بلاگ, روانشناسی و موفقیت, سبک زندگی

روانشناس با روانپزشک، روانکاو و مشاور چه تفاوتی دارند؟

اگر می خواهید در مورد آنچه که شما را ناراحت می کند یا اگر به کمک نیاز دارید و می خواهید صحبت کنید ، به دنبال پیدا کردن یک روانشناس یا روانپزشک خواهید بود . ممکن است که مطمئن نباشید که به کدام یک نیاز دارید : دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس ؟ به هر حال تفاوت چیست ؟ برای کمک به شما برای تصمیم بهتر ، روانپزشکان و روانشناسان را در زیر تعریف خواهیم کرد و تفاوت بین آن ها را توضیح خواهیم داد.

آیا انتخاب نوع متخصص بهداشت روان مهم است؟

مسلما بله. تعداد متخصصانی که در زمینه‌های مختلف بهداشت روان فعالیت می‌کنند واقعا زیاد است. روانپزشک (Psychiatrist)، روانشناس (Psychologist)، روانکاو (Psychoanalyst)، روان‌داروشناس (سایکوفارماکولوژیست (psychopharmacologist)) و مددکار اجتماعی (Social worker) فقط تعدادی از این متخصصان‌اند.

هرچند هریک از این افراد با مشکلات روحی ـ روانی متفاوتی در درمان‌جویان سروکار دارند، گاهی در کارشان هم‌پوشانی دیده می‌شود. با این حال این هم‌پوشانی بدان معنا نیست که می‌توان برای هر مشکلی به هرکدام از آنها مراجعه کرد. نگران نباشید. در انتهای مطلب به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید مناسب‌ترین روان‌درمانگر را با توجه به نوع مشکلتان انتخاب کنید.

دکتر روانپزشک

روانپزشک

یک روانپزشک خوب در مرکز روانشناسی فردی است که در یک مورد تخصص پزشکی در روانپزشکی مطالعه کرده است . و در واقع دکتر روانپزشک در زمینه مشکلات روحی به شما می تواند کمک کند. مهم ترین تفاوت در مقایسه با یک دکتر روانشناس این است که روانپزشک خوب در تهران در کلینیک روانشناسی مجاز به تجویز دارو می باشد و ممکن است که آموزش های روانشناسی را به اندازه یک روانشناس خوب در کلینیک مشاوره ندارد .

بنابراین روانپزشک در تهران ممکن است دارو را تجویز کند و به عنوان درمان بیشتر و اثربخش تر از بهترین روانشناس کمک بخواهد.

روان درمانگر

درمانگر

واژه «روان‌درمانگر» اصطلاح فراگیری برای تمام متخصصان بهداشت روان است که در زمینه درمان مشکلات هیجانی (Emotional)، استرس، مشکلات رابطه یا عادات ناسالم افراد آموزش دیده‌اند؛ بنابراین روان‌درمانگر با توجه به تخصصی که دارد می‌تواند یکی از نقش‌های روانشناس ، روانپزشک ، روانکاو یا حتی مددکار اجتماعی را بپذیرد. روان‌درمانگران با افراد، زوج‌ها، گروه‌ها یا خانواده سروکار دارند و دوره‌های تخصصی را در زمینه روان‌درمانی گذرانده‌اند.

روان‌درمانی چیست؟

روان درمانی اصطلاحی فراگیر برای همۀ روش‌های درمانی برای درمان‌جویان است که یا به اختلالات روان‌شناختی مبتلا هستند یا با مشکلات مربوط به ذهن و روان درگیرند. رویکردهای مختلفی در روان‌درمانی داریم:

درمان‌های رفتاری ـ شناختی؛
درمان‌های روانکاوی؛
درمان‌های روان‌پویشی؛
روان‌درمانی خانواده و سیستمی؛
هنر و بازی‌درمانی؛
روان‌درمانی انسان‌گرایانه و تلفیقی.

دکتر روانشناس

روانشناس

مشاور روانشناس کسی است که مدرک خود را در رشته روانشناسی در دانشگاه دریافت کرده است. علاوه بر این ، دکتر روانشناس مشاور مرکز مشاوره خوب در انواع خاصی از درمان تخصصی هستند . در مرکز مشاوره و روانشناسی روان درمانی توسط متخصص روانشناس انجام می شود . بهترین روانشناس تهران دارو تجویز نمی کند و بنابراین برای درمان اغلب از صحبت کردن درباره آنچه شما را نگران کرده و یا آنچه شما می خواهید انجام دهید و مشکلاتی ذهن شما را درگیر کرده کمک می کند.

مشاور خوب آموزش در جهت کمک به مردم برای مقابله با مشکلات زندگی عادی تر سر و کار دارد و دکتر مشاور در مرکز مشاوره به افراد کمک می کند تا شرایط زندگی استرس زا که ناشی از تغییرات طبیعی است و همچنین در مسیر زندگی در دوران بلوغ ، انتخاب همسر ، مشاوره ازدواج ، تربیت فرزندان، چگونگی برخورد با نوجوان ، استعداد یابی ، انتخاب شغل و حتی برای گرفتن تصمیم خاص یا مدیریت زندگی و حتی میل به بهتر شدن مفید است.

بهترین دکتر روانشناس در تهران در مرکز مشاوره روانشناسی با هدف درک ، درمان و پیشگیری از مشکلات و اختلالات روانی فعالیت می کنند. و برای تشخیص بسیاری از اختلالات روانی از شیوه های مصاحبه و تست های روانشناسی در مرکز مشاوره و روانشناسی و روان درمانی استفاده می کنند.

روانپزشک یا روانشناس ؟

اولویت شخصی شما است که تصمیم می گیرید کدام را انتخاب کنید ، افرادی که دچار اضطراب ، افسردگی ، وسواس ، فوبیا یا دیگر مشکلات روانی هستند با روان درمانی و مشاوره که متناسب با آن ها باشد انجام می شود در مواردی که اختلالات بسیار شدید باشد در کنار جلسات مشاوره ، دارو درمانی نیز باید باشد.

که هر دوی آن ها با یکدیگر می تواند نتایج بسیار رضایت بخشی را در پی داشته باشد. در برخی موارد افرادی که دچار توهم های دیداری و شنیداری و هذیان و بدبینی های بسیار شدید هستند و ممکن است برای خود یا دیگران خطر ایجاد کند ، نیازمند دارودرمانی توسط بهترین روانپزشک خواهند بود.

روانکاو

روانکاو

روانکاوها روان‌درمانگرانی‌اند که از نظریه‌های فروید و سایر نظریه‌پردازان علم روانکاوی پیروی می‌کنند. نظریه فروید می‌گوید دلیل بیماری‌های روانی خاطرات دردناک کودکی در ضمیر ناخودآگاه ماست. روانکاوها هم مانند روانشناسان معمولا با مسائل هیجانی سروکار دارند و دارو تجویز نمی‌کنند. با این حال فرق روانشناس با روانکاو در نوع رویکرد آنها برای درمان بیماری‌هاست. روانشناس معمولا با ریشه مشکلات افراد کاری ندارد، اما روانکاو عمیقا مشکلات درمان‌جو را بررسی می‌کند.

روانکاوی چیست؟

روانکاوی را اولین بار زیگموند فروید ابداع کرد. روانکاوی روشی است که در آن، ناخودآگاه فرد را برای یافتن منبع مشکلاتی که در حال حاضر دارد کاوش می‌کنند. روانکاوها معمولا تعداد دفعات بیشتری با مراجعان خود ملاقات می‌کنند؛ یعنی به‌جای اینکه هفته‌ای یک بار بیمار را ویزیت کنند، ترجیح می‌دهند معمولا هفته‌ای سه تا پنج بار جلسه داشته باشند.

روانکاوی تنها روشی است که با ضمیر ناخودآگاه ما کار می‌کند و انگیزه‌ها و سازوکارهای دفاعیِ خارج از آگاهی ما را که باعث می‌شوند الگوهای آسیب‌زننده را تکرار کنیم شناسایی می‌کند. کوچینگ (Couching)، تداعی آزاد (Free Association)، تجزیه‌وتحلیل رؤیا و انتقال (به‌معنای انتقال احساسات بیمار به روانکاو است) همگی از اصول انحصاری روانکاوی‌اند که در رشته‌های دیگر وجود ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *