بلاگ, رژیم و تغذیه

غذاهایی که پس از اسپا می‌توان استفاده کرد

اختصاصی مجله اسپا:

تمایل انسان‌ها برای داشتن عمری طولانی و بهره‌مندی از بدن و جسمی سالم از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که از دیرباز و حتی می‌توان گفت از همان آغاز خلقت آن وجود داشته و ذهن و فکر اشرف مخلوقات را درگیر خود ساخته است. امروزه با پیشرفت علم و ورودی تکنولوژی در زندگی انسان‌ها، تا حدودی توانسته است آروزی دیرینه‌ی بشر را که همواره داشتن بدنی سالم و عمری طولانی است، فراهم سازد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به ورزش آن هم از نوع مدرن اشاره کرد.
اسپا یکی از این راهکارهای علمی است که اتفاقا در سراسر جهان از طرفداران بسیاری برخوردار بوده و روزبه‌روز بر تعداد علاقه‌مندان به آن افزوده می‌شود.
در واقع اسپا از نام شهری در کشور بلژیک گرفته شده است و به معنای مکانی است که مراجعه‌کنندگان حمامی درمانی را با استفاده از آب معدنی یا آب دریا تجربه می‌کنند. همچنین هنگام استفاده از اسپا امکاناتی همچون ماساژ به افراد ارائه می‌شود که برای محافظت از پوست و بدن بسیار مفید و کارساز است. امروزه سه نوع اسپا مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به اسپای روزانه (Day spa)، اسپای سلامتی/اقامتی (Health/ destination spa) و اسپای هتل/ویلایی (Resort/ hotel spa) اشاره کرد.
اما آنچه که در اسپا مورد اهمیت قرار می‌گیرد، خوراکی‌ها و غذاهایی است که قبل و بعد از اسپا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ به بیانی ساده‌تر بایدها و نبایدهای غذایی که هر فردی هنگام استفاده از اسپا بهتر است به آن‌ها توجه کند، اهمیت ویژه‌ای دارد.
همانگونه که می‌دانید، اسپا وضعیتی است که فرد آرامشی جسمی و روحی را در یک حمام درمانی از آب گرم یا آب دریا تجربه می‌کند. بد نیست بدانید که در وجود اکثر ما انسان‌ها فرهنگ یا خصیصه‌ای به عنوان «فرار کردن یا جنگیدن»، وجود دارد که درواقع بخش غریزی از سیستم عصبی بدن ما به نام سیستم عصبی سمپاتیک (SNS)، است. دانشمندان و محققان براین عقیده هستند که هر نوع تغییری که در محیط زندگی انسان‌ها رخ دهد، بدن شروع به ترشح آدرنالین می‌کند تا عضلات خود را برای مبارزه کردن با تغییر ایجاد شده یا فرار کردن از آن تغییر، آماده سازد.
حال اینکه ما در حالت عادی در زندگی خود مدام در معرض استرس و گاهی اوقات در معرض وحشت و نگرانی فوق‌العاده قرار می‌گیریم. این در حالی است که اگر به سراغ استفاده از اسپا رفته و مدتی را در دراز کشیدن یا قرار گرفتن در محیطی که آرامش را برای روح و جسم ما ایجاد کند، بگذرانیم، در این مواقع سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال خواهد شد که به حالت «استراحت و هضم»، شناخته می‌شود.
در این زمان انرژی ذخیره شده در بدن به سمت سیستم گوارشی هدایت شده تا مواد مغذی را استخراج کند. درست موادی که بدن برای زنده ماندن به آن‌ها نیازمند است. حال اگر شما پیش از این حمام درمانی یا اسپا چیزی میل نکرده باشید، قطعا صدای غار و غور شکم خود را هنگام اسپا خواهید شنید و تنها نیمی از خدمات درمانی را دریافت می‌کنید!
بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که حتما از میوه‌ها یا خوراکی‌های مختصر استفاده کنید. حال اینکه این خوراکی‌ها چه چیزهایی می‌تواند باشد، سوالی است بسیار مهم که دانستن پاسخ آن بسیار ارزشمند خواهد بود.
خوشبختانه غذاهای اسپا از ریتم یا رپ خوب و مناسبی برخوردار است و با توجه به اینکه تاکید اسپا به داشتن زندگی سالم است، تصور مصرف خوراکی‌هایی همچون هویج، برگ کاسنی، آب میوه‌ها و سبزیجات هنگام استفاده از اسپا امری بدیهی خواهد بود؛ این در حالی است که این تصور درست نیست و غذاهای اسپا علیرغم تصوری که دیگران دارند، می‌تواند بی‌مزه، بخارپز، بدون ادویه و خام و … نباشد.

غذاهای مناسب برای پس از اسپا

البته نباید از این نکته غافل شد که در مراکز اسپایی که در سراسر جهان دایر است، خوراکی‌ها و غذاهای اسپا که به مشتریان عرضه می‌شود با توجه به فصول مختلف سال متفاوت است و بسته به فصلی که در آن از اسپا استفاده می‌شود، تغییر خواهد کرد تا غذاهایی تازه و تهیه شده با مواد غذایی مختص همان فصل سرو شود.
در ادامه غذاها و مواد اولیه‌‌ای را که توسط «الکس شینوپ» (Alex Schnoop)، سرآشپز مشهور «کافه گلدن دور» از (Golden Door Spa)، از مشهورترین کافه‌های اسپا در آریزونا، برای مشتریان تهیه و سرو می‌شود، معرفی می‌کنیم.
او غذاهایی خوشمزه را تهیه کرده و معمولا در کنار انواع آجیل، تنقلات و توت‌های لذیذ، تنوعی از سوپ‌ها، سه یا چهار مدل سالاد، یک نوع رول خوشمزه، یک مدل پیتزا، دو تا سه مدل غذای اصلی در کنار میوه‌های تازه و خوراکی‌های فرعی یا همان مزه‌های مشهور را برای مشتریان خود سرو می‌کند.
البته جالب است بدانید که در تهیه‌ی این غذاهای لذیذ به جای استفاده از مواد اولیه‌ی پرچرب و مضر از مواد اولیه‌ی کم چرب و کم کالری استفاده می‌کند و عملا کالری غذاها پایین است و سلامتی بدن را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.
مثلا از روغن زیتون به جای روغن مایع یا کره استفاده می‌شود.
پنیر پیتزای کم‌چرب جای پنیر پرچرب را می‌گیرد.
پوست مرغ هنگام گریل کردن جدا می‌شود تا بیش از ۱۰۰ کالری از آن را کاهش دهد.
به جای استفاده از سس‌های پرچرب، از روغن زیتون ساده، سیر، لیمو، گلپر و گیاهان برای طعم‌دهی گوشت و ماهی استفاده می‌شود.
همچنین از ترکیب آب پرتقال، آویشن تازه، روغن زیتون سبک و موسیر یا یک پیاز کوچک، سسی لذیذ و طعم‌دهنده را تهیه کرده و برای طعم‌بخشی به ماهی، گوشت یا مرغ استفاده می‌شود.
به جای سرخ کردن یا برشته کردن مواد پروتئینی از جمله ماهی و مرغ، آن‌ها درون ظرفی از آب حاوی چاشنی‌ و طعم‌دهنده پخته می‌شود؛ با این عمل کالری غذا تا میزان قابل توجهی کاهش یافته ولی ترد بودن و لذیذ بودن آن حفظ می‌شود.
به جای استفاده از سیب‌زمینی سرخ‌شده یا پوره‌ی سیب‌زمینی، از نشاسته‌ی ذرت استفاده می‌شود.
از شیر کم‌چرب و نوشیدنی‌های تهیه شده از گیاهان استفاده می‌شود که علاوه بر به حداقل رساندن کالری، عطر و طعمی دلچسب به غذا داده شود.
گوشت یا حبوبات درون یک قابلمه پخته می‌شود تا علاوه بر کمک کردن به حفظ مواد مغذی، طعمی لذیذ را ایجاد کند. البته نباید فراموش شود که سبزیجات جداگانه تهیه شود و در انتهای پخت به ظرف غذا اضافه شود.
سبزیجات را بخارپز کرده تا پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی و معدنی آن‌ها حفظ شود؛ چرا که طبخ آن‌ها با کره یا روغن، ارزش غذایی سبزیجات را کم می‌کند.
چربی‌ها از غذاهای خانگی کم می‌شود. استفاده از سس تهیه شده با سیب، پوره‌ی آلو، موز له شده، یا ماست می‌تواند سسی لذیذ و ترد کننده را ایجاد کند و چربی مضر غذا را کاهش دهد.
با توجه به مواد غذایی که این سرآشپز معروف برای تهیه‌ی غذاهای خوشمزه‌ی خود استفاده می‌کند، می‌توان غذاهایی همچون جوجه گریل شده‌ی عسلی، ساندویچ بوقلمون سرخ‌شده، نان رول غلات خوشمزه با رویه‌ای از مربای زغال‌اخته، سوپ برنج و مرغ خوشمزه‌ی گریل شده را در منوی غذای این سرآشپز مشاهده کرد.
جالب است بدانید که این کافه یکی از مکان‌هایی است که افراد مشهوری از هالیوود از جمله جولیا رابرتز، جین فوندا و … پس از استفاده از اسپا از غذاهای لذیذ آن استفاده می‌کنند. از دیدگاه وی غذاهای استفاده شده در اسپا باید مغذی، سبک و دوست‌داشتنی و آشنا باشد. وی معتقد است که غذاهای سرو شده پس از اسپا باید کم کالری باشد ولی این به معنای مصرف غذای بی‌مزه و بدون چاشنی نیست بلکه با استفاده‌ی کاملا درست و منطقی از مواد کم‌کالری و کم‌چرب می‌توان غذاهایی خوشمزه و دلچسب را تهیه و پس از اسپا آن‌ها را میل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *