بلاگ, رژیم و تغذیه

تاثیر انواع اسموتی بر عملکرد و سلامت بدن چیست؟ 

هر چقدر در لغتنامه‌ها و اینترنت به دنبال یافتن معنی یا معادل فارسی برای اسموتی گشتم، به نتیجه خاصی نرسیدم ولی به هر حال اکثر منابع این تعریف را ارائه دادند که اسموتی نوعی نوشیدنی است و از مخلوط کردن میوه‌ای تازه که نیمی از بافت خود را حفظ کرده است به علاوه سایر افزودنی‌ها مانند شکر، وانیل کاکائو و … تهیه می‌شود.
ولی به نظر من و البته با توجه به منابع انگلیسی و پرسش از متخصصان تغذیه باید بگویم که تعریف بالا با این که رایج‌ترین تعریف از اسموتی است اما برای رساندن مفهوم اصلی آن بسیار ناتوان است. زیرا اسموتی در زبان انگلیسی شامل طیف گسترده‌تری از خوراکی‌ها می‌شود. مثلا از برخی از ویتامینه‌ها و معجون‌ها گرفته تا نوشیدنی‌های مانند آنچه در ایران به عنوان فالوده یا آب طالبی نام برده می‌شود و شاید بتوان هندوانه‌ای که له شده است را هم اسموتی نامید.
اسموتی به دلیل دامنه گستردهٔ آن، پوشش‌دهنده سلیقه‌های بسیاری است و طعم‌ها و مزه‌های زیادی را شامل شود.
مثلا بسیاری از ما نمی‌توانیم اسموتی‌ای را که ترکیبی از پیاز یا لبو، کرفس و هلو است، تحمل کنیم. ولی همین ترکیب در کشوری دیگر معمولی به حساب می‌آید.
وسعت دامنه این خوراکی تا آنجا می‌رسد که هریک از ما می‌توانیم اسموتی خاص خودمان را داشته باشیم.
از نام و مزه اسموتی گذشته این خوراکی می‌تواند نقش مفیدی در تغذیه سلامت ما داشته باشد. چه بسیار افراد خام گیاه‌خواری که اسموتی‌ها را به عنوان وعده غذایی کامل استفاده می‌کنند. همچنین اسموتی می‌تواند نقش بسیار مفیدی در رژیم غذایی کودکان، خانم‌های باردار، ورزشکاران، بیماران، افراد کهنسال و سایرین ایفا کند.
متخصصین علوم تغذیه بر این باور هستند که اسموتی‌ها به دلیل این که تفالهٔ دورریزی از خود باقی نمی‌گذارند، نسبت به آبمیوه‌ها و سایر نوشیدنی‌ها از فیبر بیشتری برخوردار هستند. ضمن این که در بسیاری از موارد نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه‌ها و انواع شیر به عنوان یکی از ترکیبات اسموتی به کار می‌رود.
یکی از بزرگترین مزایای اسموتی این است که می‌توانیم سبزیجاتی مانند کرفس، نعنا، جعفری، ریحان و … را به آن اضافه کرد. علاوه بر این می توانید لبنیاتی مانند انواع شیر، خانه و ماست را در تهیه اسموتی استفاده کنید. استفاده از مغزها و دانه‌ها از قبیل گردو، بادام، فندق، کنجد و … و نیز در تهیه اسموتی رایج است.
کاربرد جوی دوسر و انواع جوانه‌ها از دیگر نکات مثبت اسموتی است. ضمن آن که در مواردی که می‌خواهیم طعم اسموتی بهتر شود می‌توانیم از طعم‌دهنده‌های مانند شکر، نمک، قهوه، کاکائو و ادویه‌هایی مانند دارچین، زعفران، هل و … استفاده کنیم.
بهترین وسیله‌ها برای تهیه اسموتی، آبمیوه‌گیری، مخلوط‌کن و غذاساز‌های حرفه‌ای هستند. در عین حال که با یک مخلوط‌کن و آبمیوه‌گیری ساده می‌شود هم به نتیجه خوبی رسید.

نکته‌های اصولی برای تهیه اسموتی

در نگاه اول تهیه اسموتی نیاز به آموزش خاصی ندارد و تصور می‌کنیم تمام مواد را داخل مخلوط‌‌کن یا آبمیوه‌گیری می‌ریزیم ولی این تصور اشتباه است مثلاً اگر تصمیم به تهیه اسموتی‌ای که شامل خیار، سیب، موز و توت فرنگی می‌شود داریم، نباید همه را به یک اندازه و درون مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیری بریزیم، زیرا خیار نسبت به موز آب بیشتر و بافت سفت‌تری دارد.
روش درست تهیه این اسموتی این است که خیار و سیب را درون آبمیوه‌گیری بریزیم و موز و توت فرنگی را درون مخلوط‌کن بعد از مخلوط کردن، توت فرنگی، موز، آب خیار و سیب را به آن اضافه کنیم.

در ادامه این مقاله به معرفی چند اسموتی و خواص آن‌ها می‌پردازیم:

اسموتی چای سبز

انواع اسموتی ها با خواص زیاد برای سلامتی

 در این اسموتی از یک فنجان چای سبز دم‌شده، نصف فنجان نعنای تازه خردشده، ۸ تکه یخ، یک فنجان ماست، پوست لیموی رنده‌شده به مقدار ۲ عدد، یک چهارم فنجان آب لیموی تازه، یک فنجان ماست و یک قاشق چای‌خوری عسل استفاده می‌کنیم.
توجه داشته باشید که در این اسموتی از موادی استفاده شده است که برای شادابی و سلامت پوست بدن بسیار مفید است؛ چرا که چای سبز و عسل از بین برنده باکتری‌ها هستند. به همین دلیل باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها و کند شدن فرایند پیری می‌شوند. لیمو نیز باعث روشن شدن و سفیدی پوست می‌شود. اسموتی سیب و کیوی نیز تأثیر بسیار خوبی بر پوست دارد و لکه‌های قهوه‌ای ناشی از نور آفتاب را ازبین می‌برد.

اسموتی سیب دارچینی

انواع اسموتی ها با خواص زیاد برای سلامتی

برای تهیه این اسموتی به دو عدد سیب و یک عدد موز، یک دوم پیمانه ماست، یک دوم پیمانه شیر، یک قاشق غذاخوری پودر دارچین، یک چهارم پیمانه بادام نیاز داریم.
این اسموتی بسیار مقوی و انرژی‌زا است و برای کودکان و بیماران و افراد مسن مفید است.

اسموتی آناناس ژله‌ای (استخوان)

انواع اسموتی ها با خواص زیاد برای سلامتی

برای تهیه این اسموتی به یک چهارم آناناس، یک عدد هویج، یک دوم فنجان ژله، یک دوم فنجان خام، یک قاشق چای‌خوری عسل، یک دوم ساقه کرفس و شش تکه یخ نیاز داریم.
دلیل اینکه این نام (استخوان) روی این اسموتی گذاشته شده است این است که در تهیه آن از آناناس، ژله، خامه و هویج استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که ژله از استخوان تهیه می‌شود و همچنین ترکیب خامه و هویج نیز باعث جذب ویتامین D هویج می‌شود که برای استخوان‌ها مفید است. همچنین استفاده از آناناس هم برای استخوان‌سازی بسیار خوب است.

 اسموتی کرفس و انبه

انواع اسموتی ها با خواص زیاد برای سلامتی

مواد لازم برای تهیه این اسموتی شامل: دو عدد ساقه کرفس، یک دوم انبه، یک دوم خیار، یک دوم فنجان چغندر قند (لبو(، شش عدد یخ، دو قاشق غذاخوری شیره خرما یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی می‌شود.
این اسموتی بسیار خوش‌طعم و مقوی به خاطر وجود چغندر در مواد اولیه آن از املاح و مواد معدنی زیادی برخوردار است. ضمن این که استفاده از کرفس و خیار آن را برای دستگاه گوارش سودمند می‌کند همچنین خرما و بادام زمینی نیز سرشار از ویتامین هستند.
سایر اسموتی‌هایی که برای عملکرد بدن و سلامت پوست بسیار مفید هستند شامل موارد زیر می‌شود:
اسموتی گلابی و نارگیل
اسموتی مخلوط تو‌ت‌ها
اسموتی سیب زمینی شیرین
اسموتی نعنا و لیمو شیرین
اسموتی پرتقال کامل (ژاپنی)
اسموتی شیر پسته

در پایان امیدوارم با تهیه هر یک از این اسموتی‌ها خودتان را به یک وعده سلامتی و نشاط مهمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *