بلاگ, بهداشت و سلامتی, زیبایی, سلامتی, مراقبت از پوست و مو

نحوه صحیح انجام اسکراب بدن

عملکرد اصلی اسکراب بدن، حذف سلول‌های مرده از طریق لایه برداری می‌باشد، علاوه بر این باعث پاک سازی پوست شده و به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند در نتیجه، باعث درخشان تر شدن پوست می‌شود و خطر ابتلا به مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد. در واقع، پوست بدن با اسکراب کردن، شادابی و تازگی خود را حفظ کند.
بنابراین جهت رسیدن به پوستی نرم، درخشان ، جوان باید به سراغ اسکراب‌ها رفت ، این محصولات اغلب حاوی ذرات کوچکی هستند که سلول‌های پوست آسیب دیده را از بین می‌برند تا پوست صاف زیر آن آشکار شود و در نتیجه پوستی نرم ولطیف به ارمغان آورند. سلول‌های مرده پوست، چربی‌های طبیعی بدن، استفاده از لوازم آرایشی و گرد و غبار و ذرات آلوده در هوا موجب بسته شدن منافذ پوست شما می‌شوند.

با استفاده از لایه برداری، می‌توانید این ذرات را پاک کنید و باعث روشن‌تر و شفاف‌تر شدن پوست خود می‌شوید و احساس تمیزی بیشتری می‌کنید.
اسکراب‌ها معمولا از موادی زبر مانند نمک، شکر، تفاله قهوه، سبوس برنج، حتی پوست گردو تهیه می‌شود و معمولا با روغن‌های مخصوص ماساژ و اسانس‌های روغنی، ترکیب می‌شوند. تنوع بسیار زیادی از وجود دارد، که انتخاب اسکراب مناسب از بین آنها دشوار به نظر می‌رسد، در واقع شما باید دو نوع اسکراب را تهیه کنید: یکی برای صورتتان و دیگری برای کل بدنتان. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه صحیح اسکراب بدن بیشتر آشنا شوید.

پوست‌های معمولی

افراد با پوست عادی یا ترکیبی باید عمل اسکراب را فقط یک بار در هفته انجام دهند چراکه تمیز کردن هر دو یا سه روز پوست می‌تواند باعث آسیب آن شود، مخصوصا افرادی که پوست خشک و حساس دارند بیشتر مستعد آسیب هستند.

پوست‌های حساس و خشک

به طور کلی، برای افراد که دارای پوست خشک و حساس هستند، لایه بردار توصیه نمی‌شود زیرا پوست را خشک تر می‌کند. با این حال، افراد دارای پوست خشک و حساس بایداز اسکراب‌هایی که حاوی ذرات نازک تر است، استفاده کنند. اگر پوست شما حساس و خشک است بهتر است سراغ اسکراب‌های طبیعی و خانگی برای پوست بروید و مطمئن باشید که مواد شیمیایی التهابی و خشکی بیش‌تری را برای پوستتان به وجود نمی‌آورد. توجه داشته باشید که پوست حساس ممکن است پس از استفاده از لایه‌بردار دچار سوزش یا خارش شود.

پوست‌های چرب

افراد که پوست چربی دارند، می‌توانند ۲ تا۳ بار در هفته از لایه بردار استفاده کنند. اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از اسکراب روغن زیتون و شکر با لیمو استفاده کنید. روغن زیتون موجود در آن به متعادل کردن پوست کمک می‌کند و با آب‌رسانی به پوست، آن را خشک باقی نمی‌گذارد. همچنین، به دلیل وجود لیمو در این ترکیب، نوعی سفیدکننده بدن شناخته می‌شود.

اسکراپ پوست‌های چرب

اسکراب جوش شیرین و چای سبز نیز خواص زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به جوان‌سازی، کنترل چربی صورت و درمان جوش اشاره کرد. پس می‌توان این ترکیب را به عنوان یک اسکراب خانگی برای پوست چرب و اسکراب ضد جوش هم معرفی کرد.
برای پوست‌های چرب اسکراب مهم‌تر از سایر انواع پوست‌هاست؛ چراکه مانع جوش‌های قرمز التهابی می‌شود. بهترین زمان پیشنهادی برای استفاده از اسکراب در پوست چرب، یکروز در میان یا با فاصله سه روز است تا پوست‌تان از سلول‌های مرده پاک شود. اگر پوست بسیار چربی دارید و صورت شما زیاد جوش می‌زند پس به یک لایه‌بردار قوی نیاز دارید.

پوست‌های دارای جوش

پوست افرادی که مستعد جوش هستند، نسبت به مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهد. پوسته پوسته کردن به ضایعات آکنه کمک و منافذ را پاکسازی می‌کند. در نظر داشته باشید که یکی از شایع ترین محرک‌های ابتلا به آکنه، استفاده مکرر از لایه بردارهاست مخصوصا لایه بردارهایی که در آرایشگاه‌ها به کار گرفته می‌شود و تنها جنبه زیبایی دارد.

اسکراپ پوست‌های دارای جوش

بنابراین در صورت که پوست شمادارای جوش و آکنه است حتما هنگام انتخاب اسکراب به اندازه کافی دقت نمایید. اسکراب‌ می‌تواند باعث کاهش میزان افتادگی پوست و حتی بهبود وضعیت پوستی و شرایطی مانند آکنه شود.

نکاتی جهت استفاده صحیح از اسکراب‌ها

• همیشه بهترین اسکراب را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. با دانستن اینکه چه نوع لایه برداری برای پوست مناسب است ، می‌توان خطر آسیب پوست را کاهش داد. به طور کلی، افراد باید توجه داشته باشند که چگونه پوست آن‌ها به یک محصول واکنش نشان می‌دهد.
• دقت نمایید که پوست شما نسبت به لایه بردارها چگونه واکنش نشان می‌دهد تا بتوانید مشخص کنید که چگونه باید پوست خود را در یک برنامه مراقبت از پوست قرار دهید.
• از اسکراب فقط یک‌ یا دو بار در هفته استفاده کنید. استفاده هر روزه از آن، منجر به آسیب‌های پوستی، خشکی و خشن شدن پوست می‌گردد و اگر دارای پوستی حساس باشید، قطعا نتایج بدتری حاصل می‌شود.
• اسکراب‌ها حتما باید بر روی پوست تمیز استفاده شود این بدان معنی است که افراد باید قبل از استفاده از لایه بردار پوست ، خود را با سرم ، لوسیون یا یک پاک کننده دیگر پوست بشویند.
• بعد از زدودن موهای بدن، از اسکراب استفاده نکنید، چرا که، بعد از تمیز کردن موهای بدن، پوست به شدت حساس شده و در خطر سوزش قرار می‌گیرد.
• پس از استفاده از اسکراب، پوست خود را خشک کنید. پوست خود را با حوله‌ای نرم، در کمال ملایمت خشک نمایید.

نکات استفاده صحیح از اسکراب‌ها

• از یک مرطوب‌کننده یا آبرسان یا لوسیون خوب بعد از یک اسکراب درست و کامل استفاده کنید. به این طریق پوستتان مرطوب شده و دچار خشکی نمی‌شود.
• بهتر است اسکراب را بر روی پوست مرطوب استفاده کنید. قبل از استفاده از اسکراب پوست صورت خود را خیس کنید، در اینصورت به همه ترکیبات موجود در اسکراب اجازه می‌دهید که با پوست صورت و بدنتان تماس برقرار کنند، درنتیجه پوستتان را بسیار نرم و لطیف می‌کند.
• اسکراب را به صورت ماساژهای دورانی کوچک بر روی پوست خود استفاده کنید و هیچ نقطه ای از پوستان را از قلم نیندازید، پس از آن، بدنتان را نیز خیلی آرام و یکنواخت ماساژ دهید. اسکراب را از صورتتان شروع کنید و بعد بتدریج همه بدنتان را اسکراب بزنید.
• حواستان به نقاط حساس بدنتان از جمله سینه‌ها و پایین تنه و گردن و صورتتان باشد، چرا که پوست این نقاط حساستر می‌باشند در نتیجه باید این مناطق را آرامتر ماساژ بدهید. بالعکس فشار بیشتری را بر روی پوست زانوها، آرنجها و پاها وارد کنید زیرا پوست این نقاط از بدن کلفت تر می‌باشند.
• ترجیحا پس از استفاده از اسکراب، بدنتان را داخل حمام بشویید. ابتدا بدنتان را با آب گرم بشویید سپس بدنتان را زیر آب سرد بگیرید تا همه منافذ پوستتان بسته شوند
• همیشه بعد از لایه‌برداری و زدودن سلول‌های مرده از سطح پوست، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید، زیرا پوست نسبت به نور واکنش نشان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *