بلاگ, رژیم و تغذیه, سلامتی

نوشیدن آب و لیمو چه خواص و عوارضی دارد؟

خواص آب و لیمو بسیاری زیاد است مخصوصاً اگر نوشیدن آب لیمو در صبح باشد. نوشیدن آب خوب است اما بهتر است به جای نوشیدن آب خالی، برش‌های لیمو ترش را در آن بیندازید و سپس آن را بنوشید. اگر می‌خواهید فواید نوشیدن آب لیمو را بشناسید، ما در این مطلب تمام خواص آبلیمو را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید در ادامه مطالعه بفرمایید.

مهم‌ترین خواص آبلیمو

همانطور که گفته شد خواص لیمو بسیاری زیاد است و همچنان پژوهشگران در حال بررسی خواص بیشتر آب لیمو هستند تا فواید درمانی این نوشیدنی سالم و دلچسب را کشف کنند.

از آب لیمو گرفته تا پوست آن مملو از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، و ترکیباتی است که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند و کمک می‌کنند سالم و شاداب بمانید.

جلوگیری و درمان سنگ کلیه

آب لیمو، حاوی مقادیر بالایی از سیترات است و تحقیقات انسانی زیادی کشف کرده‌اند که نوشیدن آب لیمو می‌تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. افزایش میزان سیترات در ادرار، از پیوستن کلسیم با سایر ترکیبات جلوگیری می‌کند. همچنین سیترات قدرت ادرار را افزایش می‌دهد تا از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند.

کمک به کاهش وزن

لیمو حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که احساس سیری را افزایش می‌دهد و متابولیسم بدن را کمی بالا می‌برد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اگرچه آب لیمو اساسا صاف و رقیق می‌شود تا جایی که مقدار ناچیزی از پکتین باقی می‌ماند حتی یک لیموی کامل در کل ۲ گرم فیبر دارد.

تامین آب بدن

یکی از رازهای سلامتی، نوشیدن آب به مقدار کافی است. به‌طور معمول، باید بین ۲ و نیم تا ۳ و نیم لیتر آب در روز مصرف کنیم. مقداری از این آب همراه با غذا و خوراکی‌ها جذب بدن می‌شود؛ اما بقیه را باید با نوشیدن آب تامین کرد. البته آب خالی چندان خوش‌طعم نبوده و نوشیدنش برای برخی از افراد مطلوب نیست. تصور می‌شود افزودن لیمو به آب، طعم خوبی ایجاد می‌کند و مردم به راحتی آن‌ را می‌نوشند.

به عنوان ماده ادرارآور، سیستم دفع را تصفیه می‌کند

کمک به سلامت معده

مواد اسیدی مانند آب لیمو و سرکه می‌توانند با حفظ حجم اسفنکتر بین مری و معده و بهبود سلامت دیواره معده، رفلاکس اسید و سوزش سر دل را کاهش دهند.

منبع ویتامین C

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان مهم است که دارای هزاران خاصیت مفید برای سلامتی است. از آن‎جا که بدن ما این ویتامین را نمی‌سازد، ویتامین C فقط از طریق خوردن منابع آن تامین می‌شود. ویتامین C می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‎عروقی، سکته مغزی و فشار خون بالا را کاهش دهد. همچنین ویتامین C برای پوست شما مفید است و ایجاد رادیکال‌های آزادی را که باعث پیری می‌شوند، کنترل می‌کند.

ویتامین C حتی ممکن است طول مدت سرماخوردگی را کاهش دهد، اما مطالعات در این مورد متناقض است. اضافه کردن لیمو به آب، کمک می‌کند تا به میزان مورد نیاز بدن، ویتامین C را دریافت کنید.

حفظ سلامت کبد

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌ها است و نقش مهمی در پردازش سموم بدن و سم‌زدایی خون دارد. ویتامین C موجود در آب لیمو ترش به افزایش گلوتامین کمک می‌کند که در فرآیند سم‌زدایی کبد نقش کلیدی دارد. اگر دچار کبد چرب هستید، نوشیدن روزانه آب و آبلیمو می‌تواند به درمان کبد چرب به شما کمک کند.

کمک به کنترل دیابت

همانطور که گفته شده پوست لیمو نیز می‌تواند فوایدی داشته باشد که یکی از آنها کنترل سطح قند خون‌ است. پوست لیمو پتاسیل مهارکنندگی آلدوز از خود نشان می‌دهد.

افزایش متابولیسم

افرادی که ناشتا یک لیوان آب همراه با لیمو می‌نوشند، می‎گویند عمل گوارش در بدن‎شان آسان‌تر انجام می‌شود. هرچند مطالعات جدی در این باره صورت نگرفته است؛ اما به‎طور قطع، نوشیدن آب به‎صورت ناشتا و پس از خواب شبانه برای بدن مفید است. همچنین، از یبوست جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

نوشیدن روزانه‌ی آب لیمو به افزایش مصرف مایعات کمک می‌کند، که از کم‌آبی جلوگیری کرده و به این ترتیب به دفاع در برابر بیماری‌های قلبی کشنده کمک می‌کند.

جوانسازی پوست

آب‌رسانی برای پوست بسیار مهم است؛ بنابراین نوشیدن آب اولین گام برای جوان‌سازی پوست است که منجر به تغییراتی چشم‌گیر در پوست می‌شود. آب‌رسانی نه فقط باعث طراوات پوست می‌شود و آن‌را صاف و درخشان می‌کند، بلکه موجب سم‌زدایی بدن از طریق تعرق نیز می‌شود. همچنین، ویتامین C موجب از بین رفتن چین و چروک‌های پوست شده و به ساخته شدن کلاژن و الاستین کمک می‌کند. نوشیدن لیمو همراه با آب یک راهکار عالی برای حفظ جوانی است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا

آب لیمو سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه و درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا کمک می‌کند. در دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستید برای کوتاه کردن دوره درمان و یا جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها هر روز آب لیمو بنوشید.

یک آنتی اکسیدانی عالی

آب لیمو حاوی ویتامین C و منبع ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است. آب لیمو خواص آنتی اکسیدانی بسیاری دارد که از سلول‌های شما محافظت می‌کند و سلامت متابولیک را بهبود بخشد.

رادیکال های آزاد را خنثی می‌کند

نوشیدن آب و آب به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. لیمو حاوی ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در هدف قرار دادن رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از بیماری‌های ناشی از آن‌ها موثر است.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

آب لیمو سرشار از فلاونوئید است و مصرف فلاونوئیدها ممکن است خطر تومورهای سینه، کولون، ریه، پروستات، و پانکراس را کاهش دهد. یک یا دو لیوان آب لیمو ترش در روز همراه با مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند دفاعی عالی در مقابل سرطان فراهم کند.

از بین بردن بوی بد دهان

لیمو به دلیل خاصیت گندزدایی که دارد می‌تواند موجب از بین رفتن بوی بد دهان که ناشی از خوردن مواد غذایی بدبو، مثل سیر و پیاز است بشود. همچنین، لیمو با تحریک غدد ترشح بزاق، باعث از بین رفتن خشکی دهان می‌شود و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

کمک به درمان سرفه

اگر هنگام نوشیدن آب و آبلیمو کمی عسل نیز به آن اضافه کنید، یک داروی ضدسرفه تهیه کرده‌اید! این محلول همانند دکسترومتورفان عمل می‌کند که می‌تواند سرفه را کاهش و خواب را بهبود دهد.

اما واقعا چنین است؟

رک و پوست کنده بگویم از آنجا که مزایای گفته شده درباره این نوشیدنی فراتر از چیزی است که بتوان باورش کرد، از دو متخصص تغذیه خواستیم به سوالمان در این مورد پاسخ دهند. در ادامه، پاسخ این دو متخصص را درباره اینکه نوشیدنی مورد نظر واقعا دوای همه دردی است یا خیر را خواهید خواند.
بر اساس گفته دکتر روکسانا سوکل، ترکیب آب و لیمو مسلما مزایایی دارد. مواد اسیدی مانند آب لیمو و سرکه می توانند با حفظ حجم اسفنکتر بین مری و معده و بهبود سلامت دیواره معده، رفلاکس اسید و سوزش سر دل را کاهش دهند.

علاوه بر این دکتر گلین بارکیومب می گوید برخی تحقیقات نشان داده لیمو – و یا دقیق تر سیترات موجود در لیمو – می تواند گسترش شکل گیری سنگ کلیه را به تاخیر بیندازد.

آب گرم و لیموترش به شما انرژی می‌دهد و حس و حالتان را بهبود می‌بخشد

ارزش غذایی آب لیمو

این ارزش غذایی یک لیوان آب لیمو است:

کالری: ۹
شکر: کمتر از ۱ گرم
ویتامین C: 25% مقدار توصیه شده روزانه
فولات: ۱% مقدار توصیه شده روزانه
پتاسیم: ۱% مقدار توصیه شده روزانه

عوارض نوشیدن آبلیمو

آب لیمو به طور کلی برای نوشیدن مفید است اما چند عارضه جانبی بالقوه وجود دارد که باید از آن آگاهی داشته باشید.

لیمو حاوی اسید سیتریک است که ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند. برای کم کردن خطر، نوشیدن آب لیمو را به وسیله نی بنوشید و سپس دهان خود را با آب ساده بشویید.
اسید سیتریک در برخی افراد ممکن است باعث سوزش معده شود. چون آب لیمو قلیایی می‌شود و اسیدی شدن فرایند هضم را کاهش می‌دهد.
آب لیمو ممکن است برای کسانی که زخم معده دارند مفید نباشد زیرا محتوای اسیدی پاک کننده‌ی آب‌لیمو می‌تواند در هنگام فعال شدن زخم معده را آزار دهد.
آب‌لیمو ممکن است سوزش سر دل را هم تشدید کند، اما لزوما در مورد همه صدق نمی‌کند؛ اگر از سوزش سر دل رنج می‌برید بهترین کار آن است که ترکیب آب و لیمو را امتحان کنید و ببینید آیا شما را اذیت می‌کند یا خیر.
نکات مهم در مصرف لیمو
آب لیمو از نوشیدنی‌هایی است که خوردن آن توصیه می‌شود، زیرا خواص و فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد، اما اگر نکاتی را در مصرف آب لیمو در نظر نگیریم، ممکن است مضراتی برایمان داشته باشد.

آب لیمو را با آب سرد بخورید

توصیه می‌شود، آب لیمو را با آب سرد مخلوط کرده و میل کنید، زیرا گرما باعث تسریع واکنش‌ای شیمیایی موجود در آب لیمو شده و قدرت مخرب آن را بر روی دندان‌ها افزایش می‌دهد. آب لیموی طبیعی را با آب سرد مخلوط کنید و از ریختن آن در چای داغ و …بپرهیزید.

بعد از خوردن آب لیمو مسواک نزنید

بعد از خوردن آب لیمو بلافاصله مسواک نزنید، زیرا باعث منتشر شدن اسید آب لیمو در دهان می‌شود و با فشار مسواک بر دندان‌ها، مینای دندان آسیب می‌بیند. بنابراین، تا یک ساعت پس از مصرف آب لیمو مسواک نزنید و سعی کنید با جویدن یک تکه آدامس یا خوردن یک عدد خیار تعادل مواد را به دهان خود بازگردانید. از این روی، بهتر است آب لیمو را همراه سالاد مصرف کنید.

سخن پایانی: باید آب و لیمو بنوشید؟

وقتی موضوع هیدراته کردن بدن است، مقاری لیمو چکاندن در آب ضرری ندارد. هر فرصتی برای افزایش دریافت مایعات – به جز نوشیدنی های حاوی قند – بسیار مفید است. حتی اگر نوشیدنی آب و لیمو یک انتخاب جادویی نباشد با این حال روشی است با طعمی متفاوت برای آب رسانی به بدن و تقویت ویتامین C.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *