بلاگ, دانستنی ها

THINKPAD: فراتر از جعبه

یوکوهاما، ژاپن – طراحی ThinkPad با ایده ی بنتو جعبه شکل، مربوط به تومویوکی تاکاهاشی، طراح و مدیر آزمایش کاربری تحت واحد کسب وکار نوت بوک توسعه یافته از لنووی ژاپن شروع شد. او یکی از اعضای اصلی گروه بود که روی طراحی ماهیت ThinkPad پیشگان کار میکردند زمانی که کامپیوتر آیکانیک ساخته شد.

اولین لپ تاپ ThinkPad شبیه یک جعبه سلولزی قدیمی بود: ساده بود اما «جعبه سیاه» ظریفی همراه با بسیاری از چیزهای خوب در داخلش بود. پس، بنا به گفته تاکاهاشی در یک نشست جهانی در لابراتوارهای یاماتو در یوکوهاما درژاپن، «این از احتی ارگونومیکی و منطقی سرد برخوردار است»

بیست سال بعد از آن، گروه ThinkPad، که از IBM به لنوو منتقل شده بودند، در برخی از ویژگی های ThinkPad در پاسخ به فرایندهای بازاری بدون از دست دادن مسیر شناسه طراحی هسته تجدید نظر کردند.

آریسما نایتو که به اذعان همه پدر ThinkPad است می گوید: این همه چیز درباره «محافظت و حمله» ست.

نام تجاری دارای وفاداری بسیار زیاد مشتری است که طراحی جعبه سیاه را دوست دارد، که این همه چیز درباره بهرهوری کسب وکار است.

با اینحال گروه ThinkPad اکنون و بعدا هم طراحی را نو می کنند. این روزها، ظاهر سیاه جعبه مانند ، هنوز هم به همان شکل طراحی اولیه است، ولی سازندگان بر شکل لبه تاکید دارند تا اینکه کامپیوتر نازکتر دیده شود. علاوه بر این منحنی های زیادی در سطح وجود دارد، و طراحان به تازگی کلیدهای شکلک دار را طراحی نموداند که در تقابل با کلیدهای مربع شکل است که «forgivness zone» را در طول تایپ کردن بدون بزرگ کردن صفحه کلید گسترش می دهد.

طراحی ThinkPad با ایده ی بنتو

حتی نقطه شیار مرکزی – حسگر کنترلر الهام گرفته از پنجه گربه که به کاربران این امکان را می دهد که حرکات مکان نمای سریع را بدون این که نیازی به بلند کردن دست از صفحه کلید باشد به کار بگیرند- نیز تغییراتی کرده است. وی گفت «برخی از مشتریان عاشق ThinkPad هستند چون این به عنوان یک آیتم مصرف کننده طراحی نشده است اما برخی چیزها جهت دستیابی به موفقیت به آنها کمک می کند. بنابراین تعادل را در ذهن حفظ نمودیم».

نایتو اظهار می کند که: برای پنجمین و آخرین نسل ThinkPadها، X1 Carbon «رفرش» را با تکان سر کوچکی به سمت سلایق مشتریان شنان می دهد. این نازک است و بسیار سبک وزن و همچنین روکش فیبر کربن مناسبی دارد، اما در لبه ها گردی دیده می شود و روکش نرم برای تماس با سطح صفحه که موجب می شود مشتریان در زمان حفظ و استفاده لذت ببرند.

در فیلیپین، تلفن همراه لنوو دست به ساخت و انتشار گوشی های اندرویدی کرد تا بتواند سهم و منفعتی از بازار پررونق گوشی-های هوشمند به دست آورد. با وجود ارتباط لنوو با ThinkPad و همچنین PC، لیو اظهار می¬کند که، این مزیت محسوب میشود چرا که ThinkPad یک برند تجاری قابل اعتماد است.

مشتریان می توانند از الان هدایای «تغییر در بازی» از جانب ThinkPad به PC را متصور بشوند، این موضوع را معاون رئیس لنوو در بازاریابی (بازارهای در حال ظهور) اقای هووی لائو اظهار می کند، هم چنان که شرکت خودش نیز به مطالعه رفتار مشتریان و فرایندهای بازار می پردازد.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته ی Sino، با توجه به رویکردی که گوشی هوشمند و تلفن ادغام یافته در پیش گرفته است ادعا بر این است که لنوو مشارکت عظیمی در بازار رقابتی تلفن های همراه در چین دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *