بلاگ

ماساژ در دوران کرونا

ماساژ در دوران کرونا

آیا ماساژ و درمان‌های طب سوزنی در طول دوره شیوع COVID-19  بی خطر هستند؟

متخصصان می‌گویند در صورت رعایت برخی دستورالعمل‌ها، انجام ماساژ یا درمان طب سوزنی در حال حاضر که دوره شیوع ویروس خطرناک کرونا است می‌تواند بی ‌‌خطر باشد. متخصصان از مردم می‌خواهند حتما قبل از مراجعه به مراکز ماساژ و درمان طب سوزنی از رعایت بهداشت در این مکان‌ها مطمئن شوند و به مراکزی مراجعه کنند که توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته‌اند، تجهیزات و وسایل را به صورت مداوم تمیز و ضدعفونی می‌کنند همچنین از تهویه مناسب استفاده می‌کنند و گردش هوای کافی در اتاق‌ها وجود دارد. همچنین به افراد توصیه می‌شود که اگر درمان طب سوزنی و ماساژ برای آن‌ها ضروری نیست، لزومی ندارد که در این دوران خطرناک به این مراکز مراجعه کنند.

مقامات بهداشتی به مردم توصیه می‌کنند که در طول بیماری همه گیر COVID-19 حداقل ۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند، اما رعایت این فاصله برای انجام خدماتی مانند ماساژ و طب سوزنی دشوار است. بنابراین، آیا باید نوبت ماساژ و یا طب سوزنی خود را لغو کنید؟ کارشناسان می‌گویند پاسخ این پرسش بسیار پیچیده است. رعایت فاصله اجتماعی یا جسمی در حین انجام ماساژ و طب سوزنی واقعا امکان پذیر نیست. اگر شیوع کرونا در شهر و محل زندگی شما کم باشد و اقدامات احتیاطی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به شکل مناسب انجام شود، این خدمات می‌توانند به صورت نسبتا ایمن ارائه شوند. گفته می‌شود، اگر شیوع COVID-19  به صورت محلی زیاد باشد، بهتر است صبر کنید تا تعداد مواردی که مبتلا شده‌اند کاهش یابد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گویند ویروسی که باعث ایجاد COVID-19 می شود، عمدتاً از طریق تماس بین فرد با افراد دیگر منتقل می‌شود. این انتقال می‌تواند در میان افرادی که در تماس نزدیک با یکدیگر هستند رخ بدهد و از طریق قطراتی که حین سرفه، عطسه یا صحبت منتشر می‌شوند انتقال پیدا کند. از آنجا که کووید۱۹ یک ویروس جدید است، اطلاعات مربوط به انتشار آن در سطوح محدود است. اما گفته می‌شود که امکان انتقال این ویروس از طریق میز ماساژ ضد عفونی نشده وجود دارد.

اگر کسی که به COVID-19 مبتلا شده و یک یا دو ساعت قبل از ماساژ شما از میز ماساژ استفاده کرده باشد و قطرات تنفسی‌اش بر روی میز ماساژ و محیط باقی مانده باشد، اگر میز تمیز و ضدعفونی نشود، می‌تواند باعث انتقال بیماری به شما شود. همان‌طور که گفته شد، دستورالعمل های بهداشت عمومی توصیه می‌کنند که اگر به مراکز ماساژ درمانی و طب سوزنی مراجعه می‌کنید از ضد عفونی شدن سطوح حتما مطمئن شوید.

ماساژ در دوران کرونا

دکتر سوکیم متخصص طب سوزنی در کالیفرنیا است. وی می‌گوید خطرات مرتبط با دریافت خدماتی مانند طب سوزنی و ماساژ در طی شیوع همه گیری کرونا می‌تواند به محیطی که در آن ویروس منتشر می‌شود وابسته باشد. به عنوان مثال، اگر یک اتاق بسیار کوچک با گردش هوای بسیار ضعیف است و جریان هوا واقعاً خوب نیست  و مردم ماسک ندارند قطعا خطر بیشتر خواهد بود؛ به خصوص اگر بیمار وقت زیادی را در اتاق می‌گذراند و وقت کافی برای تهویه هوای اتاق در این بین وجود ندارد. وی می‌گوید پزشکان باید ارائه خدمات در هوای آزاد و خارج از محیط بسته را در نظر بگیرند و در صورتی که این امکان فراهم نباشد، اقدامات احتیاطی اضافی را برای محیط بسته و داخلی انجام دهند.

اگر به هر دلیلی ارائه خدمات باید در محیط بسته انجام شود، حالت ایده‌آل این است که از اتاقی که دارای پنجره و تهویه مناسب است استفاده شود و تا حد امکان پنجره‌ها باز باشند و تهویه روشن باشد. بعد از هر فرد تمامی سطوح کاملا تمیز و ضد عفونی شوند و بین پذیرش بیماران حداقل ۱۵ دقیقه فاصله باشد تا هوای اتاق کامل خارج شده و هوای تمیز جایگزین شود.

 

میزان خطر

 متخصصان می‌گویند هنگام تصمیم گیری در مورد حضور در مکان‌هایی مانند مراکز ماساژ یا طب سوزنی، افراد باید میزان خطر و مزایای حضور در این مکان‌ها را بررسی کنند و اگر تردید دارند می‌توانند از پزشک و ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه خود راهنمایی بخواهند. افرادی که به دنبال این خدمات هستند باید خطرات و مزایا را با پزشک اصلی خود در میان بگذارند و براساس توصیه پزشک خود، شرایط فردی و شرایط جامعه و محیط زندگی خود تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنند. متخصصان می‌گویند نشان دادن میزان خطر ابتلا در مکان‌های مختلف با اعداد و ارقام دشوار است و نمی‌توان میزان خطر را به صورت کمی بیان کرد، بنابراین هر کسی که با یک سیستم ایمنی به خطر افتاده و ضعیف دارد یا با این افراد زندگی می‌کند باید از شرایطی که احتمال قرار گرفتن در معرض COVID-19  را افزایش می دهد، اجتناب کند. به عنوان مثال کسانی که به بیماری‌های دیابت و آسم مبتلا هستند یا در معرض شیمی درمانی قرار می‌گیرند بیش از سایرین باید مراقب باشند.

ماساژ در دوران کرونا

دکتر تیموتی اف بروور، متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، می‌گوید اگر مطمئن نیستید که به ماساژ یا درمان طب سوزنی نیاز دارید، بهتر است درمان خود را به تعویق بیندازید. وی همچنین گفت اگر میزان شیوع و انتقال بیماری کرونا در جامعه شما بالا است و در صورتی که ماساژ و درمان طب سوزنی برای شما ضروری نیست، باید نوبت درمان خود را به تاخیر بیندازید تا زمانی که مزایای آن برای شما بیشتر از خطراتش باشد.

این یک مسئله خطر در برابر سود است. آیا فرد فکر می‌کند سود بالقوه ارزش خطر احتمالی را دارد یا خیر؟ به طور کلی، توصیه می‌شود فعلا این نوع فعالیت‌ها به تعویق بیفتد، اما برخی از افراد ممکن است معتقد باشند که مزایای ماساژ و طب سوزنی در برابر خطر احتمالی ابتلا به کرونا ارجحیت دارد. پزشکان توصیه می‌کنند اگر مراجعه به مراکز ماساژ درمانی برای شما ضروری نیست و فقط برای رفع تنش‌ها و خستگی به این مراکز مراجعه می‌کنید، در شرایط فعلی از این خدمات چشم پوشی کنید. اما ماساژ و طب سوزنی برای برخی از بیماران می‌تواند جز خدمات اساسی باشد و این افراد ناچارند که این ریسک را بپذیرند و به این مراکز مراجعه کنند. برای مثال ما بسیاری از بیماران سرطانی را می‌بینیم که درد زیادی دارند و به شدت رنج می برند. استثنائات خاصی به ویژه برای تسکین درد، باید وجود داشته باشد. افرادی که درد را تجربه می‌کنند، احتمالاً حضور در مراکز ماساژ و طب سوزنی سود بیشتری برای آن‌ها دارد، بنابراین ممکن است مایل باشند سطح بالاتری از خطر را نسبت به شخصی که سود کمتری دریافت می‌کند بپذیرند.

 

چگونه از خود محافظت کنیم؟

در صورتی که به طب سوزنی، ماساژ یا خدمات مشابه در طی دوران همه گیری کووید۱۹ نیاز دارید، تا حدودی می‌توانید از خود محافظت کنید تا خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهید. شما حتما باید از حداقل یک ماسک سه لایه استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که درمانگر شما نیز از ماسک استفاده می‌کند و سایر افراد حاضر در محل نیز ملزم به داشتن ماسک هستند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد مراکزی را انتخاب کنید که در فضای باز خدمات ارائه می‌دهند یا حداقل جلسه ماساژ یا طب سوزنی شما در یک اتاق دارای پنجره و تهویه مناسب انجام می‌شود.

از درمانگر خود در مورد میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حتما سوال کنید. سطوح چند بار تمیز و ضد عفونی می شوند؟ اگر این خدمات در داخل فضای بسته انجام می‌شوند، فاصله بین پذیرش بیماران مختلف چقدر است؟ بعد از خروج از محل و بازگشت به خانه حتما لباس‌های خود را تعویض کرده و آن‌ها را کاملا ضدعفونی کنید. بهتر است یک دوش آب گرم نیز بگیرید تا اگر اثری از ویروس بر روی بدن شما مانده است از بین برود.

مطالب مرتبط

یک نظر برای “ماساژ در دوران کرونا

  1. pymanjanfshan@gmail.com گفت:

    با سلام به نظرم مشاغل بسیار زیادی وجود دارند که احتمال انتقال بیماری و انتشار بیشتر ویروس نسبت به شغل ماساژ رو دارند
    ولی کن شغل ماساژ ممنوع شده و ادمایی مثل من بعد از سالها تلاش و تجربه عشق و علاقشون رو کامل کنار گذاشتن
    من دوساله مسافر کشی می کنم
    چون زندگیم خرج داره
    ایا تاکسی تلفنی شدن خطر نداره؟
    من دوبار دچار کوید۱۹شدم
    مسعولین زورشون به ماساژ رسیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *