بلاگ

آشنایی با غذاهای چینی در شانگهای

آشنایی با غذاهای چینی در شانگهای

همه‌ی ما یک چیزهایی در مورد خاص بودن غذاهای چینی شنیده‌ایم! در حقیقت، فرهنگ و نوع زندگی ساکنان چین باعث تنوع در تغذیه‌ی آنان شده است. استفاده از انواع حیوانات، گیاهان و ادویه‌های عجیب و غریب نیز تنوع غذای چینی را دوچندان کرده است.

همان‌طور که می‌دانید، شانگهای یکی از شهرهای بزرگ چین است که از نظر اقتصادی و تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل، غذاهای مورد استفاده در این شهر نیز بسیار منحصربفرد است. حال اگر می‌خواهید با غذاهای چینی مخصوص شهر شانگهای بیشتر آشنا شوید، در ادامه‌ی مقاله همراه ما باشید…

ویژگی اصلی غذاهای چینی

کشور چین از نظر جغرافیایی بسیار پهناور است و اقوام و گروه‌های زیادی را در خود جای داده است. به همین دلیل، نمی‌توان یک دستور غذای یکسان را در سرتاسر این کشور پیدا کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید غذاهای چینی طبخ شده در شمال این کشور تفاوت فراوانی با غذاهای جنوب چین دارد.

با این حال، کارشناسان تغذیه با بررسی الگوهای مختلف به چند ویژگی مهم دست یافته‌اند که در تمامی غذاهای چینی رعایت می‌شود؛ برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • در همه‌ی غذاهای چینی از گیاهان و سبزیجات نیز استفاده می‌شود.
  •  ادویه‌های تند جایگاه ویژه‌ای در طبخ غذای چینی دارند.
  •  از تمام بخش‌های بدن حیوانات برای درست کردن غذا استفاده می‌شود.
  • چینی‌ها بیشتر به غذاهای گرم و پخته شده علاقه‌مند هستند.

آشنایی با غذاهای چینی در شانگهای

لیستی از انواع غذاهای چینی در شانگهای

در یک شهر قدیمی مانند شانگهای می‌توان خوراکی‌هایی پیدا کرد که نشان‌دهنده‌ی اصالت و تاریخ امپراطوری چین باشد. از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به شیر سویا، نان سرخ شده و پن کیک اشاره کرد به شیوه‌ی مخصوص چینی‌ها تهیه می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی این خوراکی‌ها، ارزان بودن و فراوان بودن آن‌ها است؛ البته باید اعتراف کرد که در سال‌های اخیر، قیمت این غذاها نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. زیرا به صورت مدرن و با مواد اولیه‌ی مرغوب سرو می‌شوند. برخی از غذاهای چینی موجود در شانگهای عبارتند از:

 ۱- شیر سویای نمکی: تهیه شده از شیر سویا و طعم به یادماندنی

شیر سویای نمکی یکی از غذاهای اصیل چین است که قدمت آن به صدها سال قبل برمی‌گردد. امروزه نیز برای چشیدن این غذا فقط کافی است که به خیابان‌های قدیمی شانگهای رفته و در منوی کافه‌های چوبی به دنبال شیر سویای نمکی باشید.

این غذا بیشتر به عنوان یک میان وعده‌ی بسیار سبک بوده و طعم دلنشینی دارد. از طرفی قیمت یک کاسه از آن حدود ۱۰ یوآن است که برای اکثر چینی‌ها قیمت مناسبی است.

برای سرو کردن شیر سویای نمکی معمولا از جلبک دریایی، نان سرخ شده و میگوی خشک استفاده می‌شود. به همین دلیل، آن را به عنوان وعده اصلی غذایی نیز در نظر می‌گیرند.

آشنایی با غذاهای چینی در شانگهای

۲- باجیابو : تهیه شده از کرپ فرانسوی و تخم مرغ

باجیابو یا Baojoaobu از جمله غذاهای چینی است که به سرعت آماده می‌شود. به همین دلیل، دکه‌های طبخ و فروش آن را می‌توان در اکثر خیابان‌های شانگهای مشاهده کرد. برای درست کردن باجیابو، دستور غذاهای متفاوتی وجود دارد و انواع مختلفی از سبزیجات و گوشت‌ها در آن استفاده می‌شود.

اما مهم‌ترین بخش باجیابو، استفاده از گوشت خرچنگ است! هر چه این خرچنگ‌ها مرغوب‌تر باشند، غذای باکیفیت‌تری نیز حاصل می‌شود. به طوری که حتی ممکن است قیمت آن به ۳۸ یوان نیز برسد.

به منظور تهیه باجیابو ابتدا پوست خرچنگ‌های تازه را کنده و سپس با یک سس مخصوص به نام سس لوبیای شیرین مخلوط می‌کنند. سپس در کنار نان کرپ فرانسوی سرو می‌کنند.

۳- سیفان توآن: تهیه شده از سبزیجات تند و گوشت

سیفان توآن یا Cifantuan یکی از غذاهای چینی است که شباهت زیادی به غذاهای تایلندی دارد. چراکه طعم آن به دلیل استفاده از ادویه‌های تند به طعم غذاهای تایلندی شباهت دارد.

برای تهیه سیفان توآن باید پیاز کوهی، نان سرخ شده، جلبک دریایی، روغن تند، گوشت و تخم مرغ را با هم مخلوط کرد و به صورت رول شده مصرف نمود. وجود سبزیجات تازه به همراه گوشت و تخم مرغ باعث کامل شدن غذا و مقوی بودن آن شده است.

طعم بسیار جذاب سیفان توآن و همچنین مقوی بودن این غذا باعث محبوبیت آن در بین غذاهای چینی شده است. به همین دلیل، در اکثر رستوران‌های شانگهای می‌توان سیفان توآن را امتحان کرد.

آشنایی با غذاهای چینی در شانگهای

۴- نودل گوشت: تهیه شده از نودل و گوشت به سبک آلمانی

همان‌طور که می‌دانید، نودل به یکی از مشهورترین غذاهای جهان تبدیل شده است که در اکثر کشورها مصرف می‌شود. اما آن چیزی که در شانگهای وجود دارد با سایر نودل‌های تهیه شده در کشورهای دیگر کاملا متفاوت است.

استفاده از رشته‌های ماکارونی با قطر زیاد به همراه ادویه‌های تند باعث منحصربفرد شدن این نودل شده است. علاوه بر آن، قرار دادن قطعات گوشت مزه‌دار شده نیز جذابیت‌های غذاهای چینی را دوچندان کرده است.

عطر و طعم نودل گوشت شانگهای آنقدر قوی است که در همان ابتدا متوجه شده و از آن لذت می‌برید!

۵- کلد وانتون : تهیه شده از سس گوشت و کره بادام زمینی

این غذا نیز یکی از خوراکی‌های خیابانی در شانگهای است که طعم متفاوتی نسبت به سایر غذاهای چینی دارد. شاید در ابتدا تصور کنید که ترکیب دو طعم مختلف گوشت و بادام زمینی هیچ جذابیتی ندارد اما فقط کافی است که این غذا را یکبار امتحان کنید تا به غلط بودن این تصور پی ببرید!

به منظور درست کردن این غذا باید ابتدا سس گوشت را به همراه سبزیجات آماده کرد و سپس آن را درون کرپ‌های بادام زمینی پیچید. برای سرو کردن نیز بهتر است با باقیمانده سس گوشت، روی کرپ بادام زمینی را تزئین کرد.

آشنایی با غذاهای چینی در شانگهای

۶- پیراشکی بخارپز شده‌ی شکم پر: تهیه شده از آرد گندم و گوشت استیک گاو

شاید تاکنون پیراشکی‌های مختلفی را امتحان کرده باشید، اما احتمالا پیراشکی بخارپز شده را هرگز ندیده‌اید! پیراشکی بخارپز یکی از غذاهای چینی است که با خوردن آن احساس بسیار خوبی خواهید کرد. چراکه بخارپز شدن باعث لطافت بیشتر آن شده است.

درون این پیراشکی‌ها از انواع گوشت خرچنگ و استیک گاو استفاده می‌شود که کاملا سلیقه‌ای است. همچنین در کنار آن یک سوپ مخصوص نیز سرو می‌شود که حاوی قارچ، گوشت تازه و پودر خرچنگ است.

۷- کیک‌های آردی سرخ شده و شکم پر: تهیه شده از گوشت گوساله و آرد گندم

کیک سرخ شده‌ی شکم پر نیز از جمله غذاهای چینی است که در خیابان‌های شانگهای یافت می‌شود. برای تهیه این کیک‌ها باید از آرد گندم مرغوب استفاده کرد تا لطافت کافی را داشته باشد. همچنین، چینی‌ها با قرار دادن گوشت گوساله درون این کیک‌ها، آن را به یک غذای اصلی تبدیل کرده‌اند که قیمت مناسبی نیز دارد.

آبدار بودن، لطافت کیک و همچنین عطر ادویه‌های آن باعث محبوبیت این غذا در بین گردشگران نیز شده است. به طوری‌که صف خرید این غذا را می‌توان در اکثر خیابان‌های شانگهای مشاهده کرد.

آشنایی با غذاهای چینی در شانگهای

۸- نان سرخ شده به سبک فرانسوی

از ارزان‌ترین غذاهای چینی می‌توان به نان سرخ شده اشاره کرد که قیمت آن به طور تقریبی ۲ یوآن است. چینی‌ها برای تهیه این نان از روش فرانسوی‌ها الگوبرداری کرده و قطعات نان را در روغن سرخ می‌کنند. سپس با پودینگ سویا و شیر سویا آن را مزه‌دار می‌کنند.

لازم به ذکر است که بافت خارجی نان بسیار ترد بوده و بافت داخلی آن بسیار نرم است. به همین دلیل، تجربه کردن آن می‌تواند احساس خوبی برایتان داشته باشد.

سخن پایانی….

منحصربفرد بودن و متفاوت بودن غذاهای چینی باعث محبوبیت آن‌ها در بین مردم شده است. البته این خاص بودن موجب شده است که برخی از افراد نیز تمایلی به امتحان کردن غذاهای چینی نداشته باشند.

اما فرهنگ غذایی چین در استفاده از سبزیجات تازه، ادویه‌های متنوع و گوشت حیوانات مختلف باعث به وجود آمدن غذاهای خوشمزه‌ای شده است. از جمله غذاهای چینی پرطرفدار در شانگهای می‌توان به شیر سویای نمکی، باجیابو، سیفان توآن، انواع نودل و همچنین پیراشکی‌های شکم پر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *