بلاگ, بهداشت و سلامتی

راه های عرق نکردن ساده تر از آن چیزی‌ست که فکرش را می کنید!

عرق کردن چه زمانی مفید و چه زمانی آسیب زا خواهد بود؟ اگر از اینکه چقدر عرق می کنید نگران هستید، به احتمال زیاد بسیاری از مارک های مختلف دئودورانت را بدون اینکه موفقیت آمیز باشد، امتحان کرده اید. تعریق بیش از حد زیر بغل می تواند ناراحت کننده باشد، اما لازم نیست نگران این موضوع باشید. روش های بسیاری برای جلوگیری از تعریق وجود دارد که می توانید آنها در خانه امتحان کنید.

چرا عرق می کنیم؟

عرق کردن در انسان امری عادی و خدادادی می‌باشد. این دلایل ممکن است ناشی از بیماری‌های مختلف و یا عادات زندگی بد ما باشد. عرق یک واکنش کاملاً طبیعی در مقابل گرما از سوی بدن می‌باشد. اما دلایل زیادی برای تعریق بیش از حد وجود دارد.

در بسیاری موارد ، عرق کردن یک عارضه جانبی نادر است که بیشتر افراد آن را تجربه نمی کنند.

دلایل و علت عرق کردن

  • غدد زیاد تعریق
  • بیماری هایپر هیدروز
  • دیابت
  • یائسگی
  • مشکلات تیرویید
  • قند خون کم
  • برخی انواع سرطان
  • حملهٔ قلبی
  • اختلالات سیستم عصبی
  • عفونت
  • رژیم غذایی
  • فعالیت بدنی
  • دمای بالا
  • استرس زیاد
  • استفاده از برخی داروها
  • نوشیدنی‌های گرم
  • سیگار کشیدن
  • افسردگی

غدد تعریق بیشتر

دو تا چهار میلیون غدد تعریق در بدن ما توزیع شده‌اند. این غدد تعریقی در کف پاها، کف دست‌ها، پیشانی و گونه‌ها و زیر بغل یافت می‌شوند. ‌

غده‌های اکرین مایعی شفاف و بدون بو ترشح می‌کنند که به بدن کمک می‌کند دمای خود را با افزایش اتلاف گرما از طریق تبخیر کنترل کند. به طور کلی، نوع عرقی که در هیپرهیدروز درگیر است؛ ناشی از غدد اکرینی می‌باشد. ‌

نوع دیگر غدد تعریق، غده آپوکرین نامیده می‌شود. غدد آپوکرین در زیر بغل و ناحیه تناسلی یافت می‌شوند. آن‌ها یک مایع غلیظ تولید می‌کنند. وقتی این مایع در تماس با باکتری روی سطح پوست قرار می‌گیرد، یک “بوی بدن” قوی تولید می‌کند. هر دو غدد اکرین و آپوکرین توسط اعصاب فعال می‌شوند. ‌

در افرادی که تعریق بیش از حد است و یا هایپرهیدروز دارند؛ غدد عرق (به ویژه غدد اکرینی)‌ بیش از حد به محرک واکنش می‌دهند و به طور کلی بیش از حد فعال هستند و بیش از حد لازم عرق تولید می‌کنند. اغلب گفته می‌شود افراد مبتلا به هایپرهیدروز، غدد تعریق بسیار فعالی دارند.

بیماری هایپر هیدروز

علائم

اغلب افراد وقتی ورزش یا فعالیت بدنی انجام می‌دهند، در یک محیط گرم یا مضطرب و یا تحت استرس هستند، عرق می‌کنند،. تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروز به مراتب بیشتر از تعریق نرمال است. نوع پرتعریقی که معمولاً دست‌ها، پاها، زیر بغل و یا صورت را درگیر می‌کند و حداقل یکبار در هفته شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عرق کردن معمولاً در هر دو طرف بدن رخ می‌دهد.

هیپرهیدروز می تواند ناراحت کننده باشد.

دلایل ابتلا

عرق کردن مکانیزم بدن شما برای خنک شدن است. وقتی دمای بدن شما بالا می‌رود، سیستم عصبی شما به طور اتوماتیک غدد عرق شما را تحریک می‌کند. هم چنین عرق کردن به طور معمول اتفاق می‌افتد به خصوص وقتی که عصبی هستید. ‌

عرق کردن امری طبیعی است و معمولاً بر روی کف دستان یا پاهای شما رخ می‌دهد؛ بخصوص هنگامی که مضطرب هستید. ‌

رایج‌ترین شکل هایپرهیدروز، هایپرهیدروز موضعی اولیه (ضروری) نامیده می‌شود. در این نوع، اعصاب مسئول علامت دادن غدد تعریق شما بیش از حد فعال می‌شوند؛ حتی اگر توسط فعالیت فیزیکی و یا افزایش دما تحریک نشده باشند.

هنگام استرس و یا عصبانیت، مشکل حتی بدتر هم می‌شود. این نوع بیماری معمولاً کف دست‌ها و پاها و گاهی صورت شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ‌

هیچ دلیل پزشکی برای این نوع پرتعریقی وجود ندارد. ممکن است یک جز ارثی داشته باشد چون گاهی اوقات در خانواده‌ها به چشم می‌خورد. ‌

هایپرهیدروز ثانویه زمانی رخ می‌دهد که این تعرق اضافی به خاطر شرایط پزشکی است. این نوع کم‌تر شایع است. شرایطی که ممکن است منجر به تعریق شدید شود عبارتند از:

  • دیابت
  • یائسگی
  • مشکلات تیرویید
  • قند خون کم
  • برخی انواع سرطان
  • حملهٔ قلبی
  • اختلالات سیستم عصبی
  • عفونت
  • برخی داروها نیز می‌توانند منجر به تعریق شدید شوند؛ همانند داروهای ترک مواد مخدر.

رژیم غذایی

آیا عادات غذایی شما می‌توانند علت عرق کردن زیاد شما باشند؟ آیا تا به حال غذایی به شما احساس گرما داده است؟

بعد از خوردن غذا، مواد موجود در سیستم گوارشی به نام آنزیم‌ها، پروتئین‌ها را به آمینو اسیدها، چربی‌ها را به اسیده‌ای چرب و کربوهیدرات‌ها را به قندهای ساده تجزیه می‌کنند (برای مثال گلوکز)‌. هیچ کدام از اینها بسادگی انجام نمی‌شوند و بدن باید کار کند تا غذا را تجزیه کند. درست مثل زمانی که بدن شما هنگام ورزش یا فعالیت فیزیکی فعالیت می‌کند، کار هضم نیز باعث می‌شود که بدن گرما تولید کند. گرمای زیاد نیز باعث عرق کردن بیشتر میود.

هم ایستایی در بدن

هم ایستایی به معنای تعادل است. توانایی حفظ ثبات داخلی در یک ارگانیسم برای جبران تغییرات محیطی. ‌

یکی از مهم‌ترین مثال‌های هم ایستایی، تنظیم دمای بدن است. انسان‌ها دمای بدن خود را در حدود ۳۷ درجه سانتی گراد نگه می‌دارند. وقتی هیپوتالاموس مغزتان حس گرمی کند، علایم را به غدد تعریق شما می‌فرستد تا عرق کرده و شما را خنک کنند.

هنگامی که هیپوتالاموس مغز احساس می‌کند دمای بدن شما بشدت پایین است، علایم را به ماهیچه‌های شما می‌فرستد تا به لرزه در بیاید و گرما ایجاد کنند. این امر حفظ هم ایستایی بدن نامیده می‌شود. ‌

عرق کردن یک واکنش طبیعی به شرایط خاص مانند هوای گرم ، فعالیت بدنی ، استرس و احساس ترس یا عصبانیت است.

فعالیت بدنی

تأثیر تمرینات فیزیکی بر دوره زمانی میزان عرق در زنان مورد بررسی قرار گرفته‌است. زنان جوان آموزش‌دیده و آموزش ندیده به مدت ۲ ساعت در تابستان و زمستان در محیطی با دمای ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۶۰ درصد، به میزان ۴۸۳ و ۹۸۱ کیلوگرم بر دقیقه رکاب زدند.

تعریق در گروه آموزش‌دیده سریع‌تر از گروه آموزش ندیده شروع شد. کاهش تدریجی عرق در گروه آموزش‌دیده بیشتر دیده می‌شد. تمرینات فیزیکی قبلی، ظرفیت بدن را برای عرق کردن مفید در طول ورزش در یک محیط گرم بهبود می‌بخشد. ‌

دمای بالا

زمانی که بدن شما فعال است، معمولاً گرمای بیشتری نسبت به نیاز خود تولید می‌کند و در نتیجه باید مقداری از آن را آزاد کند. هرچه سخت‌تر کار کنید، سریع‌تر گرما تولید می‌کنید و بدن شما باید هرچه زودتر از شر گرما خلاص شود. آب و هوای گرم و رطوبت بالا با کند کردن انتقال گرما به هوای اطراف خود می‌تواند مشکل ساز شود.

وقتی شما گرمایی تولید می‌کنید که دمای داخلی را افزایش می‌دهد، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد و رگ‌ها منبسط می‌شوند تا خون بیشتری به لایه‌های بیرونی پوست که در آن گرما آزاد می‌شود، بیاورند. اگر گرمای اضافی به اندازه کافی سریع آزاد نشود و یا هوای اطراف گرم‌تر از بدن شما باشد، غدد تعریق شما به کار میوفتند. آن‌ها از جریان خون آب می‌کشند؛ تا عرقی تولید کنند که گرما را از طریق منافذ به سطح پوست حمل می‌کند و در آنجا بخار و آزاد می‌شود. ‌

استرس زیاد

دلیل عرق ناشی از استرس هیجان عصبی می‌باشد. که معمولاً به یکباره کل بدن شما را در بر می‌گیرد. وقتی چیزی شما را تحریک و یا می‌ترساند، بدن شما هورمون استرس (آدرنالین و کورتیزول)‌ را آزاد می‌کند. آن‌ها قلب شما را به تپش می‌اندازند.

وقتی آن‌ها غدد اکرین را مشغول می‌کنند، به غدد دیگری نیز هشدار می‌دهند: غدد آپوکرین. غددی که در زیر بغل شما واقع شده‌اند و فوراً واکنش می‌دهند. تنها پس از گذشت زمان کمی، شما احساس خیسی خواهید کرد. علت این است که عرق در این غدد تنها ۸۰% آب و ۲۰% چربی و پروتئین است.

استفاده از برخی داروها

واکنش تعرق انسان در معرض تأثیر انواع مختلف داروها قرار دارد. اختلالاتی که وابسته به علم دارویی هستند، برای تعریق پیامدهای بالینی گسترده‌ای دارند. داروهایی که باعث هایپرهیدروز و یا تعریق بیش از حد لازم برای حفظ دمای بدن می‌شوند؛ می‌توانند باعث ناراحتی و خجالت بیمار شوند. این داروها می‌توانند خطر گرمازدگی و یا سکته گرمایی را افزایش دهند.

شما می‌توانید با کاهش دوز دارو، جایگزینی و یا قطع آن این مسئله را مدیریت کنید. اضافه یک عامل دارویی برای جلوگیری از تعریق می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. اگر مصرف داروهای کاهنده قند خون ادامه دار شدند، کمبود تعرق می‌تواند با جلوگیری از شرایط استرس زا، گرمایی و خنک کردن پوست با آب، مدیریت شود. پیشرفت‌ها در علم داروشناسی نیز مجموعه درمان‌های مؤثر برای هایپرهیدروز را افزایش داده‌است.‌ ‌

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می‌تواند به روش‌های مختلفی بر بدن شما تأثیر بگذارد؛ اما شواهد نشان می‌دهند که سیگار کشیدن می‌تواند باعث تعریق بیش از حد شما نیز بشود! نیکوتین موجود در سیگار باعث آزاد شدن استیل کولین می‌شود که غدد تعریق را تحریک می‌کند. اگر تا به حال هنگام سیگار کشیدن احساس تعرق بیش از حدی داشتید؛ بدانید که کاملاً واقعی بوده و دلیل علمی دارد. ‌

نوشیدنی گرم

قهوه محبوب‌ترین منبع کافئین در سراسر جهان است و اگر به اندازه کافی آن را بنوشید، می‌تواند باعث عرق کردن شما شود. علاوه بر عرق کردن، مصرف زیاد قهوه ممکن است باعث علائم اضطراب، کم شدن آب بدن و سرگیجه شود. مصرف روزانه و مکرر قهوه یا نوشابه از دلایلی افزایش تعرق است. کافئین می‌تواند مقصر عرق بیش از حد در بدن شما باشد.

مصرف نوشیدنی گرم در روزهای گرم باعث تعریق میشود.

بین ۱.۶ تا ۵ میلیون غدد تعریق در سراسر پوست انسان پخش شده‌اند. وقتی استرس دارید (یا زمانی که بیش از حد کافئین می‌خورید)‌، سیستم عصبی به بدن دستور می‌دهد هورمون‌های استرسی مثل آدرنالین و کورتیزول را آزاد کند، ضربان قلب را بالا ببرد و عرق را ترشح می‌کند تا بدن و مایعات متعادل را خنک کند.

افسردگی

هایپرهیدروز می‌تواند گاها از علائم ثانویه اختلال اضطراب اجتماعی باشد. در واقع، با توجه به افرادی که از این بیماری رنج می‌برند؛ ۳۲ درصد از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی دچار پرتعریقی می‌شوند. افرادی که اختلالات اجتماعی دارند؛ هنگام رویارویی با افراد دیگر دچار استرس می‌شوند. صحبت مقابل آنها یا شرکت در جلسه‌ای که افرادی غریبه در آن حاضر هستند نیز وضعیت را بدتر می‌کند.

این افراد معمولاً کاری که توجه‌ها را به آنها جلب کند، انجام نمی‌دهند. تعریق بیش از حد می‌تواند منجر به دوری از اجتماع شود. این میزان عرق می‌تواند شما را نگران و خانه نشین کند. ممکن است علاقه خود را به فعالیت‌هایی که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید از دست بدهید. این کناره گیری اجتماعی می‌تواند نوعی احساس عذاب وجدان نیز به شما بدهد. علاوه بر تمام اینها، نا امیدی نیز شما را فرا می‌گیرد. اگر شما هر کدام از این احساسات را برای مدت طولانی دارید؛ ممکن است افسردگی ناشی از پرتعرقی را تجربه کنید.

رسیدگی به تعرق بیش از حد برای برگشتن پیش عزیزانتان امری لازم و مهم است. اگر اضطراب و افسردگی با وجود درمان پرتعریقی از بین نرود، احتمالاً به کمک بیشتری نیاز داشته باشید. هم اضطراب و هم افسردگی ممکن است با درمان و یا داروهایی مثل داروهای ضد افسردگی خفیف درمان شوند. همچنین این درمان‌ها می‌توانند استرس را کاهش و باعث تعرق بیش از حد شما شوند.

چند مدل عرق کردن داریم؟

تعریق موضعی: اگر عرق شما مربوط به نواحی خاصی از بدنتان مانند دست، پا یا زیر بغل باشد، به آن تعریق موضعی، اولیه یا کانونی گفته می شود. این تعریق معمولاً ژنتیکی است. علت زیاده موضعی نامشخص است؛ اما پزشکان احتمال می دهند که این تعریق بیش از حد به دلیل اضطراب یا اشتیاق باشد.
تعریق عمومی: اگر شما در سرتاسر بدن تان و نه ناحیه خاصی احساس تعریق کنید، به آن تعریق عمومی یا ثانویه گفته می شود.

این طریق می تواند علل گوناگونی داشته باشد؛ مانند درون ریز بدن، بیماری های عفونی، یائسگی و…

علائم تعرق بیش از حد:

  • تغییرات هورمونی
  • استرس و اضطراب
  • دیابت
  • اثرات جانبی داروها
  • رژیم های غذایی
  • پرکاری و کم کاری تیروئید
  • بارداری
  • حمله قلبی
  • اختلالات روانی

عوارض تعرق بیش از حد

مشکلات اجتماعی و احساسی: تعریق بیش از حد مشکلات جدی برای بسیاری از مردم ایجاد می‌کند. بسیاری از مردم می‌گویند که علائم آن‌ها غیرقابل‌تحمل یا بسیار سخت است. آن‌ها به دلیل خجالت، از فرصت‌های اجتماعی و حرفه‌ای دوری می‌کنند. بسیاری نیز دلیل مشکلات زندگی عشقی خود را عرق کردن بیش از حد می‌دانند.
عرق سوز شدن: توصیف هنگامی که پوستتان بیش از حد مرطوب می‌شود! این تجزیه کلی پوست می‌تواند منجر به دیگر بیماری‌های پوستی شود؛ که البته معمولاً خفیف هستند.
خارش: این عفونت قارچی بین دو کشاله ران رخ می‌دهد. عرق کردن زیاد، به طور مداوم یک محیط مرطوب ایجاد و احتمال خارش را بیشتر می‌کند.
بیماری قارچی پوست پا (که معمولاً در بین انگشتان پا رخ می‌دهد و با خارش و پوست ریزی همراه است.): این قارچ در شرایط مرطوب رشد می‌کند. این عفونت اغلب از بین انگشتان پایی که بیش آر حد عرق کرده باشد شروع می‌شود.
بوی بدن: این عرق نیست که بوی بدی می‌دهد. بلکه موادی است که باکتری‌های پوست در تماس با عرق تولید می‌کنند. عرق در نواحی زیربغل و تناسلی بیشتر مستعد ایجاد بوی بد است. تمیز نگه داشتن این مناطق و خشک کردن آن‌ها می‌تواند کمک کند؛ اما اینکار برای افراد مبتلا به پر تعریقی می‌تواند دشوار باشد.
زگیل و عفونت‌های باکتریایی: خیس شدن یا تعریق بیش از حد پوست می‌تواند باعث ورود آسان‌تر باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث عفونت‌های پوستی از جمله زگیل‌ها می‌شوند شود.

۳۰ تا ۵۰ درصد افراد مبتلا به این نوع ، سابقه خانوادگی تعریق بیش از حد دارند.

راه های درمان عرق کردن

  • درمان خانگی
  • پزشکی تهاجمی
  • پزشکی غیر تهاجمی ( دارویی)
  • استفاده از ضد تعریق
  • تغییر شیوه زندگی

درمان خانگی تعرق بیش از حد

در حالی که شما بوزدا های مختلف یا هر نوع درمان دیگری که پزشکتان توصیه می‌کند امتحان می‌کنید، به فکر راه حل های آسان و خانگی نیز باشید.
لباس‌های تنگی که عرق را جذب میکنند نپوشید. به جای آن، از لباس های سبک و پارچه‌های راحت مثل پنبه و ابریشم استفاده کنید.

هنگام ورزش در گرما، یک پیراهن اضافی باخود همراه داشته باشید. پاهای شما نیز می‌تواند عرق کند، بنابراین جوراب‌هایی بپوشید که رطوبت را جذب نکنند. جوراب های پشمی گزینه مناسبی هستند.
دوش گرفتن و یا حمام کردن هر روز با استفاده از صابون ضد باکتری برای کنترل باکتری که بتواند در پوست شما زندگی کند، باعث بوزدایی میشود. قبل استفاده از هرگونه روش بوزدایی ابتدا بلافاصله خود را خشک کنید.
از پد عرق گیر برای زیربغل خود و کفی کفش برای جذب عرق استفاده بکنید تا لباس هایتان خراب و بد بو نشوند.
غذاعای تند نخورید. غذاهای ادویه‌دار و یا الکل می‌توانند باعث عرق شما شوند؛ دقیقا مانند نوشیدنی های گرمی مثل چای و قهوه.همیشه یک اسپری بدن همراه خود داشته باشید.

درمان تعریق بیش از حد با روش غیر تهاجمی و پزشکی میرا درای

تمام افرادی که از میزان تعریق خود بیزار هستند می توانند از این دستگاه استفاده کنند. کارکرد این دستگاه به این صورت است؛ که غدد تعریق در زیر بغل را از بین می برد و باعث کاهش عرق میشود. این درمان تنها یک ساعت طول می کشد و کاملاً غیر تهاجمی بوده و هیچ عوارضی ندارد. از دیگر راهکارهای مهم می توان به تزریق بوتاکس و اتواع و اقسام ژل ها اشاره کرد که بهنر خواهد بود با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

درمان دارویی تعریق بیش از حد

معروف ترین دارو هایی که برای از بین بردن تعریق بیش از حد که توسط پزشک تجویز می شوند: دیتروپان، روبینول، کاجنتین
این داروها حتماً باید با تجویز و نسخه پزشک مصرف شوند؛ زیرا که عوارض جانبی بسیاری دارند.
در صورتی که دلیل عرق کردن زیاد شما استرس و اضطراب می باشد؛ بهتر است به جای قرص های ضد تعریق، از قرص های کاهش اضطراب استفاده کنید.
خشکی دهان و پوست، تاری دید، حالت تهوع، پف کردن صورت و… از عوارض استفاده از این قرص های ضد تعریق می باشند.

استفاده از ضد تعریق

چندین داروی طبیعی و بدون نسخه وجود دارد که می تواند عرق کردن زیر بغل را کاهش یا از بین ببرد. از ضد تعریق های موضعی استفاده کنید.

از لکه های عرق روی پیراهن خود خسته شده اید؟ سعی کنید دئودورانت خود را کمتر استفاده کنید و از ضد تعریق بیشتر استفاده کنید. ضد تعریق هایی مانند لورآل، رکسانا و نیوآ که برند های معروف بسیار پرطرفدار هستند. دئودورانت ممکن است بوی زیر بغل شما را از بین ببرد، اما به گونه‌ای طراحی نشده است که شما را از تعریق کامل باز دارد.ضد تعریق ها هم باکتری های بو را از بین می برند و هم غدد عرق شما را از تولید عرق زیر بغل مسدود می کنند. این می تواند به حل مشکلتان کمک کند.

پزشک ممکن است یک ضد عرق حاوی کلرید آلومینیوم تجویز کند.

با این حال، برای برخی افراد ضد تعریق ها این تاثیر را نمی گذارد. اگر می دانید که ضد تعریق های معمولی برای شما مؤثر نیستند، به دنبال مواد ضد تعریق قوی تر با مقدار بیشتری کلرید آلومینیوم، (حداقل ۱۳ درصد) باشید. ویا دز غیر اینصورت با پزشک خود در مورد دریافت نسخه ضد تعریق قوی تر صحبت کنید.

همچنین مهم است از ضد تعریق مناسب خودتان استفاده کنید تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. این بدان معنی است که شما باید: از ضد تعریق ها فقط بر روی پوست تمیز استفاده کنید (آن را روی زیر بغل که هنوز مرطوب است، استفاده نکنید).بعد از استحمام هنگامی که بدن در حال خنک شدن است، از ضد تعریق خود استفاده کنید. این امر به مواد فعال اجازه می دهد تا اثر کامل خود را بگذارند.زیر بغل خود را اصلاح کنید، زیرا مو می تواند اثر ضد تعریق را از بین ببرد.

(با این حال، بلافاصله پس از اصلاح از ضد تعریق استفاده نکنید زیرا ضد تعریق بدن می تواند پوست تازه اصلاح شده شما را تحریک کند.) به ضد تعریق زمان بدهید تا اثر کند. ممکن است تا چهار روز طول بکشد تا شما اثر کامل ضد تعریق را ببینید.بین دوش گرفتن و لباس پوشیدن صبر کنید.

تغییر شیوه زندگی یک راه ساده برای درمان عرق کردن

بعد از دوش گرفتن، چند دقیقه صبر کنید بعد لباس بپوشید. این امر به ویژه در صورت استفاده از دوش آب گرم یا اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اجازه دادن به خنک شدن و خشک شدن بدن قبل از پوشیدن لباس می تواند به جلوگیری از تعریق زیر بغل شما بعد از استحمام کمک کند.

زیر بغل خود را اصلاح کنید. اصلاح زیر بغل می تواند عرق بیش از حد را کاهش دهد. مو دارای رطوبت است و موهای زیر بغل نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر زیاد عرق می کنید، اصلاح کردن ضروری است. اگر در کنار عرق با بوی بد بدن مبارزه می کنید، اصلاح کردن نیز می تواند به کاهش یا از بین بردن آن کمک کند.

از خوردن غذاهایی که موجب عرق کردن می شوند خودداری کنید. آیا می دانید رژیم غذایی شما می تواند بر میزان عرق کردن شما تأثیر بگذارد؟ و برخی از غذاها می توانند باعث شوند بدن شما عرق بیشتری تولید کند. اگر احساس می کنید زیاد عرق می کنید، کاهش یا از بین بردن غذاهای ناشی از عرق در رژیم غذایی شما می تواند کمک کند.

غذاهایی که فیبر کم دارند سیستم گوارش شما را مجبور به کار بیشتری می کنند تا غذاهای شما را تجزیه کنند. یک رژیم غذایی با سدیم بالا به این معنی است که بدن شما می تواند تمام نمک را به شکل ادرار و عرق اضافی سم زدایی کند. و خوردن غذاهایی که پر چربی هستند باعث می شود تا بدن شما گرم تر بشود.

برخی از غذاها و نوشیدنی های دیگر که می توانند باعث عرق کردن بشوند عبارتند از:

  • غذاهای فراوری شده
  • نوشیدنی های الکی و آبجو
  • سیر و پیاز
  • غذاهایی که چربی بالایی دارند
  • کافئین
  • غذاهای گرم و تند
  • بستنی

برخی از مواد غذایی در واقع می توانند میزان عرق بدن شما را کاهش دهند و غدد عرق بیش فعال را در این فرآیند آرام کنند. وقتی می خواهید عرق کردن را از طریق رژیم غذایی خود کاهش دهید، مهم است که روی غذاهایی تمرکز کنید که به دستگاه گوارش شما فشار نمی آورند.

شما همچنین می توانید به جستجوی غذاهایی بپردازید که از حد سیستم عصبی شما را تحریک نمی کنند و در عوض آن را آرام می کنند.

برخی از غذاهای کاهش دهنده عرق عبارتند از:

  • آب
  • غذاهایی که میزان کلسیم بالایی دارند (مانند لبنیات و پنیر)
  • بادام ها
  • موز
  • کشک
  • سبزیجات و میوه هایی با محتوای زیاد آب (به عنوان مثال، هندوانه، انگور، طالبی، کلم بروکلی ، اسفناج، گل کلم، بادمجان، کلم قرمز)
  • روغن زیتون
  • جو دوسر
  • چای سبز
  • سیب زمینی های شیرین

هیدراته باشید

نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن غذاهایی که دارای مقدار زیادی آب هستند می تواند بدن شما را خنک نگه داشته و از تعریق زیاد زیر بغل جلوگیری کند.

لباس های گشادی بپوشید که تنفس در آنها راحت است.
پوشیدن لباس‌های تنگ و نرم می‌تواند باعث ایجاد لکه بر روی پیراهن شما شود. این لباس ها باعث میشوند که شما بیشتر عرق کنید. در عوض، سعی کنید لباس‌هایی به تن کنید که نفس کشیدن در آنها راحت باشد و گشاد باشند. این کار به زیر بغل شما اجازه می‌دهد تا به خوبی خنک شود و از عرق کردن و ایجاد لکه جلوگیری کند.

مصرف کافئین را قطع کنید.

کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند و باعث عرق میشود. هم چنین باعث می‌شود فشار خون و ضربان قلبتان افزایش پیدا کند و غدد تعریق شما را تحریک کند.

اگر شما طرفدار قهوه و یا نوشیدنی‌های داغ دیگر که حاوی کافئین هستند باشد؛ قطعا بیشتر از بقیه افراد عرق میکنید زیرا نوشیدنی‌های گرم دمای بدن شما را بالا می‌برند. سعی کنید به طور کلی کافئین خود را حذف و یا کاهش دهید.

سیگار را ترک کنید.

مصرف نیکوتین نیز مانند کافئین؛ دمای بدن شما را بالا می‌برد، باعث می‌شود ضربان قلب شما تندتر شود و غده‌های عرق شما اضافه‌کاری کنند. سیگار کشیدن باعث مشکلات بیشتر دیگری نیز میشود؛ مانند مشکل تنفس، زردی دندان و سرطان. بنابراین اگر میخواهید کمتر عرق کنید و سلامت خود را بهبود بخشید، ترک سیگار می‌تواند پاسخ شما باشد.

می توانید به راحتی در شیوه زندگی و عادات خود تغییراتی ایجاد کنید تا کمتر عرق کنید. اگر درمان های خانگی و بدون نسخه بی اثر است با پزشک خود ملاقات کنید. در برخی موارد ، ممکن است به یک داروی بوزدای خاص نیاز داشته باشید. پزشک شما را به سمت بهترین گزینه ها برای بدن راهنمایی می کند.

در برخی موارد، افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند ممکن است شرایطی به نام هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد داشته باشند که توسط یک پزشک تشخیص داده می‌شود و درمان می‌شود. (هیپرهیدروز شامل تعریق شدید در کل بدن است – نه فقط در زیر بغل) با درمان ها و روشای درست شما بزودی میتونید از این تعریق بیش از حد خلاص شوید.

باید ها و نباید ها در جلوگیری از تعرق:

باید ها:

  • لباس‌های گشاد بپوشید تا نشانه‌های تعریق را به حداقل برسانید.
  • جوراب‌هایی بپوشید که رطوبت را جذب کرده و حداقل دو بار در روز جوراب‌های خود را تعویض کنید.
  • کفش‌های چرمی بپوشید و سعی کنید در هفته کفش‌های متفاوتی بپوشید.

نباید ها:

  • لباس‌های تنگ و یا پارچه‌های مصنوعی به تن نکنید؛ برای مثال نایلون.
  • بوت های بلند یا کفش های ورزشی که باعث شود پاهای شما بیشتر عرق کنند، نوپشید.
  • کارهایی را که ممکن است باعث تشدید تعریق شما شود انجام ندهید؛ به عنوان مثال، نوشیدن الکل و یا خوردن غذاهای تند.

 

داروساز ها نیز میتوانند به تعریق شما کمک کنند.

میتوانید به یکی از آنها مراجعه کنید. چیزهایی وجود دارند که می‌توانند از روی پیشخوان به شما بدهند، از قبیل:

  • ضد عرق های قوی تر بجای بوزدا ها.
  • پد عرق برای حفاظت از لباس هایتان
  • پودر های لازم برای پاهای عرق کرده و جایگزین صابون ها برای نرمی و لطافت پوستتان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *