیچ خوردن مفاصل را هم التیام می‌بخشد.

روش پارافین تراپی

قبل از اینکه پارافین گرم شده روی صورت یا بدن قرار بگیرد، باید رطوبت سازی روی پوست انجام شود.

برای این کار باید از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های بدن استفاده شود که بدن رطوبت لازم برای جذب پارافین را داشته باشد. بعد از اینکه پارافین گرم شد باید با استفاده از یک لایه ی محافظ، از آن روی پوست صورت استفاده کرد. چرا که پوست صورت حساس است و اگر پارافین گرم شده بدون لایه ی محافظ روی آن قرار بگیرد ممکن است دچار سوختگی شود.

بعد از قرار گرفتن پارافین روی پوست باید از ماساژ استفاده کرد. ماساژ معمولا با روغن های گیاهی انجام می شود و باعث ریلکس شدن پوست می گردد.

در برخی از مراکز بهداشتی، برای اینکه حس خوبی به فرد منتقل شود، از پارافین های معطر استفاده می کنند. یا روغن های معطر گیاهی را در روند کارشان مورد استفاده قرار می دهند. عطر خوب حس آرامش بیشتری به فرد می بخشد.
زمانی که پارافین گرم شد، این امکان را دارد که با ذخیره ی گرما در خود، آن را کم کم به محیط پیرامون منتقل کند، به همین دلیل است که زمانی که پارافین روی بدن شخص قرار می گیرد، به سرعت سرد نمی شود و قادر است گرما را به صورت تدریجی به موضع مشخص شده انتقال دهد. به همین دلیل است که این گرما به پوست عضلات و ماهیچه ها می رسد و در ضمن کاهش درد، گردش خون را تسریع می بخشد و بدن را شاداب می کند و باعث رفع درد و آسیب می شود.
معمولا درجه حرارت پارافین در این روش، روی ۵۰ درجه سانتی گراد تنظیم می شود. اما حرارت مناسب صورت معمولا کمتر از آن است. همین حساسیت، مقاومت صورت در برابر گرما را کاهش می دهد. لزوم استفاده از لایه ی محافظ برای پارافین تراپی صورت در اینجا مشخص می شود.

روش صحیح پارافین تراپی صورت

مرحله ی اول:

با استفاده از محلول های پاک کننده، صورت را از مواد آرایشی و هر نوع آلودگی و چربی پاک کنید.
سپس با استفاده از مواد بهداشتی استاندارد، پوست را تمیز و ضد عفونی کنید تا برای پارافین تراپی آماده شود.
لازم است که برای بالا بردن تمرکز و رفع هر گونه مزاحمتی، باید موهای فرد با کلاه مخصوص روی سرش فیکس شوند. در ادامه با استفاده از یک کرم مرطوب کننده، تمام قسمت های صورت، گردن، چانه، پیشانی، بینی و زیر چشم ها پوشیده می شود و ماساژ صورت به مدت چند دقیقه ادامه میابد.

مرحله ی دوم:

در این مرحله همان طور که پیش تر گفته شد، باید یک لایه ی محافظ روی پوست صورت قرار بگیرد تا از خطر سوختگی و ایجاد حساسیت و …. بر روی پوست فرد جلوگیری کند.
لایه ی محافظ شامل یک پارچه ی ضخیم است که چشم ها، بینی و دهان فرد خارج از آن قرار می گیرد که در طی فرایند پارافین تراپی، فرد قادر به تکلم، تنفس و پلک زدن باشد و در این حین دچار مشکل نشود. اما توصیه ی متخصصان این است که بهتر است فرد در طول انجام این فرایند به استراحت و ریلکس کردن مشغول باشد.
در ادامه با روشن کردن دستگاه مخصوص پارافین تراپی و انجام تست حرارت، با یک قلم بزرگ، پارافین تست شده را روی پارچه ی محافظ مالیده می شود تا تمام قسمت ها زیر لایه ای از پارافین قرار بگیرد. بعد از ده دقیقه الی یک ربع پارافین خود را گرفته و تاثیر مطلوبش را روی پوست فرد بر جای می گذارد.

مرحله ی سوم:

در پایان پارافین تراپی، با آرامش، لایه ی محافظ از روی صورت فرد برداشته و با روغن های گیاهی معطر به ماساژ صورت پرداخته می شود تا با رفع خشکی پوست، رطوبت از دست داده به پوست برگردانده شود.

مواد به کار رفته در ترکیب پارافین تراپی
پارفین ماده ای چرب است که توانایی حفظ رطوبت بالایی دارد. وقتی پارفین روی پوست قرار می گیرد، منافذ آن را باز کرده و به دلیل تسریع و تسهیل گردش خون، پوست را زیبا و شاداب نشان می دهد.

نکات مهم در خصوص پارافین تراپی:

فواید پارافین تراپی

روال کار در پارافین تراپی از این قرار است که از یک لایه پارافین برای انجام کار استفاده می شود. اما گاهی ممکن است که پارافین تراپ تشخیص دهد که برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب لازم است از چند لایه پارافین استفاده شود.
پارافین باید حالت نرم و کرم مانند داشته باشد که بتواند روی پوست قرار گرفته و جذب شود.
بعد از پارافین تراپی لازم است که دست ها را به طول کامل شسته و اضافه های پارافین را از روی ناخن پاک شده و با سوهان و لاک به ناخن ها رسیدگی شود.
برای اینکه در حین پارافین تراپی به پوست دست آسیبی نرسد، معمولا پس از قرار گرفتن پارافین ذوب شده روی دست از یک دستکش پلاستیکی و حوله ی گرم روی آن استفاده می شود تا پس از خنک شدن؛ به راحتی از روی دست جدا دشه و دست نرم و لطیف شود.
قبل از انجام پارافین تراپی حتما از بهداشتی بودن و یک بار مصرف بودن لوازم به کار برده شده، اطمینان حاصل کنید.
قبل از اقدام به پارافین تراپی حتما با متخصص پوست و زیبایی مشورت کرده و زمان مناسب برای این کار را پرس و جو کنید تا پارافین تراپی تاثیر بیشتری روی پوست شما داشته باشد.
از مراجعه به مراکز غیر استاندارد که مجوز های بهداشتی لازم برای انجام ندارند، جدا پرهیز کنید.

پارافین تراپی را در چه مراکزی انجام می دهند؟

با توجه به متفاوت بودن فواید استفاده از پارافین درمانی، می توان در مراکز گوناگونی آن را دنبال کرد. از کلینیک های خدماتی کاهش درد تا مراکز مانیکور ناخن، سالن های زیبایی پوست، اسپاها و…، می توانند خدمات پارافین تراپی را ارائه دهند.

پارافین تراپی زیر بغل

پارافین تراپی زیر بغل معمولا برای از بین رفتن تیرگی و سیاهی در این قسمت از بدن انجام می شود و تاثیر خیلی خوبی در روشن شدن رنگ پوست زیر بغل و افزایش زیبایی پوست بدن خواهد داشت. در این روش، مواد مخصوص پارافین تراپی بعد از گرم شدن بر روی پوست زیر بغل گذاشته می شود، بعد از گذشت مدت زمان مشخص، پارافین سرد و خشک شده را از پوست زیر بغل جدا کرده و با استفاده از ماسک مخصوص، پوست زیر بغل را ماساژ می دهند.

استفاده از اسکراب های مخصوص و نمک دریایی در کنار انجام پارافین تراپی زیر بغل و همچنین استفاده از ماسک مخصوص و روغن های روشن کننده، تاثیر خیلی خوبی در از بین رفتن تیرگی زیر بغل داشته و بعد از انجام این روش درمانی، پوستی یکرنگ و روشن خواهید داشت.

پارافین تراپی دست

برای پارافین تراپی دست، ابتدا پارافین مخصوص برای پوست دست را در دستگاه مخصوص گرم کرده تا دمای پارافین به حد مورد نیاز برسد. سپس دست ها درون پارافیت قرار داده می شود و پارافین مانند یک پوشش پلاستیکی روی دست قرار می گیرد و بعد از سرد شدن پارافین، مانند یک پوسته پلاستیکی از روی دست جدا خواهد شد.

حرارت و گرما باعث میشود تا تمام خواص پارافین به پوست دست منتقل شده و پوست دست شما نرم تر، لطیف تر و جوان تر خواهد شد. این روش درمانی برای افرادی که پوست دست بسیار خشک و زبری دارند، انتخاب خیلی خوبی خواهد بود و همچنین تاثیر خیلی زیادی نیز در جوانسازی و روشن تر شدن رنگ پوست دست خواهد داشت.

پارافین تراپی پا

فواید پارافین تراپی

پارافین تراپی پا یکی از درمان های خیلی عالی و موثر برای درمان ترک پا و خشکی پوست پا هست و باعث میشه تا پوست پاهایتان نرم تر و لطیف تر شود. استفاده از این روش برای افرادی که ترک های خشک، خشن و دردناکی در قسمت پاشنه پا دارند و یا اینکه تمایل دارند پوست پاهایشان نرم تر و سفید تر شود، انتخاب مناسبی خواهد بود.

در این روش نیز بعد از گرم شدن پارافین و رسیدن به نقظه جوش مورد نظر، باید پاها رو در ظرف حاوی پارافین قرار دهید تا یک لایه از پارافین گرم، روی پوست پا جمع شود. سپس بر روی پاها یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته می شود تا گرمای پارافین خیلی بهتر و موثرتر به تمام قسمت های پوست پا نفوذ کرده و اثر بخشی خوبی داشته باشد. بعد از گذشت مدت زمان مشخص، پارافین از روی پوست پا جدا شده و با استفاده از ماسک و کرم مخصوص، پوست پا را ماساژ می دهند. تکرار این روش در زمان های تعیین شده میتونه تاثیر زیادی در بهبود خشکی و ترک خوردگی پا داشته باشه.

پارافین تراپی زانو

استفاده از پارافین تراپی یکی از درمانهای خیلی خوب برای درمان دردهای زانو، پا و مفاصل نیز هست. پارافین ظرفیت حرارتی بسیار بالایی داشته و این توانایی را نیز دارد که بتواند این حرارت و گرما را برای مدت طولانی در پوست نیز حفظ کند. همین گرما و حرارت پارافین یک درمان خوب و عالی برای درد زانو و پا خواهد بود.

استفاده از پارافین تراپی زانو نه تنها باعث بهبود دردهای مفصلی و آرتروزی در این بخش از پا خواهد داشن بلکه میتونه تاثیر خوبی هم در برطرف کردن تیرگی و خشکی زان نیز دارد.

پارافین تراپی صورت

پارافین تراپی صورت یک کار تخصصی است و نیاز به مهات زیادی داره و بهتره برای انجام این روش به متخصصین مراجعه کنید. پارافین تراپی صورت به منظور جوانسازی پوست صورت انجام می گیرد. در این تکنیک، گرمای پارافین تاثیرات خیلی خوبی در کلاژن سازی پوست داشته و کمک میکند تا روند پیری پوست کاهش پیدا کند و در نتیجه بعد از پارافین تراپی صورت، پوستی جوان تر و شاداب تر خواهید داشت. علاوه بر این استفاده از این روش برای رفع تیرگی های پوست صورت، محو شدن لکه های پوستی و افزایش شفافیت و لطافت پوست نیز بسیار مفید خواهد بود.

البته باید دقت داشته باشید که برای انجام پارافین تراپی صورت حتما به مراکز تخصصی و دارای مجوز مراجعه کنید تا هیچ آسیبی به پوست صورت وارد نشود.

برای انجام پارافین تراپی صورت، ابتدا پوست صورت رو به طور کامل تمیز می کنند و سپس با استفاده از کرم و لوسیون مخصوص و رطوبت زا پوست صورت را ماساژ می دهند. سپس یک لایه محافظتی بر روی پوست قرار گرفته و روی ان از پارافین بهداشتی و گرم شده را قرار میدهند. بعد از گذشت مدت زمان مشخص، پارافین را از روی پوست جدا کرده و صورت را با روغن های گیاهی ماساژ می دهند تا رطوبت و چربی در پوست بازسازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *