بلاگ, رژیم و تغذیه, سلامتی

با ماچا (Matcha)، این خوراکی پر خاصیت آشنا شوید.

در حالی که مدت هاست که چای سبز به عنوان بخشی از رژیم های غذایی توصیه می شود، ماچا به طور فزاینده ای محبوب می شود.آنچه در مورد این نوشیدنی باید بدانید در اینجا آمده است.

ماتچا یا ماچا نوعی چای سبز است که با جمع آوری برگ های تازه چای و خرد کردن آنها به صورت پودر سبز روشن تهیه شده و سپس این پودر با آب داغ مخلوط می‌شود.

مزارع چای که برای ماچا تعیین شده است ، حدود ۲۰ روز قبل از برداشت باید کاملا در سایه قرار بگیرند تا چای بدون قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید رشد کند. این امر باعث می شود هم آمینواسید کافئین موجود در برگ‌های چای افزایش یافته و عطر، طعمی شیرین و رایحه‌ای متمایز ایجاد شود. علاوه بر این سایه باعث افزایش مقدار کلروفیل در برگ‌ها می شود، همین امر باعث می شود تا رنگ آن‌ها سبز روشن بوده و پر از مواد مغذی باشند. برگ‌ها با دست چیده شده و ساقه‌ها جدا می‌شوند. به محض چیده شدن برگ‌ها فرایند بخاردهی شروع می‌شود تا از اکسید شدن برگ چای جلوگیری شده و عطر، رنگ سبز و مواد مغذی طبیعی آن حفظ شود.

در مرحله بعد برگ‌ها به طور سنتی توسط سنگ‌های گرانیتی به صورت پودر فوق العاده ریز درآمده و پودر می شوند. آسیاب کردن برگ‌ها یک ساعت طول می‌کشد و برای محافظت از مواد مغذی در تاریکی انجام می شود.

بهترین ماچا در ژاپن تهیه می شود، جایی که قرن ها در آنجا رشد کرده و بخشی از مراسم سنتی چای ژاپنی است.

اهمیت مصرف چای ماچا برای سلامتی

مقایسه ماچا با چای سبز

مهم‌ترین تفاوت ماچا با سایر انواع چای از جمله چای سیاه و یا سبز، بخاردهی ماچا یا همان چای سبز ژاپنی است که باعث می‌شود ماچا رنگ سبز روشنی داشته باشد.
چای سبز معمولی و ماچا هردو حاوی کافئین هستند اما مقدار کافئین ماچا بیشتر است. تفاوت دیگر نحوه آماده ‌سازی چای سبز و ماچا است. برگ‌های چای سبز در آب قرار گرفته و بعد از دم کشیدن و آماده شدن چای سبز خارج می‌شوند. در واقع نوشیدن چای سبز دم کرده کمی شبیه جوشاندن اسفناج، دور ریختن اسفناج و فقط نوشیدن آب است.
هنگام نوشیدن چای سبز شما برخی از مواد مغذی را دریافت کرده اما بخش قابل توجه آن را دور می‌ریزید اما با نوشیدن ماچا شما برگ‌های کامل چای را می‌نوشید.

مزه ماچا چطور است؟

یک ماچای باکیفیت رنگ سبز روشن دارد. کیفیت برگ‌ها بر طعم و مزه تأثیر می‌گذارد. یک ماچای خوب طعم تلخی نخواهد داشت و مزه کمی شیرین دارد.

مزایای چای سبز ژاپنی(ماچا)

ماچا مانند سایر چای‌های سبز حاوی دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام کاتچین است. در ماچا در یک کاتچین به نام EGCG (epigallocatechin gallate) زیاد وجود دارد که اعتقاد بر این است اثراتی ضد سرطان بر روی بدن دارد. مطالعات چای سبز را به فواید مختلف سلامتی مانند کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی، دیابت نوع۲، سرطان و حتی کاهش وزن مرتبط دانسته است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که بیشتر این تحقیقات مربوط به آزمایشات بالینی نیست که نشان دهد چای سبز دارای این مزایا است. در عوض، این نتایج بیشتر حاصل از مطالعات مبتنی بر جمعیت است، مطالعاتی که محققان گروه‌هایی را که چای سبز می نوشند بررسی می کنند و نتایج سلامتی آن‌ها را با گروه‌هایی که چای سبز را نمی نوشند مقایسه می کنند. مطالعات ارتباط بین چای و سلامت بهتر را نشان داده است، اما علت آن هنوز ثابت نشده است. مطالعات مربوط به ماچا حتی بسیار کمتر از مطالعات مربوط به چای سبز است.
مطالعه ای در سال ۲۰۱۴، ۲۵ آزمایش کنترل شده تصادفی راجع به ارتباط بین چای و فشار خون را بررسی کرد و گزارش داد که هنگامی که افراد به مدت ۱۲هفته چای می‌نوشند، به ویژه چای سبز، فشار خون آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ گزارش داد که به نظر می‌رسد نوشیدن چای سبز با کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) مرتبط است، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. از آنجا که ماچا نوعی چای سبز است، ممکن است از مزایای مشابهی برخوردار باشد، اما تحقیقات کافی برای این ادعا وجود ندارد.

از خواص بی نظیر ماچا با خبر شوید.

عوارض جانبی چای ماچا

نوشیدن چای سبز و ماتچا سالم و بی خطر تلقی می‌شود، اما افراد حساس به کافئین باید توجه داشته باشند که هر دو حاوی مقادیر قابل توجهی از کافئین هستند. در سال ۲۰۱۶، سازمان بهداشت جهانی همچنین مصرف نوشیدنی های گرم مانند قهوه و چای را با خطر بیشتر سرطان مری مرتبط دانست. با این حال، این خطر بسیار کمتر از خطر ابتلا به سرطان ناشی از سیگار کشیدن است.

انواع چای ماچا

بسته به روش تهیه، دو نوع ماچا وجود دارد:ماچای رقیق یا Usucha و ماچای غلیظ یا Koicha. Koicha چای سبز انتخابی در مراسم چای ژاپنی و مهمانی‌های مخصوص چای است. بسیار شیرین‌تر و متنوع‌تر از Usucha است. برای استفاده های مبتدی و روزمره، استفاده از Usucha توصیه می‌شود.

ماندگاری و نگهداری چای ماچا

ماندگاری چای ماچا به نحوه بسته بندی آن بستگی دارد. به طور کلی، پودر چای سبز با کیفیت بالا (باز نشده) به مدت ۶ ماه دوام می‌آورد. بهتر است ظرف ۲-۳ هفته پس از باز کردن بسته، از آن استفاده کنید. برای نگهداری، بسته را محکم بسته و داخل یک قوطی در بسته نگهداری کنید. از نگهداری چای در معرض نور مستقیم خورشید و مناطقی که دما یا رطوبت بالا دارند خودداری کنید.

چرا ماچا؟

ماچا به اندازه قهوه کافئین دارد اما با سرعت کمتری توسط بدن جذب می شود. این بدان معنی است که ماچا عوارض جانبی ناشی از کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد. اگر به دنبال نوشیدنی هستید که بتواند انرژی طولانی تری به شما بدهد، ماچا گزینه خوبی برای کسانی است که می خواهند قهوه را ترک کنند
همچنین ماچا یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد مغذی جادویی و آنزیم‌هایی هستند که مسئول ایجاد پوست جوانتر، تقویت حافظه و تمرکز، افزایش سطح انرژی، سوزاندن چربی و جلوگیری از تعدادی از بیماری های تهدید کننده زندگی مانند سرطان هستند.
نوشیدن این چای محبوب ژاپنی می تواند برنامه جدید صبحگاهی شما باشد. در ادامه روش تهیه یک فنجان چای ماچا عالی را آموزش داده‌ایم.

از آنجا که ماچا به شکل پودر ریز آسیاب شده است، نحوه تهیه آن بسیار متفاوت از طرز تهیه چای‌های سبز است. در ژاپن معمولاً از ظروف مخصوص چای برای تهیه ماچا استفاده می‌شود. در ادامه ظروف اصلی چای که برای تهیه ماچا نیاز دارید آورده شده است.

ظروف اصلی ماچا

چاوان (Chawans )یا همان ظرف چای

چاوان ها در طیف وسیعی از اندازه و سبک‌ها موجود هستند و از انواع مختلفی برای چای غلیظ و رقیق استفاده می‌شود. کاسه‌های کم‌ عمق ، که اجازه می دهند چای خنک شود معمولا در تابستان استفاده می شوند اما از کاسه‌های عمیق‌تر در زمستان استفاده می‌شود تا چای برای مدت طولانی‌تری گرم نگه داشته شود.
اگر چاوان در دسترس ندارید می‌توانید از یک کاسه با اندازه مشابه استفاده کنید (قطر آن باید حداقل ۱۲ سانتی‌متر باشد).
تمیز کردن و نگهداری: چاوان را خوب بشویید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن سطح، زمان اضافی برای خشک شدن در نظر بگیرید زیرا تمایل سرامیک به حفظ رطوبت داخلی است.

ویسک چای(Chasen) یا همان همزن

ویسک چای(Chasen) یا همان همزن

این ویسک بامبو chasen نامیده می شود و برای ایجاد کف خوب و غنی برای ماچا کاملا عالی است. از تمیز کردن و نگهداری: بدون استفاده از مواد شوینده ویسک را خوب بشویید و به صورت قائم (در معرض هوا) در هوای آزاد نگه دارید.

چاشاکو(chashaku) یا پیمانه چای

چاشاکو(chashaku) یا پیمانه چای

یک وسیله سنتی ژاپنی برای اندازه گیری یک وعده پودر ماچا است. برای یک کاسه چای، به ۱ پیمانه پودر چای سبز(حدود ۲ گرم) و ۶۰-۷۰ میلی‌لیتر اب گرم نیاز دارید. اگر چاشاکو ندارید می‌توانید از یک قاشق چای‌خوری معمولی استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری معادل ۲ گرم پودر چای است و این همان‌ چیزی است که برای تهیه یک کاسه چای نیاز دارید.

روش تهیه ماچا

اگرمی‌خواهید ماچا را به روش Usuchaیا همان ماچای رقیق آماده کنید ۱ قاشق چایخوری ماچا را درون یک کاسه چای الک کنید. برای Koicha، به ۲ قاشق چایخوری ماچا نیاز دارید.

آب جوش را در یک لیوان بریزید و بگذارید یک دقیقه خنک شود (تا دمای ۸۵ درجه سانتی‌گراد).
مقدار خیلی کمی آب داغ را به آرامی به ماچا درون کاسه اضافه کنید. ماچا و آب داغ را به وسیله ویسک باهم ترکیب کنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

آب گرم را به ارامی به کاسه اضافه کنید، برای Usucha حدود ۷۰ و برای Koicha حدود ۴۰ میلی‌لیتر
برای آماده کردن ماچای رقیق ماچا، و آب داغ را با حرکت سریع W شکل به وسیله ویسک هم بزنید هنگامی که چای دارای حباب‌های کوچک است، سطح چای را به هم بزنید و این کار را ادامه دهید تا ماچا کف غلیظی داشته باشد که روی آن حباب های زیادی وجود دارد.
اگر می‌خواهید ماچای غلیظ آماده کنید نیاز به همزدن سریع نیست درعوض، یک همزدن آهسته از چپ به راست، بالا و پایین و یک حرکت چرخشی آرام ۳۶۰ درجه برای داشتن یک قوام غلیظ، صاف و یکنواخت بدون کف کافی است.
ماچا معمولا با واگاشی (شیرینی های ژاپنی) سرو می‌شود.از آنجا که ماچا یک پودراست، در آب حل نمی‌شود، در واقع ذرات ریز ماچا در آب معلق می‌شوند. بنابراین لطفا قبل از اینکه ذرات در ته کاسه جمع شوند ازماچا لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *