بلاگ, بهداشت و سلامتی

کاهش استرس با تمرینات تنفسی

معرفی پنج تمرین تنفسی طلایی برای کاهش استرس

استرس و فشارهای عصبی نه تنها ممکن است باعث اختلالات روحی و روانی در شما شود، بلکه بسیاری از بیماری های خاص و لاعلاجی چون ام اس را ایجاد می کند.
در این مقال برآن هستیم که به معرفی تمرینات ساده تنفسی جهت کاهش استرس بپردازیم:

اول : ریموت کنترل زمانی که استرس زیادی دارید، سعی کنید ابتدا یک نفس عمیق بکشید، بعد از آن به مدت چند دقیقه سعی کنید که از عدد ۱۰ به صورت معکوس بشمارید. این عمل باعث می-شود که لحظاتی از دغدغه های ذهنی آسوده شوید. نفس عمیق کشیدن نیز باعث می شود که اکسیژن بیشتری به مغز و قلب شما برسد و باعث آرامش روحی شما خواهد شد.

دوم : یکی دیگر از تمرینات تنفسی مفید برای کاهش دادن استرس این است که ابتدا با بینی نفس عمیق بکشید، بعد از چند ثانیه مکث، آن را آرام آرام در طی چند باز دم از راه دهان بیرون دهید.

در بسیاری از روش های درمانی نیز از تکنیک تنفسی برای کاهش استرس استفاده می‌شود.

این تمرین نیز یک ورزش تنفسی است که تاثیر زیادی در آرامش روحی و کاهش استرس شما خواهد داشت. این روش بسیار پرکاربرد و مفید است و در هر محیطی امکان انجام آن وجود دارد.

سوم : از دیگر تمرینات تنفسی جهت کاهش استرس، کشیدن نفس عمیق در فضای باز و پر اکسیژنی چون پارک است. ممکن است دربرخی مواقع استرس شما بیش از حد نورمال باشد، بهتر است فضای استرس زا را ترک کنید و ترجیحا به فضای باز و محیط هایی که عمل فتوسنتز انجام می شود بروید.

سعی کنید نفس های عمیق و طولانی بکشید یا مدت انجام دادن دم را افزایش دهید، و با سرعت بیشتری بازدم را انجام دهید. سعی کنید این عمل را چندین بار انجام دهید. بسیار باعث آرامش روحی شما خواهد شود و تا حدودی تپش قلب را کم خواهد کرد.

با بروز استرس تعادل بدن برهم خورده و فرد دچار تنش می شود، پس با یکسان کردن مدت زمان دم و بازدم می توان آرامش را به بدن بازگرداند.

چهارم : یکی دیگر از تمرینات تنفسی رایج برای ایجاد ریلکسیشن و یا حتی یوگا این است که ضمن انجام نفس عمیق سعی کنید که بدن خود را رها کنید. این تمرین بیشتر برای مواقعی کاربرد دارد که فضای آزاد و آرامی در اختیار شما باشد. اگر بتوانید کاملا درازکشیده باشید بهتر است. دراین حین اصلا به هیچ موضوعی فکر نکنید.
تصور کنید روی آب یا یک محیط نرم و آرام درازکشیده اید. گاهی تمام نیرو و تمرکز خود را در پاها جمع کنید. و درحین تمرکز دم و بازدم را انجام دهید. گاهی تمام نیروی خود را در شکم، دست ها، سر و… جمع کنید.
داشتن دم یا تنفس های عمیق باعث باز شدن شش ها و کاهش استرس و تپش قلب شما می شود. ترجیحا یک موسیقی بی کلام از صدای آواز پرندگان، صدای باران یا آب جاری گوش دهید. در ضمن گوش دادن به موسیقی، دم و باز دم عمیق را انجام دهید. سعی کنید حداقل سه بار دم و بازدم داشته باشید.

پنجم تنفس یکسان، شکمی و متناوب : روش کاهش استرس از طریق تنفس شکمی به این صورت است که باید یک دست روی قلب و دست دیگر روی شکم قرار گیرد و عمل دم به وسیله بینی انجام شود. دم و بازدم را انجام دهید که شش ها به اندازه کافی اکسیژن دریافت کنند.
روش تنفس یکسان نیز تمرین برای داشتن تنفس یکسان است. این تمرین باعث تعادل و آرامش روحی شما خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *