ویژگیهای یک ماسور حرفهای
ماساژ از مدتها قبل برای اهداف مختلفی استفاده شده است. ماساژ از دیرباز چه در تأمین آرامش جسمی و روحی افراد و چه در درمان برخی از دردها و آلام فیزیکی و گاه روانی آنها نقش بهسزایی داشته است. امروزه ماساژدرمانی پشتوانههای علمی و پژوهشی متعددی دارد. یک ماسور حرفهای باید چه در دورههای عملی و چه در دورههای تئوری تجربه و علم لازم را کسب کرده باشد.
ماسورهای در دنیای امروز باید در ساحتهای مختلف ویژگیهای گوناگونی را دارا باشند؛ در غیر این صورت در کار خود به توفیقی که باید دست نخواهند یافت. این ویژگیها متنوعتر از آنچه در ابتدا به ذهن میآید هستند و به علم و تجربه محدود نمیگردند. در ادامه دربارهی هر کدام از ویژگیهای یک ماسور، کاربلد که امروزه لازمهی حرفهایگری بهشمار میروند به تفکیک صحبت خواهد شد.
ارتباط اجتماعی قوی
یکی از مهمترین مشخصههای یک ماسور حرفهای که میتواند به پیشرفت او کمک شایانی کند ارتباط اجتماعی قدرتمند. یک ارتباط اجتماعی خوب در جای خود هم گوش دادن و هم حرف زدن را شامل میشود. یک ماسور خوب باید بتواند پیش از هر مرحلهی کارش به مشتری توضیح بدهد که چه کاری و چرا میخواهد انجام بدهد. در این صورت مشتری از احاطهی علمی او بر کارش اطمینان پیدا خواهد کرد. همچنین گوش دادن به خواستههای مشتری نیز حائز اهمیت فراوانی است؛ ماسور باید بر اساس آن چه مشتری از او میخواهد برنامهاش را تنظیم و در صورت امکان به بهترین شکل تغییر دهد. ماسور باید مشتری را ترغیب کند تا دربارهی کارش نظر بدهد، از او بخواهد که نقاط قوت کارش را مشخص و ضعفهای کارش را به او یادآوری کند. این مسئله علاوه بر برقراری ارتباط و همچنین افزایش هرچه بیشتر مشتری به ماسور، به او کمک میکند تا با گذر زمان تغییرات لازم را برای هر چه بهتر شدن کارش اعمال کند.
سلامت فیزیکی
سلامت فیزیکی یکی از مهمترین مولفههای یک ماسور، موفق است. یک ماسور حرفهای باید برای حفظ سلامت خود از هرچه که امکان دارد بهنحوی به جراحت یا مصدومیت او منجر شود، بپرهیزد. همچنین باید با تمرینهای ورزشی پیشبینیشده استقامت بدنی خود را تا جای ممکن افزایش دهد. گنجاندن وعدههای مقوی و مغذی در برنامهی غذایی و پرهیز از غذاهای ناسالم از دیگر نکاتی است که ماسور، با رعایت آن میتواند سلامتی خود را بیمه کند. رعایت تمام این نکات همچنین به ماسور کمک میکند تا انرژی بدن خود را برای فعالیتهای حرفهای خود در بالاترین سطح حفظ کند.
ساختن فضای دوستانه
برقراری ارتباط دوستانه با مشتری به او کمک میکند تا بهراحتی با ماسور، ارتباط برقرار کند. در صورت شکلگیری این ارتباط، مشتری در کنار ماسور احساس امنیت خواهد کرد، و این نکته یکی از مهمترین نکات برای توفیق هرچه بیشتر یک ماسور، در فعالیت حرفهایش بهشمار میرود. بهطور کلی، ماسو علاوه بر مهارت در ماساژدرمانی جهت تأمین آسایش جسمی مشتری، باید بهلحاظ روانی نیز در تأمین آرامش او کوشا باشد. ماسور باید وقتی را به گفتوگو با مشتری اختصاص دهد. مشتری به هیچ وجه نباید احساس کند که ماسور عجله دارد، دوست دارد کارش را سریعتر تمام کند و بهسراغ مشتریهای دیگر برود. در صورت نارضایتی مشتری، ماسور حتماً باید از عصبانیت اجتناب کند و اجازه ندهد کار به درگیریهای احتمالی بکشد. در چنین شرایطی وظیفهی ماسور بازگرداندن دوبارهی آرامش به مشتری و تلاش برای بازسازی هرچه دوستانهتر فضاست.
نظم در تمام ساحات کاری
یک ماسور حرفهای حتماً باید در نظر داشته باشد که کارش درست مشابه هر کار اقتصادی دیگری باید بر اساس نظم و با دقت بالا انجام شود. ماسور، باید ساز و کار معینی برای پاسخگویی به تلفنهای مشتریان خود داشته باشد، بر اساس برنامهی مشخصی به آنها وقت ملاقات دهد، در قرار تعیینشده با هر مشتری درست سر وقت حاضر باشد. رعایت این حرفهایگری همچنین در نظم دادن به مسائل مالی نیز ضروری است. ماسور، باید بر درآمد خود در ساختار مشخص تعیینشدهای نظارت داشته باشد. همچنین برای هر ماسور، حرفهای ضروری است که تا جای ممکن بهروز باشد، از آخرین رویدادهای مرتبط با ماساژدرمانی آگاه باشد و هرگز از مطالعه و شرکت در دورهی آموزشی جدیدی غافل نگردد.
پیشنهاد روشها و محصولات جدید به مشتری
یک ماسور حرفهای پس از گفتوگوی اولیه با مشتری، گوش دادن به او و آگاهی از مشکلاتش، باید علاوه بر روشهایی که خود پیاده میکند؛ روشهای دیگری که مشتری میتواند با استفاده از آنها به بهبود و افزایش هرچه بیشتر سلامت خود کمک کند، به او معرفی نماید. بنابراین لازم است که ماسور، دربارهی انواع محصولات بهداشتی و نیز روشهایی که مشتری میتواند خود پیگیر انجام آنها گردد اطلاعات لازم را داشته باشد. ماسور، هرگز نباید برای منفعت فردی یا سود بیشتر به مشتری پیشنهادی بدهد، بلکه باید پیش و بیش از هرچیز سلامت او را در نظر داشته بگیرد. چنین پیشنهاداتی بیتردید باعث افزایش قابل توجه کیفیت سرویسی که ماسور به مشتری ارائه میگردد، میشود.
نگرش مثبت
نگرش مثبت ماسور مخصوصاً در حین کار از مهمترین نکاتی است که در افزایش هرچه بیشتر آرامش در فضای کاری تأثیر بهسزایی دارد. درواقع، ماسور باید از تمام ابزارهای ممکن برای تأمین آرامش فضای کاری استفاده کند. ماسور باید نگرش مثبت خود را بهطور پیوسته در طول ماساژدرمانی، گفتوگو با مشتری و… نشان دهد. او برای رسیدن به این مهم میتواند از لبخند زدن، شوخی کردن، بیشتاب حرف زدن و… استفاده کند. شاید چنین نکاتی در ابتدای امر کماهمیت بهنظر برسند، اما رعایت همین نکات در تأمین آرامش فضای کاری، چه در میان همکاران ماسور و چه در نزد مشتری حائز اهمیت فراوانی است.
بهروز نگه داشتن اطلاعات
همانطور که پیشتر هم اشاره شد، بهروز نگه داشتن اطلاعات از مهمترین ویژگیهای یک ماسور موفق است. ماسور هرگز نباید فکر کند که همهچیز را یاد گرفته؛ در دنیا همواره مطالب جدیدی در رابطه با ماساژ و ماساژدرمانی ارائه میگردد، آموختهها و اطلاعات پیشین تغییر مییابند و نکات و مسائل جدیدی در محافل گوناگون علمی و پژوهشی بهطور پیوسته به اشتراک گذاشته میشوند. با توجه به تمام این مسائل، یک ماسور حرفهای همواره باید در حال یاد گرفتن باشد؛ سعی کند بر اساس جدیدترین یافتهها بر مهارتهای خود بیفزاید، تکنیکهای کاریاش را تا جای ممکن بیشتر سازد و گسترهی اطلاعاتی خود را وسیعتر نماید. ماساژدرمانی، بهطور پیوسته در حال تغییر است و یک ماسور حرفهای باید بتواند خود را با این تغییرات همراه کند، تا بهروز بماند و به این ترتیب به کار خود اعتبار ببخشد. لازمهی این کار پیش از هرچیز اشتیاق ماسور به یادگیری و همراه شدن با این تغییرات است؛ یعنی ماسور نباید صرفاً به آموختن آخرین تغییرات اکتفا کند، بلکه باید اجازه دهد تا این آخرین تغییرات بر کارش اثر بگذارند و خود نیز آنها را در تجربههای کاریاش اعمال نماید.
احاطه بر تکنیکهای ماساژ
دستهای یک ماسور حرفهی درواقع مهمترین ابزارهای او در کارش هستند. دستها در حین کار گاه به اعمال فشار، گاه به نوازش، گاه به گرفتن و… مشغولند. ماسور حتماً باید نسبت به اعمال مختلفی که با دستانش امکان اجرای آنها را در حین ماساژ درمانی دارد، اشراف داشته باشد. اشراف به تکنیکهای مختلف کمک میکند تا یک تکنیک را چند بار تکرار نکند. ماسورهای حرفهای در حین کار عمدتاً از هر دو دست خود استفاده میکنند، تا کار را بین دو دست تقسیم کنند و همچنین کنترل بیشتری بر فرآیند ماساژ درمانی داشته باشند.
یک ماسور حرفهای باید بهخوبی بدن خود را بشناسد، تا بتواند نیرویی را که دستانش در حین کار اعمال میکنند بهخوبی تنظیم کند. ماسور نباید استفاده از بازوهایش را به چند ماهیچهی کوچک محدود کند، بهتر است که خم شود و با کش و قوس دادن به بدن خود نیرویی را که برای ماساژدرمانی نیاز است اعمال کند، تأثیر حرکات بدنی خود را بر تکنیکهایی که با دستانش اجرا میکند بداند و… چنین اطلاعاتی در هیچ دورهای بهطور مشخص تدریس نمیشوند، صرفاً کلیاتی به ماسورها ارائه میشود و هر ماسور خود باید با کسب تجربه به شناخت درست از بدنش دست یابد. از مهمترین ویژگیهای ماسورهای حرفهای شناخت دقیق آنها از بدنشان در حین اجرای ماساژدرمانی است که به بهبود عملکردشان کمک شایانی میکند.
صبوری
یک ماسور حرفهای در طول روز با افراد مختلفی که هر گروه از آنها خواستههای مختلفی نیز دارد مواجه میشود. معمولاً همواره شماری از افراد کهنسال، یا حتی افراد بسیار جوان، از توضیح دقیق خواستهی خود عاجزند. امکان دارد شماری از مراجعهکنندگان، بهحق یا ناحق، پس از اتمام کار ماسور از او ناراضی باشند و دست به اعتراض و حتی پرخاش بزنند. شماری از افراد ممکن است برای رفع دردهای موضعی خود به ماسور مراجعه کنند و این دردها در رفتار آنها تأثیر منفی بگذارد و خلق و خویشان در برخوردها تند به نظر برسد. در تمام این حالتها، یک ماسور حرفهای باید از خود صبر نشان دهد و این صبوری در طول مدت زمان کاری حفظ کند.
صبری که ماسور از خود نشان میدهد حتماً باید با تمایل به درست شنیدن خواستههای مشتری توأم باشد، حالا چه بیان این خواستهها با پراکندهگویی همراه باشد، چه با پرخاش، چه با بیدقتی و… ماسور باید در صورت بروز هرگونه از این حالات، به مشتری توضیح دهد که چهطور میتواند به او کمک کند، تکنیکهایی را که میخواهد از آنها در طول فرآیند ماساژ استفاده کند تبیین سازد و چرایی بهکارگیری آنها با زبانی ساده تا آنجا که ممکن است آشکار نماید. کلیدیترین نکته در مواردی این چنین آن است که ماسور هرگز نباید به دنبال ساکت کردن مشتری باشد؛ رعایت این نکته در جلب رضایت مشتری و کمک هرچه بیشتر به افزایش آرامش فضای کاری ضروری است.
دانش کافی
از ویژگیهای یک ماسور حرفهای دانش او و احاطهی علمی بر کارش است. امروزه ماسورها به طور حرفهای چه به لحاظ تئوریک در کلاسهای درس و چه بهصورت عملی آموزش داده میشوند. یک ماسور باید اطلاعات کافی دربارهی آناتومی بدن انسان داشته و همچنین بهطور کامل انواع ماساژهایی را که به او آموزش داده شده، فرا گرفته باشد. ماسور باید شیوههای مختلف ماساژ درمانی و تکنیکهای گوناگون آن را بشناسد تا بتواند خدمات متنوعی را به مشتری خود ارائه دهد. همچنین برای ماسور ضروری است که تمام این مهارتها را به روز نگه دارد.
ویژگیهای شخصیتی مناسب
همانطور که ذکر شد، توانایی ماسور در برقراری ارتباط اجتماعی و همچنین ساختن یک فضای دوستانه اهمیت فراوانی دارد. لازمهی مواردی از این دست پیش از هرچیز دارا بودن خصوصیات اخلاقی مشخصی است. ماسور باید در تلاش برای درک مشکلات و دغدغههای مشتری کوشا باشد و تا حد امکان با او همدل گردد. همدلی با مشتری به او کمک شایانی میکند تا هرگونه تنش و اضطراب را از خود دور سازد. یک ماسور همراه و همدل به خوبی میتواند در طول ماساژ درمانی با مشتری ارتباط برقرار کند، به او گوش دهد، متوجه شود و بهترین پاسخها را با عملکرد خود در حین کار به او بدهد.
همچنین شخصیت یک ماسور حرفهای باید به نحوی باشد که به ایجاد یک فضای آرام کمک کند. هر مشتری پیش از بررسی هرچیز باید بداند که آیا در حضور ماسور از آرامش برخوردار است، آیا تن صدای ماسور بهنحوی است که تنشها را از او دور کند، آیا مکالمه با او آسان است و… شاید تمام این ویژگیها که از شخصیت ماسور برمیآیند اکتسابی نباشند، اما این ویژگیها به هر حال برای یک ماسور حرفهای حیاتی تلقی میشوند.
اهمیت دادن به مشتری
برای هر ماسور مهم است که در ارتباط با مشتری فاصلهی خود را با او حفظ کند، در حقیقت رعایت این نکته نشان از حرفهایگری ماسور است؛ در ارتباط با هر فرد وجود فاصلهای منطقی ضروری است. اما به هر روی رعایت فاصله در ارتباط میان ماسور و مشتری نباید باعث شود که ماسور از اهمیت دادن به مشتری خود غافل گردد. ماسور باید سعی کند تکنیکهایی را که برای مشتریاش موثر بود و نیز تکنیکهایی را که به او کمکی نمیکرد بهخاطر بسپارد تا در هر بار مراجعهی او آنها را در حین ماساژ در نظر داشته باشد. ماسور حتماً باید نکات مختلفی را که دربارهی آنها با مشتری در جلسات مختلف صحبت میکند بهخاطر بسپارد تا در هر بار مراجعهی او نیاز به یادآوری این نکات از جانب مشتری نباشد. رعایت چنین نکاتی در عین حفظ یک فاصلهی منطقی با مشتری، باعث میشود که مشتری به اهمیتی که به کار خود و نیز مشکلات او میدهید پی ببرد. این نکته تأثیر قابل توجهی در شکلگیری اعتماد هرچه بیشتر مشتری به ماسور دارد. در چنین شرایطی مشتری بهتدریج در حضور ماسور به آرامشی که باید دست خواهد یافت و نیز از توانایی او به کارش اطمینان پیدا خواهد کرد.
اهمیت دادن به خود
یک ماسور حرفهای در عین توجه به تمام مسائل ذکرشده، حتماً باید زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهد. ماسور حتماً باید فشار کاری خود را کنترل کند و هرگز اجازه ندهد این فشار بر کیفیت ارتباط او با مشتری اثر بگذارد. یک زمانبندی منظم میتواند به ماسور کمک تا وقت استراحت مشخصی را در یک برنامهی بلند مدت به خود اختصاص دهد. ماسور حتماً باید از این که بتواند اوقاتی را به تفریحات مورد علاقهاش بپردازد، با خانواده و دوستانش باشد، دور از فضای کاری به خودش برسد و… اطمینان حاصل کند. رعایت این موارد تأثیر مستقیمی در تأمین آرامش روانی ماسور دارند. همانطور که میدانیم، آرامش ماسور خود تأثیر به سزایی در شکلگیری آرامش در فضای کاری او و ارتباطش با مشتری دارد. درواقع ماسور نخست خود باید به لحاظ روانی به تعادل رسیده تا تعادل مدنظر را در فضای کاری خود نیز ایجاد نماید.
جمعبندی
همانطور که میدانیم ماساژدرمانی در دنیای امروز جایگاه قابل توجهی دارد. افراد مختلف بنا بر دلایل متنوعی به ماسورها مراجعه میکنند. طبعاً ماسورهایی که حرفهایتر باشند و ویژگیهای مشخصی داشته باشند با استقبال بیشتری مواجه میگردند. در این یادداشت بهاجمال به شماری از این ویژگیها که اهمیت شایان توجهی دارند، اشاره و دربارهی آنها توضیحاتی ارائه شد.
دیدیم که یک ماسور علاوه بر احاطهی علمی بر کارش، باید بهلحاظ عملی نیز تکنیکهای مختلفی را بلد باشد و روشهای مختلف ماساژ را آموخته باشد، باید بداند چه طور رابطهاش را با مشتری بر اساس آرامش بنا کند، تا جای ممکن فضای کاریاش را از تنش دور نگه دار، به کار خود از هر نظر نظم دهد و… درواقع، آنچه که جالب به نظر میرسد آن است که یک ماسور باید در ساحات مختلف مهارتهای گوناگونی داشته تا بتواند به صورت حرفهای فعالیت کند و به کار خود ادامه دهد.