بلاگ, بهداشت و سلامتی, دانستنی ها, سبک زندگی, سلامتی

چشم بند و تأثیر آن در بهبود کیفیت خواب

چشم بند خواب یا چشم بند، ماسکی می‌باشد که چشمان شما را در هنگام خواب می‌پوشاند و به این ترتیب می‌تواند جلوی تابش نور به چشم شما را گرفته و خواب بهتری را برای شما فراهم کند. برخی کلیشه‌ها در مورد چشم‌ بند وجود داشته که بسیار ساده لوحانه هستند. برخی از مردم، چشم بند را وسیله‌ای زنانه و یا اضافی می‌دانند.

بر خلاف این باور عمومی، چشم بند یک وسیله خواب مفید بوده و به همین جهت بهتر است که افراد بیشتری از آن‌ها استفاده نمایند. استفاده از این وسیله در موارد زیادی می‌تواند کمک کننده باشد و منجر به افزایش کیفیت خواب گردد. به عنوان مثال، مواقعی که در به خواب رفتن با مشکل مواجه می‌شوید، هنگام بیماری، چرت زدن در طول روز و یا خوابیدن در مکانی نا آشنا از جمله مواردی هستند که در آن‌ها استفاده از چشم‌ بند می‌تواند مؤثر عمل کند.

اگر در مورد این حقیقت که چشم بند می‌تواند به خواب بهتر شما کمک کند تردید دارید بهتر است برخی از مزایای این وسیله را که در ادامه مطرح می‌شود مطالعه نمایید.

مزیت‌های چشم بند

استفاده از چشم بند هزینه کمتری نسبت به پرده دارد.

محققانی که در زمینه خواب مطالعه و پژوهش می‌کنند، همگی بر این باور هستند که هرچه محل خواب تاریک‌ تر باشد، خواب بهتری را تجربه خواهید کرد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که محل زندگی و خواب اکثر ما در معرض نور قرار دارد. به همین علت، تنها راه تاریک کردن اتاق خواب استفاده از پرده برای جلوگیری از ورود نور می‌باشد. در صورتی که پنجره‌های بزرگی داشته باشید، هزینه‌های استفاده از پرده می‌تواند قابل توجه باشد.
راه جایگزینی که در این زمینه وجود دارد، استفاده از چشم بند می‌باشد. به این ترتیب می‌توانید در هنگام خوابیدن جلوی برخورد نورهای محیط و یا نور روز (در مواقعی که در هنگام روز تصمیم به خوابیدن دارید) را به چشمان خود بگیرید.

استفاده از چشم بند هزینه کمتری نسبت به پرده دارد.

برخی از مدل‌های چشم بند تاریکی کاملی را برای خوابیدن شما فراهم می‌کنند. با این حال، مدل‌های ارزان‌تر و ساده‌تر نیز در جلوگیری از عبور نور عملکرد قابل قبولی را از خود ارائه می‌دهند و می‌توانید انتخاب آن‌ها را نیز مد نظر قرار دهید.

بهبود کیفیت خواب با چشم بند

دلیل اصلی این امر که دانشمندان می‌گویند برای خواب بهتر به تاریکی نیاز است، مربوط به نحوه تکامل انسان می‌باشد. انسان‌ها و اجداد قبل از انسان، به طور طبیعی موجوداتی روزانه هستند؛ این امر بدان معنی است که ما انسان‌ها تمایل داریم در طول روز کار و فعالیت انجام داده و در شب به استراحت بپردازیم. در سال‌های دور و پیش از آنکه چراغ‌ها به ما اجازه دهند تا اواخر شب به کار خود ادامه دهیم، انسان‌ها به طور طبیعی با تاریک شدن هوا می‌خوابیدند و در طول روز بیدار بودند.

به دلیل این نوع تکامل، مغز ما به خوبی ارتباط بین تاریکی و خواب را درک می‌کند. هنگامی که مغز کمبود نور و تاریکی را حس کند، ملاتونین (هورمونی که چرخه خواب و بیداری را کنترل می‌کند) بیشتری را تولید می‌کند. علاوه بر این امر، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که در محیط تاریک احتمال آن که خواب‌های عمیق‌تری را تجربه کنید بیشتر می‌باشد.

این نتیجه گیری برای هنگامی که تاریکی با استفاده از چشم‌ بند حاصل می‌شود نیز بدست آمده و همین امر مزیت استفاده از چشم بند در هنگام خواب را نشان می‌دهد.

درمان بی خوابی با چشم بند

از آنجایی که مغز انسان‌ها تاریکی را با خواب مرتبط می‌داند، این امکان وجود دارد که بتوانیم از چشم بند برای کاهش نویزهایی که در مغز وجود داشته و مانع خوابیدن در شب می‌شود (نظیر استرس، هیجان و غیره) استفاده نماییم.

درمان بی خوابی با چشم بند

علاوه بر این، چشم بند ها باعث می‌شوند تا نتوانید در هنگام خوابیدن چشمان خود را باز کنید و به این ترتیب امکان ایجاد حواس‌پرتی در هنگام خواب برای شما وجود نخواهد داشت. یکی از عوامل حواس‌پرتی در هنگام خوابیدن ساعت و آلارم می‌باشد. طبق نظر دانشمندان، چنین عواملی را باید تا جایی که می‌توانید از محل خواب خود دور کنید.

چشم بند مفدتر از دارو یا الکل

بسیاری از افرادی که مشکلات خواب دارند از قرص‌های خواب آور و یا الکل استفاده کرده و اقدام به خود درمانی می‌نمایند تا بتوانند مقداری استراحت داشته باشند. با این حال، استفاده از داروهای خواب آور (حتی مواردی که نیاز به نسخه ندارند) می‌تواند اعتیاد آور باشد و یا عوارض جانبی را برای فرد مصرف کننده ایجاد کند.

چشم بند مفدتر از دارو یا الکل

الکل نیز خطرات مشابه داروهای خواب آور را دارد؛ علاوه بر آن، الکل می‌تواند چرخه خواب را مختل کرده و به این ترتیب بر کیفیت کلی استراحت تأثیر منفی بگذارد. چشم بند ها مغز را به نحوی فریب می‌دهند که مغز احساس کند زمان خواب فرا رسیده است. به همین علت، می‌توانند به عنوان یک گزینه کم خطر و غیر شیمیایی برای افرادی که مشکلات خواب دارند استفاده گردند.

جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها با چشم بند

در صورتی که خانه خود را به طور مرتب گرم یا سرد می‌نمایید، اتاق شما با هوای خشک پر شده و این هوا در هنگام خواب بر روی صورت شما می‌وزد. علاوه بر این، ممکن است این جریان هوا گرد و غبار و یا موی حیوانات خانگی (حتی ممکن است متوجه حضور این موارد در اطراف خود نباشید) را نیز به هوا بلند ‌کند. در چنین حالتی، استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز می‌تواند مفید باشد اما این راهکار نمی‌تواند باعث جلوگیری از وزش هوای در حال چرخش به چشمان شما شود. استفاده از چشم بند می‌تواند یک مانع روی چشمان شما ایجاد کند و به این ترتیب چشم‌ها را در برابر موارد ذکر شده محافظت نماید.

استفاده از چشم بند همچنین می‌تواند برای افرادی که توانایی بستن کامل چشمان خود را در هنگام خوابیدن ندارند بسیار مفید باشد. چشمان ما به حفاظتی که پلک‌ها فراهم می‌کنند نیاز دارند. به همین علت افرادی که نمی‌توانند هنگام خواب پلک‌های خود را به طور کامل ببندند، ممکن است دچار خشکی شدید چشم شوند و این امر حتی می‌تواند آسیب‌های دائمی نیز برای آنان ایجاد نماید.

چشم بند ها می‌توانند با ایجاد یک محیط بسته در اطراف چشم، به کاهش این مشکل کمک نمایند. با این حال باید به این نکته توجه داشت که استفاده از چشم‌ بند هایی با قابلیت عبور هوای بالا برای این مشکل نمی‌توان راه حل خوبی باشد. افرادی که چنین مشکلی را دارند باید با پزشک خود مشورت کرده و چشم‌ بند هایی که به خوبی روی صورت قرار گرفته و به طور خاص برای آبرسانی به چشم به کار می‌روند را استفاده نمایند.

تاثیرات مفید چشم بند روی پوست

هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید و بالش را از روی صورت خود جدا می‌کنید، ظاهری خنده‌دار خواهید داشت ولی باید به این نکته توجه کنید که همین امر در طولانی مدت می‌تواند منجر به ایجاد چین و چروک روی پوست شما گردد. در صورتی که به پهلو یا روی شکم می‌خوابید، فشاری که بر پوست شما وارد می‌شود و همچنین مالش پوست شما بر روی بالش می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی گردد. برای حل این مشکل، می‌توانید از یک بالش یا رو بالشی خاص استفاده کنید. روش دیگر آن است که سعی کنید رو به بالا بخوابید تا به این ترتیب برخورد پوست با بالش ایجاد نشود و فشاری بر صورت وارد نگردد.

با این حال این مدل از خوابیدن برای بسیاری از افراد آسان نمی‌باشد. می‌توانید عادت خواب خود را تغییر نداده و به جای آن از چشم بند برای محافظت از پوست خود استفاده نمایید. در نواحی اطراف چشم، پوست صورت بسیار حساس بوده و برای بسیاری از افراد در این نواحی چین و چروک ایجاد می‌شود. چشم بند به عنوان یک لایه محافظ بین بالش و صورت شما عمل کرده و به همین علت امکان بروز مشکلات پوستی مخصوصاً در نواحی اطراف چشم را کاهش می‌دهد.

تاثیرات مفید چشم بند روی پوست

در صورتی که مشکلات پوستی شما مربوط به آکنه باشد باید اطمینان حاصل کنید که چشم بند مورد استفاده شما از مواد صد درصد طبیعی و قابل تنفس مثل پنبه یا ابریشم ساخته شده باشد. همچنین باید به طور مرتب چشم بند را مورد شستشو قرار دهید. استفاده از چشم بند می‌تواند در کاهش آکنه مؤثر باشد. این امر به این دلیل است که به در صورتی که خواب ناکافی یا ضعیف داشته باشید آکنه پوستی بدتر می‌شود. به همین علت؛ استفاده از چشم بند برای بهبود کیفیت خواب می‌تواند بلافاصله اثرات مثبت بر آکنه داشته باشد.

انتخاب های متنوع از چشم بندهای جذاب و متنوع

ممکن است یک چشم بند را انتخاب کرده و استفاده کنید و بعد از گذشت مدتی به این نتیجه برسید که برای شما مناسب نمی‌باشد. این امر دلیل مناسب نبودن آن چشم بند به طور کلی نیست چرا که ممکن است افراد نظرات مختلفی در مورد یک نوع خاص از چشم بند داشته باشند. اگر ایجاد فشار بر روی پلک‌های خود را دوست ندارید می‌توانید از چشم بند هایی استفاده کنید که دور چشم قرار می‌گیرند.

همچنین در صورتی که چشم بند های چسبی را دوست نداشته باشید می‌توانید از مدل‌هایی استفاده کنید که با استفاده از بند تنظیم می‌شوند. در صورتی که موی بلند داشته باشید امکان گیر کردن موی شما در چسب وجود داشته و این امر می‌تواند دردناک باشد. به همین علت، توصیه می‌شود افرادی که چنین شرایطی را دارند گزینه‌های دیگر را مد نظر قرار دهند.

چشم بند ها ابعاد مختلفی دارند به همین علت در صورتی که انواع بزرگ و حجیم آن‌ها را دوست ندارید می‌توانید مدل‌های سبک و کوچک‌تر را انتخاب کنید. همچنین میزان عبور نور چشم ‌بند ها نیز متفاوت بوده و از این نظر نیز می‌توانید با توجه به علاقه خود حق انتخاب داشته باشید. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که در انتخاب چشم بند تنوع بسیار زیادی در مقابل شما قرار دارد. همین امر می‌تواند کمک کند تا بتوانید به مرور و با امتحان چند مدل، بهترین و مناسب ترین نوع از چشم بند را برای خود انتخاب نمایید.

انتخاب چشم بند مناسب

برای انتخاب و خرید یک چشم بند مناسب باید برخی موارد را در نظر داشته باشید. هر مدل از چشم بند ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای کاربرد مشخصی استفاده می‌شود. به طور کلی برخی موارد را که بهتر است قبل از خرید در نظر داشته باشید در ادامه مطرح خواهیم کرد.

انتخاب چشم بند مناسب

راحتی: چشم بند ها قرار است به کمک ما بیایند تا خواب بهتری داشته باشیم. به همین علت استفاده از چشم بند هایی که ایجاد خارش می‌کنند و یا در خواب خلل ایجاد می‌کنند نه تنها مفید نبوده بلکه مشکلات شما را افزایش نیز می‌دهد. به همین علت باید در ابتدای امر راحتی را در نظر گرفته و از چشم بند هایی استفاده کنید که نرم بوده و قابلیت تنفس مناسبی را فراهم می‌کنند.

طراحی: در مورد طراحی نظر افراد نسبت به یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برخی از افراد صرفاً از چشم‌ بندهایی با طراحی‌های خاص استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر ترجیحی در این زمینه نداشته و مدل‌های ساده‌تر را نیز انتخاب می‌کنند. طراحی می‌تواند شامل نحوه قرار گرفتن چشم بند بر روی صورت نیز باشد. به عنوان مثال، استفاده از چسب و یا بند و سگک از گزینه‌هایی هستند که در طراحی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. همانطور که گفته شد، بحث طراحی کاملاً شخصی و سلیقه‌ای بوده و افراد باید بر اساس علایق خود تصمیم‌گیری نمایند.

جنس: عامل بعدی که در انتخاب چشم بند بسیار تأثیر گذار است جنس آن می‌باشد. چشم بند هایی که از مواد زبر و ناراحت‌کننده ساخته می‌شوند مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند و نباید مورد انتخاب قرار بگیرند. چشم بند های با کیفیت از مواد نرم نظیر ابریشم ساخته می‌شوند. جنس چشم بندی که انتخاب می‌کنید در راحتی شما تاثیر فراوان داشته و به همین علت باید در هنگام انتخاب جنس ماده سازنده را مد نظر قرار داد.

جلوگیری از نور: یکی از دلایل اولیه‌ای که افراد به دنبال چشم بند می‌روند جلوگیری از برخورد نور با چشم در هنگام خواب می‌باشد. چشم بند ها میزان عبور نور متفاوتی دارند و افراد باید بر اساس نوع نیاز خود مدل مناسب را انتخاب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *