بلاگ, رژیم و تغذیه

بهترین مواد غذایی و ویتامین ها که تأثیر بسزایی در رشد مو خواهند داشت

حفظ سلامت مو و مراقبت از آن وابستگی قابل توجهی به رژیم غذایی شما دارد. تاثیری که کمتر مورد توجه قرار گرفته و به دلایل مختلف از جمله تبلیغات گسترده ­ی شرکت­ های بزرگ دارویی، کمتر در مورد آن شنیده ­ایم. حتی وقتی که دچار ریزش یا دیگر مشکلات مرتبط با مو می ­شویم، قبل از استفاده از داروها و کرم ­ها و شامپوهای صنعتی و شیمیایی که عوارض مختلفی هم به­ همراه دارند، گاهاً می­ توانیم با توجه بیشتر به خوراکی­ های مصرفی خود در وعده ­های غذایی روزانه، این قبیل مشکلات را برطرف کنیم یا دست­ کم بهبود ببخشیم. در ادامه­ی این مقاله تلاش می ­شود تا هرچند خلاصه، تاثیر خوراکی ها و مواد غذایی را بر رشد و سلامت مو مورد بررسی قرار دهیم.

چه پیش ­نیازها و مواد مغذی برای رشد و سلامت مو ضروری هستند ؟

رشد مو وابسته به وجود پیش­نیازهایی است که عدم وجود آن­ها چرخه­ ی رشد و سلامت مو را مختل می­ کنند. شناختن این مواد مغذی، کمک می­ کند تا پیش از دچار شدن به مشکلات مختلف پوست و مو، رژیم غذایی خود را در جهت مراقبت و حفاظت از این دو عضو مهم، هوشمندانه­ تر تعیین کنید. برخی از پر اهمیت­ ترین مواد مغذی موثر در رشد مو عبارت ­اند از :

پروتئین: بخش عظیمی از ساختار مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است و پرتئین­ ها نیز خود از آمینواسید ساخته می­ شوند. خوراکی هایی که این اسیدآمینه­ ها یا پروتئین­ ها را به بدن می ­رسانند، روند ساخته­ شدن و ترمیم مو را بهبود می­ بخشند.
بیوتین: بیوتین در تعامل با آنزیم ­های سلولی، اسیدهای آمینه را می­ سازد که واحدهای سازنده ­ی پروتئین ­ها محسوب می­ شوند. تحقیقات سال­ های اخیر، کمبود بیوتین را به عنوان یکی از عوامل موثر بر ریزش مو معرفی کرده­ اند.
آهن: فولیکول­ های مو، اکسیژن مورد نیاز خود را از آهن موجود در گلبول­ های قرمز خون دریافت می­ کنند. البته ممکن است علی­رغم سطح کافی آهن خون، بانک آهن بدن شما کم باشد که این موضوع اهمیت استفاده از خوراکی­ های دارای آهن را افزایش می­ دهد.
اسیدهای چرب امگا۳: این نوع از اسیدهای چرب علاوه بر غشای سلولی پوست سر، در روغن‌های طبیعی پوست سر و مو نیز جهت مرطوب نگه­داشتن آن­ها تولید می­ شوند. دریافت مقادیر کافی از اسیدهای چرب امگا۳، می­تواند در جلوگیری از خشکی پوست سر موثر بوده و به درخشندگی و استحکام موها کمک کند.
ویتامین ­های گروه B: این گروه از ویتامین ­ها در ایجاد گلبول ­های قرمز تاثیر دارند که این گلبول ­ها نیز مسئول رساندن اکسیژن و مواد مغذی به تمام سلول های بدن، از جمله سلول­ های پوست سر و فولیکول­ های مو هستند.
ویتامین­ های گروه C: این نوع ویتامین­ ها دو کارکرد اساسی در خصوص پوست و مو دارند. ویتامین­ های این خانواده­ هم به جذب آهن کمک می­ کنند و هم در تشکیل رشته­ های مهم کلاژن اثر دارند.
روی: روی یکی از مهم­ترین مواد در موضوع سلامت مو محسوب می­ شود که از طریق اتصال پروتئین­ های مو، بر تقویت فولیکول­ ها و جلوگیری از ریزش مو تاثیر بسزایی دارد. همچنین روی به عملکرد درست غدد سازنده­ ی روغن پوست سر و مو کمک می­ رساند.

پیش ­نیازها و مواد مغذی برای رشد و سلامت مو

چه خوراکی­ هایی می­ توانند پیش­نیازهای گفته ­شده را تأمین کنند ؟

اطلاع از مواد مغذی تاثیرگذار بر چرخه­ی سلامت و رشد مو وقتی مفید است که خوراکی ­های تأمین­ کننده­ ی این مواد را بشناسید. خوراکی­ هایی که مجموعه­ ای کامل از میوه­ ها، سبزیجات و خشکبار را شامل می­ شوند که البته در تهیه­ ی این مواد خوراکی می­ توانید به راحتی از فروشگاه­ های آنلاین سفارش میوه و آجیل و خشکبار استفاده کنید.

تعدادی از مهم­ترین خوراکی ­هایی که نیاز شما را به مواد مغذی گفته­ شده برطرف می­ کنند در زیر خواهند آمد :

تخم مرغ: تخم­ مرغ منبع مهم پروتئین است و همچنین بدن را در تأمین بیوتین یاری می ­رساند. پروتئین­های موجود در این ماده ­ی غذایی، بر رشد مو و ساخته شدن فولیکول­ ها اثرگذار هستند و بیوتین آن ضمن تشکیل اسیدهای آمینه، ریزش مو را کاهش می­ دهد.
میوه­ ها: میوه ­های رنگی از قبیل پرتقال، سیب، توت­ ها، آووکادو و انبه تا حد قابل توجهی دارای ویتامین­ های گروه C و همچنین آنتی ­اکسیدان هستند که به طور مستقیم چرخه­ ی رشد و سلامت مو را تحت اثر قرار می­ دهند. میوه­ها هرچه تازه ­تر و مرغوب ­تر باشند، مواد مغذی بیشتری را فراهم می ­کنند که در این راستا پیشنهاد می‌شود از سفارش میوه به شکل آنلاین یا اینترنتی غافل نشوید.
اسفناج و سبزیجات: اسفناج و سبزیجاتی از این خانواده، فولات، آهن و ویتامین­ های گروه A و C را به میزانی تأمین می­ کنند که شاید از خوراکی­ های دیگر نتوان دریافت نمود. تأثیر آهن بر رشد و مراقبت از مو، حقیقتی انکارناپذیر است.
آجیل و خشکبار: آجیل و خشکبار، به خصوص برای گیاه­خواران که از مصرف بعضی خوراکی­ ها خودداری می­ کنند، منبعی سرشار از مواد مغذی اساسی محسوب می­ شوند و در سلامت پوست و مو نیز نقش بسیار مهمی ایفا می­ کنند. آجیل و خشکبار میزان قابل توجهی از ویتامین­ های گروه B و E، اسیدهای چرب ضروری و همچنین روی را به بدن می ­رسانند که تاثیر آن­ها بر رشد مو پیش­تر بررسی شد. تهیه­ ی آجیل و خشکبار تازه، با توجه به کمبود وقت و همچنین محدودیت ­های اجتماعی که اخیراً ملزم به رعایت آن­ها هستیم، با تهیه آجیل شیرین یا شور از فروشگاه های معتبر انتخابی هوشمندانه است.
ماهی­ های چرب: ماهی­ های چربی مانند ماهی سالمون یا ماهی قزل­آلا با تأمین مقادیر مورد نیاز امگا-۳، بر غدد چربی­ ساز پوست سر و مو موثر هستند که این غدد نیز به حفظ شادابی و استحکام مو کمک می­ کنند.

خوراکی­ های مضر برای رشد و سلامت مو

چه خوراکی­ هایی برای رشد و سلامت مو مضر هستند ؟

زندگی توأم با کمبود وقت و عادت­های غلط فراوان امروزی، شما را در معرض خوردن مواد غذایی و خوراکی­هایی قرار می ­دهد که به طور جدی سلامت پوست و مو را تهدید می ­کنند. بنابراین لازم است شناختی حداقلی نسبت به این خوراکی­ ها کسب کنید :

شکر و نوشابه ­های شیرین: شکر می­ تواند پروتئین ­ها را مهار کند و از این رو بر سلامت مو تاثیرگذار باشد ، در این مطلب می‌توانید با سایر دلایل مضر بودن شکر نیز آشنا شوید. البته خوراکی­ های زیادی وابسته به شکر هستند که نمی­توان آن­ها را به­طور کامل حذف نمود؛ بلکه باید مصرف مواد غذایی دارای مقادیر زیاد شکر را کاهش داد.
غذاهای سفید نشاست ه­ای و فست­فودها: این گروه از خوراکی ­ها که ماکارونی و ساندویچ ­ها را می­توان نمونه های رایجی از آن­ها برشمرد، در کنار مضرات زیاد، با تاثیری مشابه شکر، پروتئین­ های مورد نیاز برای رشد و ترمیم مو را مختل می­ کنند.
مشروبات الکلی: کاهش آب بدن از ساده­ ترین مضراتی است که می­ توان برای مصرف الکل برشمرد و موها برای رشد نیاز اساسی به آب دارند

نتیجه ­گیری

هدف از مجموع آنچه که در این مقاله خواندید، معرفی تعدادی از پیش­نیازها و مواد خوراکی مختلفی است که می‌توانند بر سلامت، رشد و مراقبت از موی شما موثر باشند. تهیه ­ی این خوراکی­ های پیشنهادی و قرار دادن آن­ها در رژیم غذایی روزانه، می ­تواند شما را از دچار شدن به مشکلات مرتبط با مو و همچنین تحمل عوارض محصولات شیمیایی دور نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *