بلاگ, رژیم و تغذیه

سوشی چیست و محبوبیت سوشی ژاپنی در منو غذایی

سوشی چیست؟

سؤالی که بسیاری از مردم جهان این‌گونه پاسخ می‌دهند: سوشی معروف‌ترین غذای ژاپنی است که با ماهی خام تهیه می‌شود. با همین جمله، بسیاری از خیر امتحان کردن این غذا می‌گذرند. این تصور به‌کلی اشتباه است. سوشی درواقع به نوع طبخ برنج بازمی‌گردد نه ماهی! در تهیه یک بشقاب سوشی لزوماً ماهی خام وجود ندارد اما قطعاً برنج وجود دارد.

سوشی یکی از معروف‌ترین فینگر فود های ژاپنی است که همواره در مواقع خاص و جشن‌ها سر میز غذای آن‌ها قرار دارد؛ اما این محبوبیت محدود به ژاپن نمی‌شود. تمام دنیا سوشی را می‌شناسند و با توجه به عادات غذایی هر منطقه جغرافیایی تغییراتی در آن به وجود آمده؛

که نتیجه آن شده که امروز با انواع مختلف سوشی روبرو هستیم که اکثر سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. آمریکایی‌ها طرفداران پروپاقرص سوشی هستند و بسته به فرهنگ غذایی و سلایق هر منطقه تغییراتی در آن اعمال کردند. نباید از دیدن سوشی‌هایی بانام‌های رول نیویورک و رول کالیفرنیا تعجب کنید.

سوشی به انواع غذاهایی گفته می‌شود که از ترکیبات متفاوتی به شیوه ژاپنی درست می‌شود. اساس همه آن‌ها برنج است که به شیوه ژاپنی طبخ می‌شود و عموماً از خوراک‌های دریایی مانند ماهی، میگو و جلبک دریایی به همراه سبزی مخصوص تهیه می‌شود.

سالم و پر انرژی با محصولات سوشی

و اینکه بدانیم سوشی چیست باید گفت غذای ژاپنی در بین ژاپنی ها در اصل راه حلی بوده برای نگهداری مواد غذایی دریایی به این شکل که انواع غذاهای خوراکی دریایی را به شکل خام با برنج پخته ترکیب می کردند و از سرکه برای نگهداری آن استفاده می کردند. استفاده از سرکه به دو صورت بوده که هنوز هم به همین شکل در رستوران های مشهور و گران قیمت سوشی سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. یا غذای ژاپنی دریایی خام نمک زده که شامل میگو یا ماهی بوده بین دو لایه از برنج پخته شده قرار می گرفته و به صورت طبیعی تخمیر می شده است یا ماهی را بین برنجی که با سرکه پخته شده قرار می دادند.

برای مثال می توان ۱۳۰۰ سال به عقب بازگشت و نگاهی به اولین سوشی کشور ژاپن انداخت با نام تازه زوشی. در این نوع غذای ژاپنی خاص، ماهی خام را نمک می زدند و میان لایه ای از برنج پخته شده می گذاشتند. سپس به مدت سه سال وزنه ای سنگین روی آن قرار می دادند و با تخمیر شدن اسید لاکتیک نشاسته برنج، سرکه ایجاد می شده است. در این روش برنج موجود در آن بد طعم می شده و برای غذا مورد استفاده قرار نمی گرفته است و تنها ماهی خورده می شده امام در روش ناماناره این مدت به چند روز کاهش یافت و برنج نیز همراه ماهی به عنوان غذا میل می شده است. ناماناره نیز از ۱۲۰۰ سال پیش در ژاپن رواج دارد.

انواع سوشی

ساشیمی(Sashimi)

سوشی ساشیمی

ساشیمی نوعی ماهی است که برش‌های نازک داده می‌شود و با ظاهری بسیار جذاب سرو می‌شود. سه تا ۵ قطعه کافی است چه به‌طور خام و چه به‌صورت پخته یا حالت ترشی شده، به همراه برگ شیسو، رنده ترب دایکون و واسابی و زنجبیل ترکیب مناسبی برای این فینگر فود است.

نِگیری (Nigiri)

سوشی نِگیری

طرز تهیه سوشی نِگیری به این صورت است که قطعات ماهی بر روی دو توپک برنجی و گاهی اوقات به همره جلبک دریایی نوری» که برای کنار هم قرار گرفتن برنج و ماهی استفاده می‌شود تهیه خواهد شد؛ کمی ادویه لازم است و تزئین، پیش چشمتان خوراکی جذاب خواهید دید. هر سفارش شامل دو قطعه سوشی است.

گوانگ نگری (Gunkan Nigiri)

شکل دیگری از نِجری به نام گونکن نِگری وجود دارد که گوانگ به معنای قایق است و درصورتی‌که بخواهید بدانید که دلیل نام‌گذاری این سوشی چیست باید به شکل تهیه آن توجه کنید. شکل قرار گرفتن مواد بر روی برنج شبیه قایق است. به‌طورکلی فینگر فود کوانگ نگری شامل سه دسته می‌شود که بانام‌های توبیکو، ایکورا و یونی شناخته می‌شود. هر سفارش شامل دو قطعه است.

هوسوکامی (Hosomaki)

سوشی هوسوکامی

سوشی‌های نازک با برنج بسیار کم، جلبک نوری (جلبک‌های دریایی برشته‌شده) که از بیرون رول می‌شود. هر سفارش سوشی هوسوکامی شامل ۶ قطعه است.

فوتوماکی (Futomaki)

فوتوماکی

رول این نوع سوشی بسیار نازک است و اصطلاحاً خیلی پر ملات است. بعلاوه اندازه هر قطعه بسیار بزرگ است. انواع بسیار زیادی از سوشی فوتوماکی وجود دارد. جلبک نوری می‌تواند داخل رول قرار داشته باشد یا خارج از رول. هر سفارش از این سوشی شامل ۴ تا ۱۰ قطعه است.

اوراماکی (Uramaki)

سوشی اوراماکی

این نوع سوشی در آمریکا بسیار معروف است. اگر بخواهید بدانید دلیل محبوبیت این سوشی چیست باید به شکل ظاهری آن توجه کنید نه به محتویات آن. در این نوع سوشی فرآیند رول کردن از بیرون اتفاق می‌افتد، به این دلیل که در ظاهر جلبک دیده نمی‌شود و افراد تمایل بیشتری برای خوردن آن نشان می‌دهند. افرادی که سوشی خور حرفه‌ای نیستند بیشتر تمایل دارند چنین مدلی از سوشی را امتحان کنند. سفارش این نوع سوشی شامل ۶ قطعه است اما در مواردی ۸ قطعه نیز سرو می‌شود.

تماکی (Temaki)

سوشی تماکی

سوشی که با دست رول می‌شود و با دست‌خورده می‌شود. شکل آن مانند بستنی قیفی است که با محتویات پر می‌شود. در صورت سفارش با یک عدد سوشی به شکل قیف مواجه خواهید شد.

چیراشی (Chirashi)

این نوع سوشی را با یک‌کاسه در خاطرتان نگه‌دارید. چیراشی درواقع نوعی ماهی است که درون کاسه با برنج سرو می‌شود، می‌توان گفت که چیراشی خیلی شبیه دون‌بوری است با این تفاوت که در خوراک دون‌بووری تنها از یک نوع ماهی استفاده می‌شود به‌طور مثال خوراک دون‌بووری اوناگی نوعی از دون‌بووری است که در آن از نوعی ماهی به نام اوناگی (ماهی رودخانه) استفاده می‌شود.

مراقب سوشی های تقلبی باشید

سوشی چیست، سوشی تقلبی؟ این هم از اختراعات نوع بشر است که تا هر چیزی رونق می یابد سریع توسط عده ای سود جو دارای نسخه های تقلبی می شود. از آن جایی که غذای ژاپنی محبوبیت بالایی در بین مردم جهان پیدا کرده است عده ای با استفاده از مواد اولیه نا مرغوب، سود بیشتری به جیب خود می زنند. طبق آمارهای رسمی نزدیک به چهل درصد رستوران های نیویورک، سوشی تقلبی به مشتریان خود ارائه می کنند و با توجه به سبز شدن قارچ گونه سوشی بارها در سراسر جهان، می توان حدس زد که بیشتر ما گرفتار هنر این متقلبان شده ایم و چیزی که میل کرده ایم یک سوشی واقعی نبوده است.

و اینکه بدانیم سوشی چیست و برای فهمیدن اصل یا تقلبی بودن این خوراکی محبوب و سالم باید چند نکته را به خاطر داشته باشید. یکی از روش های تقلب فراگیر استفاده از ماهی تن است. سود جویان برای درآمد بیشتر به جای استفاده از ماهی تازه از ماهی تن استفاده می کنند اما ماهی تن به محض تماس با اکسیژن به رنگ تیره در می آید و شفافیت ماهی تازه را ندارد. سوشی بارها برای جلب مشتریان بیشتر از انواع ماهی و حلزون و میگو استفاده می کنند تا منو متنوع تری عرضه کنند.

فروشندگان تقلبی این غذای ژاپنی پر طرفدار معمولا تن به این تنوع نمی دهند و با یک نوع ماهی کار خود را راه می اندازند. فراموش نکنید که برای سالم ماندن گوشت ماهی باید آن را از رطوبت دور نگه داشت. با نگاهی به مواد اولیه یک رستوران عرضه کننده باید ببینید که گوشت ماهی ها در کاغذی با قدرت جذب رطوبت بالا بسته بندی شده باشند. در ضمن برنج سوشی نباید خیلی فشرده باشد و سفت شود و هنگام جویدن باید بین ماهی و برنج تعادل بر قرار باشد و برنج نباید کاملا سرد باشد.

استشمام بوی ماهی از آشپزخانه رستوران نیز می تواند نشان گر عدم رعاین نظافت باشد و از دیگر نکات مهم یکی رستوران محصوص طبخ این خوراکی یا سوشی بار وجود چاقوی مخصوص سوشی در کنار سر آشپز آن است. سس های غلیظ از دیگر نشانه های تقلبی بودن این غذای ژاپنی مخصوص است. همان طور که می دانید غذای ژاپنی یک وعده غذایی سبک و کوچک است. اگر در یک رستوران بشقاب شما را با حجم بالا پر کردند و قصدشان سیر کردن شما بود هم می توانید به اصل بودن محصولات و منوی رستوران شک کنید.

بدون شک خوردن غذاهای متفاوت با طعم های مختلف یکی از تفریحات انسان امروزی محسوب می شود. با گسترش و تعدد فست فود ها در جهان و ارائه آن ها با ادویه و مدل های مختلف می توان پی به علاقه نوع بشر به تجربه مزه و طعم های مختلف برد. بدون شک سوشی نیز به عنوان یک غذا از این قاعده مستثنی نیست با این تفاوت که تجربه خوردن سوشی بدون ضرر و همراه با ویتامین و سلامتی است و اعتیاد به غذای سوشی بار شاید یکی از بهترین اعتیاد های انسان در این زمانه پر ضرر باشد. تجربه طعم یک سوشی واقعی در رستورانی با سر آشپزی مجرب و کار بلد می تواند تجربه ای دل انگیز با طعمی فراموش نا شدنی باشد.

موارد لازم برای تهیه سوشی چیست؟

  • ۵ ورق جلبک سوشی
  • ۲ فنجان برنج سوشی (در ادامه در مورد برنج توضیح داده‌شده)
  • ۶۰ گرم سوشی تن، برشی با ابعاد ۵ و ۱٫۵ و ۷ سانتی‌متر به‌صورت نواری
  • ۶۰ گرم ماهی سالمون سوشی، برش به ابعاد ۰٫۵ و ۱٫۵ و ۷ سانتی به‌صورت نواری
  • ۱ عدد خیار به‌صورت نواری بریده‌شده مخصوص سوشی
  • ۱ عدد هویج بریده‌شده و پوست‌کنده مخصوص سوشی
  • نصف آووکادو، نازک برش خورده

ملزومات تهیه برنج سوشی چیست؟

  • ۵ فنجان برنج سوشی دانه کوتاه
  • ۶ فنجان آب
  • نصف فنجان سرکه برنج
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • ۲ قاشق چایی‌خوری نمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *